کد خبر: ۵۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

کلافه شدن خوزستانی‌ها از گرمای بی‌سابقه

امسال وقوع دماهای بالا و زودتر از موعد، مردم خوزستان را غافلگیر کرده و خوزستانی‌ها از ماه گذشته روزهایی با دمای ۵۰ درجه و بالاتر را سپری می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
گرمای این روزهای خوزستان باعث شده که بیشتر مردمی که قصد سفر داشته‌اند، سفرهای تابستانی خود را پیش از موعد آغاز کنند و ترجیح بدهند چند روزی از گرما فاصله بگیرند که تعطیلی‌های اخیر نیز در تسهیل این امر کمک کرده‌اند. اکثریت مردم نیز در روزهایی که تعطیل اعلام می‌شوند در خانه‌هایشان می‌مانند. 

گرمای بی‌سابقه روزهای اخیر خوزستان و روند وقوع دمای ۵۰ درجه و بالاتر باعث شده است که ستاد مدیریت بحران خوزستان به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق برای دومین بار در تابستان امسال، روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه را تعطیل اعلام کند. علاوه بر این تعطیلی‌ها ساعت کار ادارات، بانک‌ها و مراکز دولتی در خوزستان تا شهریورماه از 6:30 به 12:30 ظهر تغییر کرده است. 

گرمای خوزستان این روزها به اوج خود رسیده و مردم این استان را کلافه کرده است، این در حالی است که کمبودهایی در حوزه زیرساخت‌ها وجود دارد. در بخش شهری فرسوده بودن اتوبوس‌ها و مجهز نبودن ایستگاه‌های اتوبوس به کولر موجب کلافگی بیشتر مردم شده و سختی تابستان را بیشتر می‌کند. خوزستان در تابستان به خطه‌ای داغ تبدیل می‌شود و این در حالی است که در سطح شهرها مخزن آب برای رفع تشنگی  شهروندان وجود ندارد که شهرداری‌ها را در این شرایط موظف می‌کند خدماتی برای رفاه حال شهروندان در نظر بگیرند. 

علاوه بر گرمای طاقت‌فرسا، قطعی‌های برق هم امان مردم را می‌برد و بی‌شک این مسائل موجب مشکلات دیگری نیز برای مردم می‌شود.

این روزها خوزستانی‌ها در هوای گرم یا خانه‌نشین شده‌اند یا به شهرهای خنک‌تر و استان‌های دیگر سفر کرده اند. بیرون رفتن مردم از خانه باعث شده بازارها تنها برای ساعاتی از شب شاهد رفت و آمد باشند و این یعنی کار کاسبان نیز کساد شده است.

با توجه به اینکه خوزستان استانی صنعتی است و کارگران مجبور به ادامه فعالیت هستند، گرمازدگی از دیگر خطراتی است که مردم استان را تهدید می‌کند، به طوری که از 5 تا 17 تیرماه سال گذشته 140 نفر بیمار گرمازده به اورژانس‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند.

کنترل مشکلات موجود در گرمای بیش از حد در خوزستان، به توجه بیشتر مسئولان به وضعیت خدمات قابل ارائه در چنین مناطقی نیازمند است تا حداقل مردم به سلامت از این روزهای داغ بگذرند. 

در این بین محمد سبزه‌زاری، سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان نیز از پیش‌بینی آسمان صاف همراه با وزش باد و گرد و غبار محلی برای امروز خبر داده و به خبرنگار ایسنا گفته خوزستانیها باید همچنان منتظر ادامه روند وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر تا آخر هفته جاری باشند.

او گفته در شبانه‌روز گذشته ایستگاه صفی‌آباد دزفول با ۲۷.۷ و شوش با ۵۱.۷ به ترتیب خنک‌ترین و گرمترین نقاط استان خوزستان بوده و  پیش بینی کرده تغییرات دمای هوای امروز اهواز بین ۳۲.۷ و ۵۰.۸ در نوسان بماند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین