کد خبر: ۵۳۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

فرانسه حمایت از منافقین را رد کرد

دولت فرانسه در واکنش به احضار سفیر کشورش در تهران اعلام کرد که از فعالیت‌های گروهک تروریستی منافقین حمایت نمی‌کند اما این گروه می‌تواند آزادانه به فعالیت‌هایش ادامه دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه روز پنج‌شنبه اتهامات ایران را مبنی بر اینکه پاریس از فعالیت‌های گروهک منافقین حمایت می‌کند، رد کرد و خواستار بررسی ماجرای طرح حمله به تجمع اخیر اعضای این گروه در پاریس شد.

وزارت امورخارجه ایران روز پنج‌شنبه سفیر فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان را در اعتراض به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان که ادعا می‌شود قصد حمله به تجمع روز شنبه گذشته منافقین در پاریس را داشته است، احضار کرد.

ایران همچنین فرانسه را به حمایت از این گروهک تروریستی متهم کرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در گفت‌وگو با رویترز، علیرغم تایید احضار سفیر کشورش در تهران هرگونه حمایت فرانسه از منافقین را رد کرد.

وی همچنین گفت که به مقام‌های ایرانی یادآور شده است که فرانسه نه از ایدئولوژی، نه از اهداف و نه از فعالیت‌های این گروه حمایت نمی‌کند. هرچند، از آنجا که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی اروپا حذف شده است، می‌تواند مانند هر سازمان دیگری  تا زمانی که در نظم عمومی اخلال ایجاد نکرده، به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

به گزارش رویترز، دستگاه قضایی فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که آنها درخواستی را از بلژیک برای تحویل مردی که گفته می‌شود در پاریس به اتهام ارتباط با طرح حمله به تجمع منافقین بازداشت شده است، دریافت کرده‌اند.

در هفته جاری چند کشور اروپایی از جمله اتریش، بلژیک و فرانسه به‌طور همزمان اعلام کردند که طرحی را برای بمبگذاری در نشست گروهک منافقین خنثی کرده‌اند. یک دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در وین نیز به اتهام ارتباط با این طرح در آلمان بازداشت شده است.

بلژیک در حال حاضر درباره دو شهروند ایرانی-بلژیکی که می‌گوید با این پرونده ارتباط دارند، تحقیق می‌کند. طبق تحقیقات بلژیک، مقداری مواد منفجره و یک وسیله انفجاری هنگام بازداشت در خودروی این دو نفر کشف شده است.

این منبع فرانسوی در این باره گفت: تحقیقات درباره طرح این حمله در جریان است. باید مشخص شود که حامیان واقعی این حمله برنامه‌ریزی شده چه کسانی بوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که هیچ نقشی در این طرح ندارد و این تنها یک سناریوسازی است که توسط عوامل گروهک منافقین انجام گرفته.

به گزارش ایسنا، در همین راستا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: در پی دستگیری یکی از دیپلمات‌های کشورمان در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفته است، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

عراقچی این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت می‌گیرد و هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

عراقچی با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کمااینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

علاوه‌براین، سفیر بلژیک توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات مزبور از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ شد.

سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان در این دیدار تاکید کردند که این موضوع را سریعا به اطلاع مقامات کشورهای متبوع خود خواهند رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت که دستیار مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه روز گذشته با احضار سفیر فرانسه در تهران حمایت این کشور از فعالیت‌های گروهک تروریستی منافقین را شدیدا مورد اعتراض قرار داده است.

وی افزود: در این احضار به سفیر تاکید شد نباید اجازه داد تا برخی جریان‌های افراطی که دارای ماهیت تروریستی هستند ـ اگرچه کوچک و بی‌ارزش ـ در پناه اصل آزادی بیان به ترویج افراط‌گرایی و تروریسم بپردازند.

قاسمی تصریح کرد: در این دیدار همچنین با اشاره به تجمع اخیر منافقین در پاریس و حضور مقامات تندرو و افراطی آمریکایی در آن، به حضور تعدادی از مقامات سابق و ایراد سخنان مداخله‌گرانه و تفرقه‌افکنانه علیه مردم ایران اعتراض شد.

سفیر فرانسه نیز اعلام کرد، مراتب را بلافاصله به دولت خود منتقل و پاسخ را اعلام خواهد کرد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین