کد خبر: ۵۳۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳

بهره‌گیری از اینترنت اشیا برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت مسئله مصرف انرژی، گفت: در زمینه شدت و بهره‌وری مصرف انرژی دچار مشکل هستیم و متاسفانه با وجود اینکه سالیان سال است نهادهای پژوهشی و دانشگاه‌ها این موضوع را متذکر شده‌اند، هنوز هم در این زمینه شاهد معضلاتی هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدرضا پورعابدی در اختتامیه جشنواره طراحی ساختمان انرژی صفر که عصر امروز (سه‌شنبه) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، به شرح برخی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه انرژی پرداخته و بر ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در کشور منابع انرژی ارزان وجود دارند تصریح کرد: با وجود این منابع متولیان به عرصه رفع مشکلات بهره‌وری مصرف ورود نکرده‌اند و امروز شاهد معضلات ناشی از این  امر هستیم.

پورعابدی با اشاره به میزان بالای تولید علم در ایران گفت: متاسفانه در جامعه دانشگاهی ما نیز باوجود شتاب تولید علم، دانشگاهیان آنچنان به مسئله انرژی نپرداخته‌اند و اگر دانشگاهیان و محققان، تولیدات علمی نیز در این زمینه داشته‌اند آنچنان راهگشا نبوده است.

وی با اشاره به وسعت جهاد دانشگاهی و گستره آن در سراسر کشور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به رسالتی که دارد موضوع انرژی را جزو  اولویت‌های خود قرار داده است و با استفاده از رسانه‌هایی هم‌چون ایسنا، سیناپرس و ایکنا که در اختیار دارد، سعی کرده فرهنگ مربوط به استفاده از انرژی را در سطح کشور توسعه دهد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ما در حوزه فنی و مهندسی سعی کرده‌ایم در حوزه انرژی فعالیت‌های خوبی را داشته باشیم و در این راستا چندی پیش از یکی از پروژه‌های های‌تک جهاد در حوزه نفت رونمایی شد که از آن در حوزه انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.

راندمان ۱۵ درصدی سامانه‌های انتقال نفت و گاز

پورعابدی افزود: در حال حاضر سامانه‌های مربوط به انتقال نفت و گاز با ۱۵ درصد راندمان در کشور فعالیت دارند اما با استفاده از فناوری نوینی که جهاد دانشگاهی از آن رونمایی کرده است می‌توان این راندمان را به ۹۵ درصد رساند.

وی حوزه IOT یا اینترنت اشیا را یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی جهت استفاده بهینه از انرژی عنوان کرد و افزود: در جهاد دانشگاهی با استفاده از IOT یا همان اینترنت اشیا در بحث کشاورزی و گلخانه‌ها فعالیت‌های جدیدی را انجام داده‌ایم که از این فناوری‌ها می‌توان در بحث ساختمان‌ها نیز جهت بهبود اقتصاد خانواده و بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در ایجاد بستر برای پرورش ایده‌های نوین در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی گفت: جهاد دانشگاهی سعی کرده در قالب پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، بستری را فراهم کند تا کسانی که در این زمینه‌ها ایده‌های نوینی دارند بتوانند در این اکوسیستم آن‌ را مطرح کرده و به تجاری‌سازی و اجرا برسانند.

پورعابدی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی سه پارک علم و فناوری و ۲۲ مرکز رشد با ۴۵ هسته و شرکت‌های زیادی فعالیت می‌کنند که تعداد ۱۰۰ شرکت از این شرکت‌ها دانش‌بنیان‌ هستند و بسیاری از آن‌ها در حوزه ساختمان و انرژی فعالیت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مسائل مربوط به مصرف انرژی نه فقط در کشور ما بلکه در کل دنیا مورد توجه است و ما نیز باید به زعم خودمان این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهیم.

در پایان این برنامه با حضور حمیدرضا طیبی-رییس جهاد دانشگاهی-، محمدصادق قاضی‌زاده، رئیس پژوهشگاه نیرو -و حمید آیتی- رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی- از تیم‌های منتخب در این جشنواره تجلیل و تقدیر شد.

در این مسابقه گروه آپ گرین گرید به سرپرستی سینا ارادتی کارشناس ارشد معماری به عنوان تیم برتر انتخاب شد و تیم‌های کریستال، فرآیند بنا، امپریال آفیس، گروه دانشجویی علم و صنعت و گروه طرح ایرانیان به عنوان تیم‌های برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین