کد خبر: ۵۳۲۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

بخشی از تمایل به شکار، به‌خاطر نبود تفریحات متنوع است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: ممکن است گاه فردی و گاه گروهی به تفریح و یا شکار پرداخته شود؛ این کار به دلیل کمبود تفریحات مختلف است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد بخشی‌محبی امروز، در همایش سراسری «آموزش قوانین و مقررات با تاکید بر پیشگیری و اجرای مطلوب قوانین در حوزه یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های سراسر کشور» که در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که به قوانین و مقررات نگاه می‌کنیم یک‌سری چالش‌ها و مشکلات پیش روی ماست؛ به طور مثال در سایر کشورها برای هر 1000 هکتار یک محیط ‌بان تعیین می‌شود، اما در ایران به‌ازای هر 6000 هکتار یک محیط ‌بان گمارده ‌می‌شود. این مسئله باعث بیش‌تر، سنگین‌تر و سخت‌ترشدن وظیفه و مسئولیت آن محیط‌ بان می‌شود. 

وی ادامه داد: برخی کشورها در زمینه فرهنگ محیط زیست و استفاده صحیح از آن بسیار از ایران جلوتر هستند. باید آموزش‌های درست و دقیق استفاده از سلاح به محیط ‌بانان و امکانات خوب و مناسبی به این عزیزان داده ‌شود. 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در خصوص چگونگی روند قتل توسط محیط‌ بانان افزود: هنگامی که محیط ‌بان دست به اسلحه می‌برد و فرد متجاوز و تخلف را به قتل می‌رساند، ابتدا برای او کمیسیونی تشکیل می‌شود. نماینده‌ای از حراست و یگان موضوع را پیگیری می‌کنند، سپس صحنه بازسازی می‌شود و در نهایت حکم نهایی اعلام می‌شود.

بخشی‌محبی اضافه کرد: در قوانین استفاده از سلاح، ذکر می‌شود که در چه شرایطی محیط‌ بان می‌تواند دست به اسلحه ببرد و از آن استفاده کند. دادستان‌ موظف است که تمامی ضابطین؛ چه خاص چه عام را آموزش دهند. اگر ضابطی آموزش ندید و کارت مخصوص ضابطیت را دریافت نکرد، دیگر آن فرد ضابط تلقی نمی‌شود.

وی گفت: قانون‌گذار در ماده پانزدهم قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به صراحت اعلام می‌کند که ماموران این سازمان که در عرصه حفاظت محیط زیست، شکار و صید فعالیت کنند، به‌عنوان ضابط قضایی معرفی می‌شوند؛ در این زمان با وجود اینکه تحت حمایت دادستانی قرارمی‌گیرد به همان میزان هم مسئولیت او هم افزیش می‌یابد. 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد تشریح کرد: اگر یک ضابط مرتکب جرمی شود، ممکن است نسبت‌به افراد عادی مورد کیفر جزایی شدیدتری قرارگیرد. با توجه به اینکه ضابطین تحت حمایت دادستان هستند هیچ‌کس حین انجام وظیفه حق توهین و هرکاری که موجب تخفیف شأن محیط‌ بان شود، ندارد و اگر کسی چنین کند، سه ماه حبس در انتظار او خواهد بود. 

بخشی‌محبی همچنین گفت: بحث معدوم‌کردن سگ‌ها در سال 88  که در آن جلسه، نماینده دادستانی هم حاضر بود و موضوع چگونگی این کار مطرح شد.

معدوم‌کردن سگ‌های حاشیه شهر کار درستی نیست؛ چرا که بعد از سگ ممکن است روباه‌ها و شغال‌ها نیز به حاشیه شهر راه پیدا کنند و یک دلیل نادرست‌بودن این کار این است که با ایجاد و ساخت راه‌ها و جاده‌ها درواقع  به محل زندگی آن‌ها تعدی و تجاوز کردیم. 

وی عنوان کرد: فردی که سلاح به دست می‌گیرد و سوار ماشین آفرود می‌شود، مجوز شکار نیز به او داده می‌شود. گاه فردی و گاه گروهی به تفریح و یا شکار پرداخته می‌شود. این کار به دلیل کمبود تفریحات مختلف است که افراد به این سمت‌وسو کشیده می‌شوند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین