کد خبر: ۵۳۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
روحانی در نشست مطبوعاتی با رئیس‌جمهور سوئیس:

اسنادی که امروز امضا می‌شود نشانه اراده دو دولت در توسعه همکاری‌هاست/ بقای برجام به نفع امنیت و صلح جهانی و نیز اقتصاد بین‌المللی است

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات فشرده و صمیمی مقامهای ارشد ایران و سوئیس درباره طیف گسترده ای از موضوعات، از مسایل سیاسی و اقتصادی دوجانبه و بین المللی گرفته تا فوتبال گفت: ما برای ادامه روابط با کشور دوست سوئیس که همواره نزد مردم ایران به عنوان یک کشور فرهنگی و علمی شناخته شده ، اهمیت زیادی قائلیم و اراده سیاسی دو دولت توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و علمی و تکنولوژیکی است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که عصر سه شنبه به همراه "آلن برسه" رئیس کنفدراسیون سوئیس و پس از امضای سه سند همکاری میان دو کشور با خبرنگاران سخن می گفت، امضاء اسناد همکاری میان دو کشور را به معنای اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌ برشمرد و اظهارداشت:ما تصمیم گرفتیم در زمینه روابط مالی، بانکی، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و همچنین علمی و فرهنگی روابط‌مان را توسعه دهیم و از مجموعه بحث‌هایی که دیروز و امروز داشتیم مطمئن شدم دو کشور مصمم هستند از مشکلات احتمالی که در ماه‌های آینده پیش روی روابط تجاری دو کشور است، به خوبی عبور کنند.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از مسایل مهم مورد گفت وگو ، مسأله برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت بویژه قطعنامه 2231 بود، افزود: هر دو کشور معتقد بودند، برجام دستاورد بزرگ سیاسی بعد از مذاکرات طولانی و فشرده بوده و بقای این توافق به نفع روابط ایران با کشورهای دیگر و به نفع امنیت و صلح جهانی است و همانطور که قبلاً هم تأکید کرده ایم، تا زمانی که منافع ما در توافق برجام تأمین شود و مطمئن به استفاده از مزایای آن شویم، در این توافق باقی خواهیم ماند.

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات خود بر تقویت روابط علمی، فرهنگی و فناوری بین دو کشور تأکید داشتیم و برای ما بسیار اهمیت دارد که این روابط را گسترده‌تر کنیم. همچنین همواره مورد علاقه ما بوده که راجع به مسأله مهاجرت و  حقوق بشر با هم گفتگو داشته باشیم که امروز هم در این زمینه گفتگو کردیم.

روحانی با اشاره به پذیرایی ایران از 3 میلیون مهاجر و هزینه های سنگین آن بر کشور ، گفت: تمام این مهاجران و آوارگان که در کشور ما سکونت دارند ، بدون هیچ تبعیضی از آموزش رایگان فرزندانشان در مدارس ایرانی و همچنین از تمام یارانه‌هایی که ما در مواد غذایی و انرژی به مردم خودمان می‌دهیم بهره مند هستند.

وی تصریح کرد: ما همچنین تأکید داشتیم این حرکت برخی از حکومت‌ها که مادران را از فرزندان خودشان جدا می‌کنند و در زمینه ویزا و مهاجرت، آپارتاید دینی و مذهبی را بوجود آورده اند، غیر قابل قبول است.

رئیس جمهور اظهارداشت: همچنین در این مذاکرات این نکته را مورد تأکید قرار دادم که تحریم کور علیه یک ملت بزرگ بزرگترین نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مسأله صلح و امنیت جهانی و منطقه حساس خاورمیانه نیز مورد تأکید روسای جمهور دو کشور بود و اینکه ایران نقش بسیار مهمی را علیه تروریسم در منطقه ایفا کرده است.

روحانی افزود: علاقمندیم با سوئیس راجع به مسایل منطقه و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد و بویژه راجع به کمک‌های نوع‌دوستانه و انسانی و نجات مردمی که تحت فشار هستند از جمله در یمن، با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی با قدردانی از میهمان‌نوازی‌های بسیار گرم دولت و ملت سوئیس ، برای موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور در مسابقات جام جهانی نیز ارزوی موفقیت کرد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به تدوین نقشه راه توسعه روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی ، مالی، علمی و فنی و  مهاجرت گفت: ما از دیروز در مورد مسایل مختلف مورد توجه دو کشور بخصوص در مورد مسأله برجام و نتایج و عواقب خروج آمریکا از این توافق ، گفتگو کردیم.

آلن برسه  تصریح کرد: سوئیس معتقد است که برجام یک توفیق و پیروزی بسیار مهمی برای دیپلماسی بین المللی بود و همچنان متعهد به اجرای آن می باشد . برجام از سوی چندین کشور امضا و با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل  پشتیبانی می شود و بسیار مهم است طرفین برای حفظ و ادامه این توافق همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد در بحث برجام پس از خروج آمریکا از آن گفت: ما امروز گفتگوهایمان را درباره مسایل مالی و اقتصادی تعمیق بخشیده و ادامه دادیم و در زمینه مسایل علمی و پژوهشی بسیار مشتاق هستیم پذیرای یک هیأت علمی ایرانی در سوئیس باشیم.

رئیس کنفدراسیون سوئیس تاکید کرد: سوئیس نه تنها به چندجانبه‌گرایی و همچنین به حقوق بین‌الملل و در کنار اینها ادامه گفتگو و مذاکرات متعهد است بلکه به تلاش های خود برای مساعدت  به برقراری گفتگو و مبادلات ادامه می دهد.

"برسه " گفت: سوئیس و ایران کشورهایی با فرهنگ غنی و تاریخ کهن هستند که این جنبه‌ها غنا و استحکام خاصی به روابط دو کشور می‌بخشد. ما بیش از 140 سال است که با هم پیمان دوستی داریم که یک مبنای بسیار مستحکمی برای روابط باز و مبادلات بسیار صریح و صادقانه است.

وی با تبریک به روحانی به خاطر بازیهای خوب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و تشکر از وی به خاطر سفر رسمی به برن گفت: این دیدار علامت بسیار روشن و محکمی بود برای علاقه‌های دوجانبه ما به ادامه روابط و همچنین ادامه گفتگوها در جهت تحکیم صلح، اجرای برجام و  همچنین نشان می دهد ما کاملاً مصمم هستیم به این تلاش‌ها و روابط ادامه دهیم.

در پایان ، روسای جمهوری اسلامی ایران و سوئیس به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

خبرنگار رویترز در این نشست خبری از روحانی پرسید: در مورد مسأله تهدید آمریکایی ها راجع به اینکه می‌خواهند صادرات نفت ایران را قطع بکنند، واکنش شما چه خواهد بود. آیا ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد و اگر چنین است در چه شرایطی و پیش بینی شما چیست؟

رئیس جمهور ایران در پاسخ گفت: به نظر من حرفی که برخی از مقامات آمریکایی ها زدند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم یک گزافه‌گویی است که هیچ وقت قادر نیستند آن را عملی کنند. این کار کاخ سفید غیر قانونی، فرامرزی و لغو تمام تعهدات بین المللی در زمینه انرژی و تجارت است. تصور اینکه همه نفت صادر کنند جز ایران، غلط و نابخردانه است.

در این نشست از رئیس کنفدراسیون سوئیس سوال شد که " دیروز  یکی از مقامات آمریکا ابراز نارضایتی کرده از سفر آقای روحانی به سوئیس و اتریش، واکنش شما چیست و آیا سوئیس در جلب موافقت آمریکا برای تداوم معاملات با ایران موفق خواهد شد؟

"برسه" پاسخ داد: سوئیس نقش واقعی خود را بازی خواهد کرد و ایران نقش مهمی در منطقه و روابط بین المللی دارد. تلاشهای ما بر صلح استوار و مورد حمایت جامعه جهانی است. ما همیشه در جهت گفتگو و صلح کار کردیم و چندین بار من در همین امسال مشاهده کردم که تلاش‌های ما در این زمینه از حمایت عوامل مختلف در صحنه بین‌الملل برخودار هستند.

وی افزود: گفتگوهای ما درباره سوژه‌های مختلفی بود. مشخص و واضح است که درباره برجام صحبت کردیم چون الان در شرایط نامطمئنی هستیم که علاقمند و مایلیم که عدم اطمینان را کاهش دهیم. ما درباره موضوع‌های دیگری که بر سر آن اختلاف عقیده داشتیم از جمله درباره حقوق بشر صحبت کردیم و همچنین موضع سوئیس را درباره وضعیت در خاورمیانه و لزوم به رسمیت شناختن اسراییل یادآور شدم.

رئیس کنفدراسیون سوئیس گفت: درباره سوالی که کردید درباره استثنا قائل شدن معاملات سوئیس با ایران،  در این مرحله این سوال به جایی نیست. مسأله ای که تأکید می‌کنیم این است که باید چه کار انجام داد که توافق برجام که توافقی بوده که از سوی همه طرف‌ها امضاء شده است و همچنین حمایت قطعنامه شورای امنیت را هم دارد، آثار خودش را همچنان به بار بیاورد و من تأکید می‌کنم باز هم موقعیت حقوقی سوئیس در قبال برجام به هیچ وجه تغییر نکرده و آثار حقوقی برجام از دیدگاه ما پابرجا است.

روحانی نیز در این زمینه گفت: لازم است همینجا توضیح دهم. رئیس جمهور محترم سوییس به مساله رژیم صهیونیستی اشاره کردند. دیروز صراحتا به ایشان گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نا مشروع می داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم می کند.

از روحانی سوال شد: قرار است طی روزهای آینده کمیته مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل شود، چه اهدافی را در این کمیته دنبال می‌کنید و قرار است چه اتفاقی در آن بیفتد؟

رئیس جمهور  پاسخ داد: ما بعد از سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران در سال 2016، نقشه راهی را ترسیم کردیم و جلسات مشترکی برای توسعه روابط اقتصادی داشتیم. امروز به این نتیجه رسیدیم که برای حل بعضی از مشکلات در روابط اقتصادی نیاز به یک کمیته فنی با ترکیب مشخص داریم تا گره‌هایی که وجود دارد را باز و مسیر را برای فعالیت بیشتر فراهم کنیم.

رئیس جمهور سوئیس نیز گفت: مایلم تکمیل کنم گفته‌های ایشان را با اینکه الان قراردادی داریم بین دو کشور که به تازگی در پارلمان سوئیس هم تصویب شده و مبنای حقوقی است که ما بر مبنای آن فراتر از گفتگو رفتیم در تعامل اقتصادی و کمیته مشترکی را ایجاد کردیم برای همکاری‌های اقتصادی. با توجه به شرایط فعلی در خصوص برجام ، این کمیته اهمیتی دو چندان یافته که ما در چارچوب این کمیته می‌توانیم به دقت ببینیم که چه اقداماتی می‌توانیم برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی انجام دهیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین