کد خبر: ۵۳۴۲۴۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
نظرسفیر سابق ایران در چین در مورد سفر ولایتی به روسیه؛

ولایتی حامل چه پیامی از سوی رهبری برای پوتین بود؟/روسها درباره ایران با اسرائیل هم‌نظر هستند

سفر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب به مسکو دارای پیام های بسیاری بود که سفیر اسبق کشورمان در چین برای خبرآنلاین تحلیل کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سفر ناگهانی و به گفته ولایتی استراتژیک به مسکو روز چهارشنبه 20 تیرماه برای ملاقات با رهبر روسیه به همراه دو پیام از رهبری و ریاست جمهوری اگرچه با اعلام سخنگوی وزارت خارجه از روز قبل خبری شده بود، اما برای آنان که تحولات سیاسی در ایران را دنبال می کنند، خبر مهمی بود. 

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از خبرآنلاین، برای بررسی این پیام با حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و کارشناس ارشد مسائل بین الملل، گفتگو  شده است که از نظر می گذرانید:

مقطع زمانی دیدار ولایتی با پوتین را چه طور ارزیابی می کنید؟

معمولا دیدار با سران کشورها حکایت از اهمیت موضوع و زمان خاص دارد.

رابطه روسیه با ایران در سالهای اخیر عمق بیشتری پیدا کرده و دو کشور در سطوح مختلف با یکدیگر همکاری های استراتژیک دارند. مهمترین نقطه اتصال روسیه با ایران همکاری دو کشور در سوریه برای حمایت از دولت بشار اسد در مقابل ائتلاف گروههای مسلح مورد حمایت غرب و ارتجاع منطقه است. اما همکاری دو کشور در یکی دو ماه اخیر با تحرکات نظامی پی در پی و متجاوزانه اسراییل به پایگاههایی در سوریه تحت ادعای جلوگیری از تثبیت نفوذ ایران در مرزهای سوریه در منطقه جولان به آزمایش جدیدی کشیده شده است.

نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به همراه لیبرمن، وزیر دفاع روسی تبار این کشور ظرف دو ماه گذشته چهار بار به عناوین مختلف برای تحت فشار قرار دادن روسیه و احیانا تطمیع این کشور جهت اعمال محدودیت بر ایران در سوریه به روسیه سفر کرده اند. در هر سفر نیز اعلام کرده اند روسها با نظرات و  نگرانی های آنها در مورد تحرکات ایران هم نظر هستند. موضوعی که هیچگاه با تکذیب روسها در هیچ سطحی روبرو نشده است. این شرایط با پاکسازی مرز مشترک با اردن و چگونگی مدیریت منطقه جنوبی سوریه و استان درعا تشدید نیز شد.

نقشی که اسراییل در روابط ایران و روسیه بازی می کند در حال حاضر بسیار جدی و ملموس تر از نقش اسراییل در روابط ایران و آمریکا است.  نظام بسیار محافظه کار ایران که به هیچ عنوان علاقه ای به بوجود  آوردن شائبه  و شک در روابط خارجی خود نیست در این مورد خاص پذیرفته است که نماینده خود را در زمان  حضور نتانیاهو در روسیه به این کشور بفرستد و این حاکی از اهمیت موضوع اسراییل در روابط ایران و روسیه است. 

صفحه دیگر همکاری ایران و روسیه به عضویت روسیه در مذاکرات موسوم به " برجام " مربوط است. این موافقتنامه با خروج آمریکا از آن در ماه می گذشته با بحران اجرایی و حقوقی جدی روبرو شده است. کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه علاقمندند که در مقابل رفتار نامعقول آمریکا در مورد برجام و اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران از این توافقنامه و نیز از ایران حمایت نمایند. کشورهای اروپایی با ارائه پیشنهادی نسبتا ضعیف اما در حد توانایی خود تلاش کردند که  تعهدات خودشان در برجام را تا حدودی اجرایی نموده و ایران را به اصطلاح از منافع امضاء برجام بهره مند کنند. اما  به هر صورت اروپا بدون چین و روسیه نمیتواند ساختار حقوقی برجام را در حداقل های خود که بتواند برای ایران نیز قابل قبول باشد حفظ کند. نقش روسیه  از این بابت اهمیت دارد.


چه عاملی ایران را وادار به اعزام نماینده به مسکو کرد؟ 
از آنجاکه قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه در دوشنبه 16 جولای در هلسینکی با یکدیگر ملاقات کنند همه منتظر آن هستند که چه تصمیم تعیین کننده ای و یا چه معامله ای در این ملاقات صورت گیرد.  البته تمام شواهد حاکی از آن است که دو رهبر چیز زیادی برای معامله ندارند غیر از برخی تصمیمات تاکتیکی در سوریه که آن هم باردیگر نقش و خواست اسراییل قدری پررنگ تر می شود. 
موضوع ایران اگرچه در اجلاس سران بحث خواهد شد اما به نظر نمی رسد بتوانند در مورد ایران به نتیجه ای برسند بنابر این امید است که درخواستی در این مورد از آقای پوتین صورت نگیرد.


چرا آقای ولایتی برای این ماموریت انتخاب شده است ؟
قطعا آقای ولایتی در صحنه سیاست خارجی ایران هم به لحاظ ظرفیت های شخصی و هم تعهدش بکار عنصر بی بدیلی است و فاصله زیادی با دیگر عناصر مشابه خود در این حوزه دارد. البته از طرف دیگر ضعف نظام سیاسی ایران را نشان میدهد که در خلال چهل سال گذشته نتوانسته است عناصری این چنین برای خود تولید کند. 

اما به هرحال بعد از ملاقات نسبتا بی نتیجه آقای روحانی با پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای در چیندائو چین در ماه گذشته و نیاز به نگهداشتن روسیه در مدار متمایل به ایران در بحرانی که ایران با ان روبروست اعزام سیاستمداری که بتواند اعتماد طرف مقابل را به ایران جلب کند اهمیت ویژه دارد.


چرا دوپیام ؟
داشتن دو پیام از ایران برای یک رهبر در کشور خارجی اهمیت موضوع را دو چندان نمی کند، بلکه متاسفانه نشان از یک پارچه نبودن حاکمیت در این وانفسای سیاسی و بین المللی است و پیامی منفی تر که حتی انگیزه کشورهای خارجی را برای بازی در داخل ایران دوچندان می کند،  البته انشالله نه توسط روسیه که دیگران. ایکاش فقط یک پیام بود.

خبرآنلاین 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
7
جای تاسف دارد که وزیر امور خارجه و تیمش با آن تبحرشان با یک دکتر اطفال که در زمان وزارتش نقش مارکو پولو را بازی می کرد و تنها هنرش برقراری روابط با کشورهای به اصطلاح زیر پونزی (کشورهای فاقد اهمیت)بود ،مقایسه می کند.....
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
2
الان روسها با اسرائیل هم نظر هستند، کجای این متن بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
7
اگر ولایتی زبا ن بلد بود . و هر دو طرف به زبان بین اامللی سیاسی مذاکره می کردند . حقی از ایران ضایع نمی شد .
با واسطه مترجم روس ها "دبه " درمی اورند .که درزبان روسی .فلا عبارت به زبان انگلیسی فلان مفهوم سیاسی منظور بوده است .
حق مردم بود ولایتی در معیت ظریف جامع الشرایط باشد .
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
7
ظريف چكاره است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
1
6
چرا با وجود سرمایه ذهنی بین المللی و زبانی. ظریف .
ولایتی بدون تخصص سیاسی را . با کدخدا منشی سنتی.
پوتین خوشحال کن به عنوان نماینده ایران .درنشست مسکو وارد می کنیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
6
منافع شیعیان و ایران. در این بود . که ولایتی در معیت .مرد مقتدر. ذهنی وزبانی بین المللی یا ظریف . به مسکو میرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
3
اگر ولایتی در معیت ,ظریف بود .
به پوتین اجاره نمی داد , به ولایتی بگوید , نتان یاهو , برای فوتبال امده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
3
ولایتی حامل پیام بود ؟
کرامت سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
3
1
واقعا" ساده انگاریست که تصور نماییم اقای دکتر ولایتی با 73 سال سن برای مذاکرات اقتصادی به روسیه رفته باشند.

مذاکرات اقتصادی در حد وزرای کابینه است و در همین سطح مسائل اقتصادی حل خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه است اما با یکی از مقامات کشورمان که همتا و هم قطار ایشان نیست وارد مذاکره شده اند و مجبور شده اند با ایشان ملاقات نمایند و این موضوع نشان دهنده این است که کشور روسیه ان ابرقدرتی که رسانه ها ان را جلوه می دادند نیست و در حقیقت روسیه نیز همانند امریکا با دروغ و حقه بازی و با کمک سازمانها و کشورهای هوچی گر خود را ابرقدرت جا زده است و در عالم واقعیت نه امریکا و نه روسیه هیچکدام ابر قدرت واقعی نیستند و هیچکدام سلاحی به عنوان سلاح هسته ای در اختیار ندارند و فقط برای ترساندن ملتها وانمود به داشتن چنین سلاحی می کنند.


نقطه ضعف امریکا و روسیه همین موضوع می باشد یعنی ترس از افشای دروغ در اختیار داشتن سلاحی به نام بمب اتمی. که اگر این دروغ افشا شود منجر به فروپاشی امریکا ، روسیه و اتحادیه اروپا خواهد شد.

اگر روسیه در شرایط فعلی به کشورمان پشت کند و با تحریمهای امریکا در باره کشورمان امریکا همسویی نماید مقامات کشورمان چاره ای جز افشای این دروغ بزرگ یعنی غیرواقعی و خیالی بودن بمب اتمی نخواهند داشت. و این یعنی پایان دوران حکومت ابرقدرتهای دروغین.

و سفر دکتر ولایتی به روسیه می تواند برای تهدید روسیه به افشای این دروغ باشد . چرا که با ادامه شرایط فعلی و بد تر شدن اوضاع اقتصادی راه دیگری برای کشورمان باقی نخواهد ماند.

دلیلی که دکتر ولایتی شخصا" به روسیه رفته اند این است که در شرایط فعلی مقامات کشورمان نمی خواهند بوسیله رسانه ها به روسیه پیام دهند و نمی خواهند جنگ رسانه ای بین دو کشور شروع شود و روسیه روی واقعی خود را نشان دهد.

صهیونیستها تلاش نمودند در روسیه حکم بازداشت اقای دکتر ولایتی را صادر نمایند اما اقای پوتین می دانند که اندک بی احترامی به دکتر ولایتی چه تبعات سنگین و غیرقابل جبرانی برای روسیه دارد و به نظر می رسد دکتر ولایتی به گونه ای روسیه را تهدید نموده اند که اقای پوتین تصمیم گرفته اند یکبار دیگر به کشورمان سفر نمایند و این سومین سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهور یک کشور به اصطلاح ابرقدرت است که در سالهای اخبر به کشورمان انجام می گیرد.

روسها مردمی غیر قابل اعتماد هستند و وقتی تحت فشار قرار بگیرند به هرجایی که بشود پشت می کنند و ضربه می زنند. تاریخ گواه این موضوع است. ( جنگ فالکلند، جنگ خلیج فارس و عدم حمایت از عراق در طی بمباران مردم بیدفاع این کشور ، سقوط کشورهای اروپای شرقی و انحلال پیمان ورشو ، سقوط کشورهای افریقایی و عربی و کشتار فلسطینیها و .....)
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
خیلی توهم داری برادر
روس ها و امریکاییها بمب اتم ندارن!!!!!
تنهایی فکر کردی و به این نتیجه رسیدی؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
3
روسها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند و زود طرف مقابلشون رو میفروشند.........
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
2
این اضهارات جنابتان چقد وزین است !!! اگه آمریکا بمب هسته ای اش را روی سر ژاپن نمیریخت شاید یه نصف ثانیه میشد روی حرف های شما تامل کرد . ولایتی رفت روسیه که ببینه حرف حساب پوتین چیه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
2
حامل یک معاهده دیگر
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
2
خدا رحم کند آینده مشخص خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
اقاي ولايتي بس است. مردم تمايلي به ارتباط با روسيه خيانتكار ندارند... تا دير نشده بس كنيد. هيچگاه اعتماد به روسيه خيانتكار درست نبوده...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین