کد خبر: ۵۳۴۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
فعالان فناوری اطلاعات خطاب به وزیر ارتباطات:

اینستاگرام را حفظ کنید

نخبگان و فعالان حوزه فناوری استان فارس پنجشنبه در نشستی صمیمی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به طرح دیدگاه ها، موانع و مشکلات فراروی خود پرداختند که حفظ پیام رسان اینستاگرام به عنوان 'آخرین سنگر کسب و کارهای مجازی' از جمله این خواسته ها بود.
آفتاب‌‌نیوز :
نبود امنیت سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات، به خطر افتادن کسب و کارهای فضای مجازی با فیلترینگ و نادیده گرفتن ظرفیتهای فناورانه استان فارس در سطح ملی از دیگر مطالب مطرح شده از سوی نخبگان این استان در دیدار با محمد جواد آذری جهرمی بود. 
** هفت خوان اخذ مجوز 
میلاد خوارزمی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات استان فارس در این نشست گفت: فعالان حوزه فناوری اطلاعات برای ثبت شرکت باید 13 مجوز کسب کنند که اغلب این مجوزها نیز تنها یکسال مهلت داشته و هرسال باید تمدید و مراحل اخذ آن تکرار شود که این روند طولانی بسیاری را از ادامه فعالیت باز می دارد. 
خوارزمی افزود: سنگ اندازی هایی در مسیر فعالیت شرکت های نوآور و فناور دیده می شود که لزوم تسهیل در این حوزه از ضرورتهای اقتصادی امروز کشور به شمار می رود. 
وی با اشاره به اینکه نوسانات ارزی اخیر مشکلاتی را برای شرکتهای حوزه فناوری ایجاد کرده است، اظهار داشت: بعضی شرکتهای دانش بنیان پروژه هایی را قبل از ایجاد مشکلات ارزی تقبل کرده اند که در مرحله اجرا و برای تامین تجهیزات اولیه با شرایط ارزی فعلی روبه رو و شدیدا متضرر شده اند. 
** ظرفیت های فارس دیده نمی شود 
خانم دانشفر که یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری فارس را مدیریت می کند، نیز در این نشست گفت: توانمندی های بسیاری در حوزه آی تی در استان فارس وجود دارد، که متاسفانه این ظرفیت ها در سطح ملی و کلان کشور دیده و از آنها استفاده نمی شود. 
دانشفر ادامه داد: ارز دیجیتال قابلیت رفع دغدغه های موجود در خصوص مشکلات این بخش را دارد و اکنون ظرفیت ایجاد زیرساختهای آن نیز در استان فارس وجود دارد که متاسفانه در سطح ملی به آن توجه نمی شود. 
** حوزه فناوری در تهران متمرکز است 
محمدرضا پرنیان یکی دیگر از فعالان حوزه فناوری استان فارس در این نشست گفت: متاسفانه حوزه فناوری در تهران متمرکز و زیرساختهای آن نیز تنها در این شهر فراهم است. 
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان ظرفیتهای موجود در شهرستانها و استانهای دیگر جز تهران را با وجود توانمندی های بسیار در اجرای طرح های حوزه ارتباطات و فناوری جدی نمی گیرند. 
تمرکز خدمات و زیرساختهای حوزه فناوری در تهران و سختی ادامه فعالیت شرکتهای فعال این حوزه در شهرستانها از محورهای مشترک مطالب مطرح شده از سوی بیشتر فعالان و نخبگان استان فارسی در دیدار با وزیر ارتباطات بود. 
** فیلتر تلگرام یکی از بازارهای مجازی را از بین برد 
امیررضا محقق کارگردان و گوینده دیرین دیرین شیرازی که شرکت وی با ساخت انیمیشن در فضای مجازی تولید محتوی می کند در ادامه این جلسه خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با فیلتر شدن تلگرام متاسفانه یکی از اصلی ترین بازارهای کسب و کارهای مجازی در ایران نابود شد. 
**اینستاگرام آخرین سنگر کسب و کارهای مجازی 
این فعال حوزه ارتباطات ادامه داد: آخرین امید و سنگر فعالان این حوزه در عرضه محصولاتشان اینستاگرام است که بعضی مسئولان با بی انصافی حرف از فیلتر کردن آن می زنند. 
وی با بیان اینکه فعالان عرصه مجازی فرزندان همین سرزمین هستند، گفت: تهمت های فراوانی به ما نسبت می دهند و برخی اظهار می کنند که ما از آن سوی مرزها تغذیه می شویم در صورتی که اینگونه نیست و ما نیز مانند همه مردم ،کشورمان را دوست داریم. 
وی اضافه کرد: مشخص نیست پیام رسان های بومی قابلیت پشتیبانی از کسب و کارهای فضای مجازی را داشته و یا از جانب مردم نیز با استقبال مواجه شوند و اگر اینستاگرام روزی فیلتر شود بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با آن با مشکل جدی مواجه و نابود خواهند شد. 
** فیلترینگ امنیت سرمایه گذاری را به خطر می اندازد 
به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این دیدار ضرورت شکل گیری نگاهی جدید و شجاعانه در حوزه ارتباطات را گوشزد کرد و گفت: فیلترینگ امنیت سرمایه گذاری در کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری را به خطر می اندازد. 
جمال رازقی افزود: مسئولان کشور در سطح کلان باید در تعریف محدودیت با مکانیزم توسعه همگام شوند. 
وی به یکی از لازمه های توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اشاره و بیان کرد: بخش خصوصی در میدان عمل باید بتواند در فضای سرمایه گذاری با بخش دولتی و همچنین شرکتهای خصولتی رقابت کند. 
وی در ادامه بر تقویت و حمایت از فعالین حوزه نرم افزار تاکید کرد و گفت: سهم فعلی استان فارس در این خصوص بالغ بر 131 میلیارد تومان و حدود 100 شرکت فعال است که باید این رقم به حدود 600 میلیارد تومان در سال افزایش پیدا کند. 
** مهارت آموزی سالانه 4700 فارسی در حوزه فناوری 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس در ادامه این نشست ، گفت: نظام آموزش های مهارتی یکی از ارکان مهم ایجاد توسعه در هر کشوری بشمار می رود. 
حشمت کوشکی افزود: در حال حاضر در سطح استان فارس 50 مرکز دولتی و بیش از 850 مرکز خصوصی آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که سالانه چهار هزار و 700 نفر در این مراکز مهارت های حرفه ای مرتبط با حوزه فناوری را کسب می کنند. 
**میهمان ناخوانده این دیدار 
حسام رئوف نوجوان شیرازی که 12 سال سن دارد میهمان ناخوانده این نشست بود. او که زمانی که این جلسه به نیمه رسیده بود وارد سالن شد و از وزیر ارتباطات فرصتی خواست که خواسته های خود را مطرح کند، درخواستی که با موافقت آذری جهرمی مواجه شد. 
این نوجوان در ادامه این نشست، گفت: طرح های مخترعانه بسیاری نظیر تولید نوعی گاز که با هوا مشتعل می شود،تولید برق از میوه ها و همچنین طراحی آب شیرین کنی که نیاز به برق ندارد و حتی برق نیز تولید می کند ابداع کرده ام. 
این نوجوان شیرازی افزود: برای تکمیل تحقیقات خود نیاز به 70 میلیون تومان اعتبار دارم و با وجود مراجعه به مسئولان مختلف، تاکنون حمایتی از من صورت نگرفته است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این نوجوان خواستار ارائه مستنداتی بصورت مکتوب در خصوص اظهارات وی شد که این مساله را بررسی کند. 

**محصولات دانش بنیان به مرزهای جغرافیایی و استانی محدود نمی شود 
محمد جواد آذری جهرمی در دیدار با نخبگان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در شیراز با تاکید بر اینکه این حوزه مرز نمی شناسد، گفت: کالاهای و محصولات دانش بنیان نباید به مرزهای جغرافیایی و استانی محدود شود. 
وی با بیان این که نیاز است نوع نگاه به موضوعات دانش بنیان در کشور ویرایش شود، افزود: شرکت دانش بنیان باید با تولید دانش مشکلات را حل کند و باید مراقبت شود تا این شرکتها به محلی برای دریافت امتیاز از دولت تبدیل نشوند. 
جوان ترین عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه باید اصول مبنایی در تفکرات شکل گیری شرکت های دانش بنیان تغییر کند، بیان کرد: نگاهی که پیرامون تمرکز زیرساختهای مورد نیاز در تهران بین اهالی حوزه فناوری سایر کلانشهرهای کشور وجود دارد عینا در نوع نگاه فعالین حوزه ارتباطات شهرستانهای کوچکتر نسبت به مراکز استان نیز وجود دارد که در این بین تلاش کردن و ایجاد فضایی رقابتی می تواند گره گشا واقع شود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در این میان نیز بعضی زیرساختهای اولیه مورد نیاز توسعه شرکت های فناورانه مانند مکانیزم صدور مجوزها به تهران خلاصه شده که باید این وضعیت اصلاح شود. 
آذری جهرمی ادامه داد: لایحه ای در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع پیش روی این حوزه تهیه شده که این طرح متاسفانه به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و در حال حاضر نیز مذاکراتی صورت گرفته که این لایحه برای تعیین تکلیف به صحن دولت بازگردد. 
وی اضافه کرد: دیدگاه های سنتی در کشور وجود دارد که لزوم توجه به حوزه فناوری را آنچنان که باید درک نمی کند. 
وی با اشاره به حمایتهای دولت از کسب و کارهای نوپا در سه سال ابتدایی شکل گیری آنها گفت: براساس تحقیقات انجام شده شرکت های دانش بنیان سه سال نیاز به مراقبت دارند که دولت نیز در این مدت در مواردی نظیر قانون کار، بیمه و ... از این شرکتها حمایت ویژه می کند. 
آذری جهرمی اظهار داشت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه شرکتهای فعال در حوزه فناوری، صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر غیردولتی ایجاد می شود که در سراسر کشور نیز فعالیت می کند . 
وی شفافیت را لازمه نظام اداری کشور دانست و گفت: افشاگری هایی تاکنون در کشور انجام شده و در ادامه نیز خواهد شد اما وظیفه و هدف اصلی در این خصوص شفاف سازی است تا همه مردم بتوانند بر امور نظارت کنند. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: امور کشور به جز برخی مقولات نظامی و مسائل استراتژیک بسیار خاص باید شفاف سازی شود تا همه بر آن نظارت کنند و نباید به بهانه موضوعات مختلف و نسبت دادن برخی افراد به نظام از این کار جلوگیری کرد. 
وی اظهار داشت: پرچمدار این موضوع رهبر معظم انقلاب است که سالیان سال خطاب به مسئولان فرموده اند که مشکلات اقتصاد تنها با جدیت و شفافیت حل خواهد شد. 
این عضو کابینه در پایان تاکید کرد که با جدیت طرح دولت الکترونیک دنبال خواهد شد چون با آن در بسیاری از امور دولت شفافیت ایجاد می شود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعدازظهر چهارشنبه در آغاز سفری دو روزه به استان فارس با استقبال استاندار فارس وارد شیراز شد و سپس راهی خرامه شد و پس از ادای احترام به مقام والای شهدا، در جلسه شورای اداری این شهرستان شرکت کرد. 
وی همچنین شامگاه چهارشنبه به دیدار آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز رفت. 
آذری جهرمی روز پنجشنبه در ادامه سفر دو روزه خود به فارس در شورای اداری این استان و آیین افتتاحیه پروژه های مخابراتی شرکت کرد. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین