کد خبر: ۵۳۳۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

برای دریافت جنین اهدایی چقدر باید منتظر ماند؟

کلینیک درمان‌های جایگزین و اهدای مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به‌منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است و لیست انتظار دریافت این خدمت را به شش ماه و حتی کمتر از آن کاهش داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر فرهاد یغمایی، مسئول کلینیک اهدا و عضو تیم تخصصی مرکزدرمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، گفت: کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جنین اهدایی را مطابق با آخرین پروتکل‌های جهانی، برای ارتقای کیفیت و تسریع روند اهدای جنین ایجاد کرده است.
یغمایی با تأکید بر اینکه انتخاب اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان بر مبنای قانون و مقررات مصوب وزارت بهداشت انجام می‌شود، شرایط لازم برای اهدا و دریافت جنین و روند ارزیابی آن را چنین تشریح کرد: داشتن سلامت متعارف از نظر بیماری‌های داخلی، روانی، عفونی، ژنتیک، زنان و اورولوژی و نیز، احراز صلاحیت اخلاقی، از جمله شاخص‌های اصلی انتخاب اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان است. همچنین، مسائل حقوقی در ابتدا به‌دقت بررسی می‌شوند و رعایت دقیق و کامل محرمانگی روند اهدا و ناشناس ماندن اهداکننده و دریافت‌کننده، از اصول مهم این کلینیک است.
مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره چگونگی شکل‌گیری بانک جامع جنین اهدایی کشور در این مرکز گفت: این مرکز نزدیک به دو دهه است که خدمات درمان ناباروری به روش لقاح برون‌تنی (IVF) را ارائه می‌کند و خوشبختانه به دلیل نرخ بالای موفقیت درمان در این مرکز، بسیاری از زوج‌ها  صاحب فرزند می‌شوند و تعدادی جنین فریز شده از روند درمان ایشان در مرکز باقی می‌ماند. بنابراین در نخستین گام برای ایجاد این بانک، زوج‌های دارای جنین فریز شده که حداقل یک فرزند سالم داشتند، برای گفت‌وگو درباره اهدای جنین‌های باقیمانده‌شان به مرکز دعوت شدند.
وی ادامه داد: در جلسات گفت‌وگو به همۀ پرسش‌های اخلاقی و حقوقی زوج‌ها پاسخ داده شده و پس از ارائه توضیحات کامل و جامع، رضایت‌نامۀ کتبی و حقوقی اهدای جنین از ایشان گرفته شد و از سوی مرکز تعهد داده شد که مشخصات آنها کاملاً محرمانه بماند. همچنین، زوج‌های داوطلب اهدا براساس پروتکل‌ها و راهنمای علمی و به‌روز موجود در دنیا، به‌طور کامل بررسی شدند. بررسی‌های ژنتیکی و در صورت لزوم، تست غربالگری ژنتیکی انجام شده و واحد جنین‌شناسی کیفیت جنین‌ها را ارزیابی کرد. همچنین متخصصان نیز، سلامت داوطلبان اهدا را از نظر جسمی و روانی بررسی کردند. پس از اتمام این مراحل، برخی از داوطلبان فاقد شرایط رد شدند و فقط جنین زوج‌هایی که دارای همۀ شرایط لازم بودند، در بانک جنین ثبت شد.

راهی برای جلوگیری از ورود دلالان


مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مزیت ایجاد این بانک اطمینان از سلامت روند اهدا و جلوگیری از ورود دلالان و تجاری‌سازی این خدمات درمانی است.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در ادامه تصریح کرد: این رویداد یک پیشرفت مهم در روش‌های کمک باروری در کشور به شمار می‌آید و مرکز درمان ناباروی و سقط مکرر ابن سینا، وابسته به پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی توانسته است با ایجاد بانک جامع جنین‌های اهدایی، مطابق با آخرین پروتکل‌ها و راهنماهای علمی جهان در این زمینه و با رعایت دقیق موازین حقوقی و اخلاقی، خدمت مهمی به زوج‌های نابارور کشور ارائه کند.

یغمایی ضمن اشاره به کوتاه شدن زمان دریافت خدمات اهدا از سوی متقاضیان این خدمت تشریح کرد: تا سال ۹۵ معمولا دریافت تخمک اهدایی با توجه به صف انتظار و منابع موجود از دو تا چهار سال به طول می‌انجامید که در حال حاضر با توجه به تمهیدات صورت گرفته به کمتر از شش ماه کاهش یافته است.

وی در ادامه با تاکید بر مهم‌ترین دستاورد کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا که بانک جامع جنین اهدایی است، افزود: با توجه به اینکه تا پیش از سال ۹۵ بانک جنین اهدایی به شکلی متعارف شکل نگرفته بود، معمولا تا پنج سال نیزصف انتظار دریافت جنین اهدایی را داشتیم که در حال حاضر ظرف مدت  شش ماه می توانیم پاسخگوی بیماران متقاضی و واجد شرایط باشیم.
یغمایی تصریح کرد: به تازگی نیز به زوجین متقاضی دریافت جنین اهدایی که در سال ۹۶ ثبت نام کرده‌اند و پرونده آنها تکمیل شده است فراخوان داده شده تا جهت دریافت اهدا به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان افزود: درمان فوق تخصصی گروهی با داشتن امکانات و تجهیزات منحصر به فرد و کادر علمی متخصص و با تجربه از جمله مزایای این مرکز است و نرخ بالای موفقیت در درمان ناباروری و درمان‌های جایگزین نیز همواره از افتخارات ما بوده است. اکنون نیز توانسته ایم با ایجاد این بانک از جنین های اهدایی دارای کیفیت بالا که با ارزیابی های دقیق و سختگیرانه انتخاب شده‌اند، صف‌های طولانی متقاضیان جنین اهدایی را کاهش دهیم و خدماتی پیشرو را به ایشان عرضه کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین