کد خبر: ۵۳۳۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
8 ماه پس از زلزله

فرماندار سرپل ذهاب: معابر اصلی شهر از کانکس و چادر خالی شده است

فرماندار سرپل‌ذهاب از جمع‌آوری کانکس‌ها و چادرهای زلزله‌زدگان از معابر اصلی شهر با مشارکت خود مردم خبر داد و گفت: هنوز سه هزار خانواده در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
محبت جمالی‌نیا آخرین وضعیت شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب را تشریح کرد و گفت: شهر با گذشت حدود هشت ماه از زلزله به یک کارگاه ساختمانی بزرگ تبدیل شده و روند بازسازی با مشارکت خود مردم به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: کار تعمیر اکثر واحدهای تعمیری انجام شده و مردم به خانه‌های خود بازگشته اند و واحدهای تخریبی نیز در دست ساخت و ساز است.

به گفته فرماندار سرپل‌ذهاب، اکثر معابر اصلی و بلوارهای شهر از چادر و کانکس خالی شده و عمده مردم به منازل خود برگشته اند، اما نباید فراموش کرد که ساخت و ساز یک شبه تمام نمی‌شود و بازسازی تعداد زیاد واحدهایی که بر اثر زلزله آسیب دیدند، به زمان نیاز دارد.

وی عمده مشکل کنونی را مربوط به خانوارهای مستاجری دانست که واحد آنها تخریب شده و همچنان در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تعداد این خانوارها را حدود سه هزار خانوار برآورد کرد و افزود: دولت در حال تامین زمین برای این خانوارها است تا کار ساخت منزل برای آنها انجام شود.

28 هزار خانوار کمک دو میلیونی دریافت کردند

جمالی‌نیا با اشاره به گرمای هوا در مناطق زلزله زده سرپل ‌ذهاب، اضافه کرد: هلال احمر کمک دو میلیون تومانی به حساب خانوارها واریز کرده تا بتوانند با کمک آن نسبت به تهیه وسایل سرمایشی و دیگر لوازم منزل اقدام کنند.

به گفته این مسئول، حدود 28 هزار خانوار آسیب دیده در زلزله که توسط بنیاد مسکن اعلام و تایید شدند این کمک دو میلیون تومانی را دریافت کرده اند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تاکید کرد: به غیر از هلال احمر، خیرین نیز تعداد زیادی وسایل سرمایشی را طی یکی دو ماه اخیر بین مردم منطقه توزیع کردند.

وضعیت بهداشت منطقه خوب است

جمالی‌نیا اشاره‌ای هم به وضعیت بهداشت مناطق زلزله زده شهرستان داشت و عنوان کرد: با اقداماتی که در سطح شهرستان و در شهر و روستاها انجام شده خوشبختانه اپیدمی بیماری‌های واگیر نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: حتی بیماری "سالک" که بومی منطقه است و هر سال تعدادی از موارد ابتلا به بیماری را در منطقه شاهدیم نیز به دلیل اقدامات خوبی که انجام شده سیر نزولی پیدا کرده است.

فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه دو نقطه در سطح شهر برای دپو نخاله‌های ساختمانی تعیین شده، اظهار کرد: هر روز آوارها از نقاط مختلف شهر جمع‌آوری و به این نقاط منتقل می‌شود، اما به دلیل حجم بالای کار بازسازی مدام شاهد تولید نخاله و آوار هستیم.

جمالی نیا گفت: تذکرات لازم به بنیاد مسکن هم داده شده تا جع‌آوری نخاله‌ها از روستا در کوتاهترین زمان صورت گیرد و کار دپو و کوبیدگی آن انجام شود.

وی افزود: متاسفانه بخش زیادی از مشکلات ما مربوط به نخاله‌ واحدهایی است که به صورت خودمالک بازسازی می‌شود و مالکان نخاله‌ها را رها می‌کنند.

به گفته جمالی‌نیا تمام رواناب و فاضلاب‌های سطحی در نقاط شهری نیز مدیریت شده و زیرساخت‌های زیر زمین فاضلاب که آسیب دیده بود اکنون با شبکه جمع‌آوری فاضلاب روی زمین جایگزین شده و فاضلاب سرویس‌های بهداشتی، دوش‎های سیار و... به آن وصل است.

وی گفت: البته گاهی مردم به صورت سلیقه‌ای مکان شست و شوی ظروف و ... خود را تغییر می دهند که سعی می‌شود در کوتاه‌ترین زمان مکان‌های جدید نیز به شبکه فاضلاب متصل شود.

فرماندار سرپل ذهاب عنوان کرد: مشکل خاصی هم از نظر کمبود سرویس‌های بهداشتی و دوش سیار نداریم، اما برخی از مردم مایل به استفاده از آن نیستند.

جمالی‌نیا در مجموع وضعیت شهر را نسبتا خوب ارزیابی کرد و گفت: شهر به شرایط عادی برگشته و عمده مغازه‌ها و بازار کار خود را آغاز کردند.

وی عنوان کرد: اکنون شهر به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده، اما پیشبرد امور به همکاری خود مردم بستگی دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین