کد خبر: ۵۳۲۸۲۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
روایتی تلخ و تکاندهنده از وضعیت مردم در سیستان و بلوچستان

"اینجا دختران زیر ۱۵ سال مجبور به ازدواج هستند/مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند/ گورستان‌ها پر از جوانان معتاد است/کودکان از گرسنگی جانی برای درس خواندن ندارند"

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مردم به خاطر امرار معاش آواره استان‌های دیگر می‌شوند، گفت: خشکسالی همه چیز را از ما گرفته است گورستان‌ها و خرابه‌های زابل پر از جوانان معتاد است. مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند و کودکان از گرسنگی جانی برای درس خواندن ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
عزیز سارانی (نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهرستان زابل) با تاکید بر اینکه این منطقه به شدت با مشکل کم‌آبی روبروست و روستاها بیش از شهرها درگیر این مساله هستند، به ایلنا گفت: روستاهای منطقه لوله‌گذاری شده‌اند اما جاهایی که ضروری باشد؛ آب با تانکر فرستاده می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ عضو شورای شهرستان زابل با اشاره به بحران شدید گرد و غبار در این منطقه افزود: نزدیک به ۲۰ سال خشکسالی پی در پی به بحران گردوغبار شدید در این منطقه دامن زده است. این گردوغبار به خصوص در موسوم بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، زندگی را برای اهالی به شدت مشکل می‌کند و اکثر مردم این منطقه دچار بیماری‌های تنفسی سل، تنگی نفس و ... هستند.

عضو شورای عالی استان‌ها، مشکل عدیده و بزرگ استان سیستان و بلوچستان را مساله بیکاری خوانده و گفت:  هیچ کارخانه و کارگاهی در اینجا وجود ندارد. در گذشته مردم کشاورزی می کردند که دیگر با خشکسالی این‌هم ممکن نیست. از سال ۹۶ به بعد همه درآمدهای مردم از بین رفت و غیر از یارانه و کمک‌های کمیته امداد؛ ساکنان اینجا منبع درآمد دیگری ندارند.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی‌، ریزگردها و شن‌های روان همه چیز را از ما گرفته است و بیکاری موجب شده که در اکثر شهرهاو روستاها جوانان به اعتیاد روی آورند.

عضو شورای شهرستان زابل با اشاره به بحرانی بودن مساله اعتیاد در این منطقه افزود: اگر شب‌ها به خیابان‌ها و خرابه‌های حاشیه قبرستان‌ها بروید، می‌توانید کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر را ببینید. بیکاری باعث همه این بدبختی‌ها و مشکلات شده است. در میان این کارتن‌خواب‌ها؛ زنان، کودکان و دختران هم دیده می‌شوند. ماده اصلی مصرفی اکثر معتادان نیز مواد مخدر صنعتی است که با آن خود را نابود می‌کنند.

سارانی با تاکید بر اینکه اعتیاد باعث نابودی و بیچارگی خانواده‌های سیستانی و بلوچستانی شده است، افزود: اکثر آنها، روزها مشغول جمع‌آوری زباله و گدایی هستند و بعضا در خرابه‌هایی که فاصله کوتاهی با شهر دارند، زندگی می‌کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به شرایط تحصیلی کودکان شهرستان زابل و منطقه سیستان نیز افزود: در روستاها اکثر دخترها فقط تا پایه ششم ادامه تحصیل می‌دهند و بعد خانه‌نشین می‌شوند. از آنجا که امکانات کافی وجود ندارد و به علت تعصبات مذهبی، دختران در این منطقه از سن ۱۴ الی ۱۵ سالگی به بعد شوهر داده می‌شوند و در برخی روستاها نیز شاهد ازدواج دختران ۹ ساله هستیم.

عضو شورای روستای رشید با اشاره به شیوع سوء‌تغذیه شدید میان کودکان و با تاکید بر اینکه خود نیز به کار آموزشی اشتغال دارد، افزود: ما شدیداً با مشکل سوءتغذیه مواجه هستیم و شاهدیم که برخی دانش‌آموزان بدون صبحانه وارد مدرسه شده و تا ظهر که مدرسه تعطیل می‌شود چیزی برای خوردن ندارند. باید گفت اینجا شرایط وحشتناک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه به آنها کمک نمی‌کند، گفت: مدرسه از کجا می‌تواند به آن‌ها کمک برساند؟ گاهی اوقات همکلاسی‌های بچه‌ها یا خودمان به آنها صبحانه کوچکی می‌دهیم تا جانی بگیرند. در گذشته امیدمان به شیری بود که در مدارس بخش می‌شد که آن را هم قطع کردند.

سارانی با بیان اینکه به علت این شرایط نامناسب، حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای زابل و زاهدان افزایش پیدا کرده است، گفت: مردم این منطقه برای امرار معاش، به استان‌های دیگر همچون استان گلستان، خراسان جنوبی و یزد مهاجرت می‌کنند و بیچاره، دربه‌در و آواره استان‌های دیگر می‌شوند.

عضو شورای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نمی‌تواند آمار دقیقی از روستاهای تخلیه شدن در منطقه سیستان ارایه دهد، افزود: نمی‌توانم دقیقا بگویم چه میزان از روستاها تخلیه شده‌اند اما در اطراف شهرستانِ هیرمند، منطقه‌ی قرقری و نیمروز در نزدیکی دریاچه خشک شده هامون؛ تقریبا از جمعیت خالی است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، شرایط خشکسالی و بحران آب در منطقه بلوچستان و چابهار را بحرانی‌تر عنوان کرده و افزود: آنها برای مصرف آب از هوتک (گودال سرباز مشترک میان حیوان و انسان) استفاده می‌کنند. آب این گودال‌ها به شدت آلوده است. اخیرا خبردار شدیم یکی از روستاییان به دلیل مصرف این آب، زالویی در گلویش گیر کرده بود. پزشکان مجبور شدند با عمل جراحی زالو را  از گلویش بیرون آورند.

سارانی با تاکید بر اینکه نبود زیرساخت‌ها؛ رفت و آمد را در این استان مشکل کرده است، درباره امنیتِ استان سیستان و بلوچستان گفت: ما مرز را محکم نگه داشته‌ایم البته مرز سیستان برای مدت‌های مدیدی است که بسته است و این‌طور نیست که بتوانند به داخل کشور نفوذ کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
6
بله وقتی اولویت ... ..... باشد معلومه که باید وضع کشور این باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
6
خداوند برای مسببینش نسازد که...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
6
این خدمت اداره اوقاف به محرومین کجا رفته که میگفتند فقط اداره اوقاف را به ما تحویل دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
6
... از چاله به چاه
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
5
0
خبرگزاری حامی دولت تدبیر و امید با انتشار چنین وضع سیاهی از وضعیت زندگی مردم محروم چه هدفی را دنبال می کند؟ تبلیغ اقدامات 5 ساله تدبیری و امیدبخش دولت یاتکمیل پازل غرب گرایبان لیبرال که همواره در طول 40 ساله انقلاب چشم به سراب تمدن و توسعه غرب دوخته اند؟ کمی از فلاکت و بیچارگی مردم فقیر و مفاسد بزرگ جامعه غرب که حاصل تفکر نظام سرمایه داریست را هم به مردم نشان دهید. اگر در حرفه خود حریت دارید.
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
1
0
كافيه وزراي دولت نصف سرمايه شان را بدهند تا فقر اين مردم بر طرف شود. كلام حضرت علي (عليه السلام) را اينجا به عينه مي توان ديد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
4
باعث تاسف و...است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
2
رفتیم .دست فقیر. بیگانان .بگیریم. ارامش وجان. خودمان و بیگانه. .به خطر افتاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
2
خدا به داد مردم زابل برسد-بیکاری-طوفان- خشکسالی-سوء مدیریت
،نبود امکاناتو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین