کد خبر: ۵۳۳۱۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
دسترسی ایران به بازارهای نفتی جهانی و بازارهای مالی دو موضوع لاینحل در مذاکرات وین

در دیدار ظریف با مقام‌های ارشد اروپایی در وین چه گذشت؟ بسته پیشنهادی اروپا، برجام را نجات خواهد داد؟

الجزیره: فرانسه درباره بسته اقتصادی پیشنهادی به ایران تردیدهایی دارد/ الجزیره: فرانسوی ها می گویند ایران نباید غرب را تهدید به خروج از برجام کند / الجزیره: بسته پیشنهادی اروپایی تنها در دنیایی ارمانی می تواند سب بحفظ برجام شود/ الجزیره: اروپایی ها اهرم های سیاسی کافی برای حفاظت از برجام در برابر فشار امریکا را در اختیار ندارند/ رویترز: گشایش عمده ای در جریان مذاکرات وین حاصل نشد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اشاره می کند که قدرت های جهانی در جریان دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران توافق کردند که باید به دنبال راه‌هایی برای کسب اطمینان از دسترسی ایران به بازارهای مالی  انرژی جهان و بهره‌مندی آن کشور از مزایای برجام باشند با این حال، به نظر می‌رسد که این موضع به طور کامل حل نشده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری می‌افزاید: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در وین گفت که شرکت‌کنندگان در نشست بر عزم خود برای راه‌حل‌های عملی و موثر تاکید ورزیدند. وزرای امور خارجه چین، فرانسه، آلمان و روسیه تاکید کردند که ایران باید بتواند نفت خود را به فروش برساند و به بانک‌های بین المللی دسترسی داشته باشد تا بتواند از مزایای برجام برخوردار شود. ظریف وزیر خارجه ایران نیز پیش از نشست در توئیتر هشدار داده بود که قدرت های جهانی به جای وعده های مبهم باید راه‌حل‌های عملی ارائه دهند.

در دیدار ظریف با مقام‌های ارشد اروپایی در وین چه گذشت؟ بسته پیشنهادی اروپا برجام را نجات خواهد داد؟

«بلومبرگ» اما در ادامه اشاره می کند که در جریان نشست دو ساعته لیستی ۱۱ بندی از تعهدات منتشر شدند از جمله دسترسی ایران به بازارهای انرژی، بیمه های کشتیرانی و سرمایه گذاری خارجی با این حال، هیچ گونه جزئیاتی درباره چگونگی و راه‌های تحقق این تعهدات مطرح نشدند. اتحادیه اروپا تنها به بیان این موضوع بسنده کرد که قوانین خود را برای تضعیف تاثیرات تحریم های امریکا به روز می کند و در حال تغییر شرایط وام‌دهی و ارائه خدمات مالی بانک سرمایه گذاری اروپایی به ایران است.

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: «وزیر امور خارجه آلمان نیز در وین گفت که می خواهد برای ایران روشن سازد که توافقنامه اقتصادی اروپا و ایران برای تهران سودمند خواهد بود. او گفت که آلمان به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای حفظ کانال‌های معامله مالی با ایران است و بحث های بیشتر در این باره ضروری هستند. این در حالیست که یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه در واشنگتن هشدار داد که هرگونه برنامه‌ای برای ادامه تجارت با ایران نقض تحریم‌های امریکا قلمداد می شود. «برایان هوک» مقام امریکایی گفت که هدف امریکا افزایش فشار بر ایران برای کاهش دسترسی به درامدهای حاصل از فروش نفت است.

در همین حال، شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به این که ایران به اتحادیه اروپا گفته که پیش از تحریم‌های امریکا باید تصمیم های لازم به تهران ارائه شوند، فرانسه یکی از مهمترین کشورهای اروپایی نسبت به ارائه بسته اجرایی اقتصادی به ایران پیش از ماه نوامبر تردید ابراز داشته است.

این شبکه خبری می‌نویسد: «انتظار می رود که شدیدترین تحریم‎های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر اجرایی می‌شوند. در این میان، «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه در جلسه جمعه گفت که بعید است اروپایی‌ها بتوانند بسته اقتصادی را برای ایران تا ماه توامبر فراهم و عملیاتی کنند. او گفته است این بازه زمانی اندک و محدودی است. او هشدار داد که ایران، اروپایی‌ها را تهدید به خروج از برجام در صورت عدم تضمین کافی از جانب اروپایی‌ها نکند. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه المان نیز گفته است که قدرت‌های جهانی نمی توانند به طور کامل آنچه به ضرر ایران بدنبال خروج شرکت‌های اروپایی از بازار آن کشور روی داده را جبران کنند. او گفت که مذاکرات بیشتری ضروری است.

«الجزیره» در ادامه می‌نویسد که به نظر می‌رسد بسته پیشنهادی از سوی دیپلمات‌های اروپایی در «جهانی ایده ال» قابلیت اجرایی‌شدن برای حفظ برجام را داشته باشد. این شبکه خبری می‌نویسد: «در حد لفظ و صحبت کردن بسته پیشنهادی اسان است اما در اجرا و عملیاتی‌شدن به این اسانی نیست. به طور قطع اروپایی ابزار سیاسی کافی برای محافظت از برجام در برابر فشار امریکا را ندارند».  

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی نوشته است که هیچ گشایش عمده‌ای در جریان مذاکرات اخیر در وین ایجاد نشد. ایران خواستار تضمین‌های لازم از سوی اروپایی پس از خروج امریکا از برجام شده است. به نظر می‌رسد هیچ پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل نشده است. استراتژی اروپایی‌ها اعطای وام به ایران از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا و اقداماتی ویژه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در مقابل تحریم‌های امریکا و فراهم ساختن امکان انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران بوده‌اند.

این خبرگزاری اما اشاره می‌کند که یک دیپلمات ارشد اروپایی به آن خبرگزاری گفته است که پیشرفت‌های حاصل شده به خصوص در زمینه حفظ فروش نفت ایران بوده‌اند با این حال، بعید به نظر می رسد که انتظارات ایران برآورده شده باشند. او می‌گوید این تنها در مورد آن کارهایی است که اروپایی‌ها می‌توانند انجام دهند با این حال، مشخص نیست که چینی‌ها، روس‌ها و هندی‌ها و سایرین چه خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
علی اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
1
0
اونا که صراحتا گفتند کاری ازدستشان برنمی اید دولت چرا طلبش رو نمی دونم .ما ایرانیها ک ضرب المثل داریم می گه سگ زرد برادر شغال است ولی دولت نمی فهمد چرا نمی دونم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین