کد خبر: ۵۳۲۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

تالیف دایره‌ المعارف ردیف‌های آوازی ایران

دایره‌المعارف فرهنگ‌نامه آواز ایرانی با نام «نهفت» توسط یک استاد موسیقی ارسبارانی آماده چاپ شد.
آفتاب‌‌نیوز :
میر عبدالله وطن‌دوست، از اساتید موسیقی سنتی و ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: دایره‌المعارف فرهنگ‌نامه آواز ایرانی نخستین دایره‌المعارف جامع و فاخر در حوزه موسیقی و آواز ایرانی است که به جهت محتوای بدیع و اختصاصی در نوع خود بی‌نظیر است. 

وی گفت: این کتاب در ۱۵۰۰ صفحه در قالب ۱۳ فصل شامل ۷ دستگاه، ۵ آواز و کرد بیات به زیور طبع آراسته شده است. 

این استاد موسیقی ایرانی گفت: این دایره‌المعارف تنها مرجعی مستند و مطمئن برای بهره‌مندی هنرمندان بوده که برای غنای آن از ۲۵۰ کتاب و مطالب و نظرات بیش از ۴۰ استاد مبرز در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شده است. 

وطن‌دوست افزود: در قسمتی دیگر این کتاب بیش از۲۰۰ تصویر اختصاصی ناب از هنرمندان موسیقی ایران برای نخستین بار منتشر می‌شود و در قسمت پیوست نیز مکاتب آوازی ایران شامل اصفهان، تهران، تبریز و مکتب تعزیه از زمان قاجار تا الان توسط اساتید تشریح شده است. 

وی یادآور شد: این اثر علاوه بر مجموعه ۱۵۰۰ صفحه ای، سه دی وی دی شامل بیش از ۱۳ هزار شعر منتخب با اسامی گوشه، دستگاه، مایه‌ها و ۶۲۳۴ فایل صوتی از خوانندگان آواز ایرانی در دسترس قرار می‌دهد. 

وطن‌دوست به برخی مزایای این دایره المعارف نیز اشاره کرد و افزود: در این کتاب می‌توان در کمترین زمان ممکن اشعار، دستگاه‌ها، گوشه، تصنیف دسترسی پیدا کرد و از دیگر محاسن آن اینکه، اکثر خوانندگان آواز را در کنار هم آورده و تشخیص آثار آنها را آسان‌تر کرده است و می توان آثار موسیقی دو قرن گذشته را با هم مقایسه کرد و به تجزیه تحلیل آن‌ها پرداخت. 

سید «عبدالله وطن‌دوست» متولد ۱۳۴۷ از اهر دارای نشان درجه دو موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اولین کتابش درخصوص موسیقی با نام نهفت (خودآموز ردیف آوازی) در ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۰در ۵۲۰ صفحه در قطع کتاب وزیری منتشر شد و کتاب جدید و جامع تر وی نیز با نام دایره‌المعارف ردیف آوازی ایران مجموعه کامل و بدیع در حوزه موسیقی است که برای اولین بار منتشر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین