کد خبر: ۵۳۴۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

وزیرخارجه پیشین آلمان: ترامپ به دنبال تغییر نظام حکومتی آلمان است

زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان ضمن آن که خواهان موضع‌گیری قاطع‌ آلمان و کشورهای عضو ناتو مقابل ترامپ شد، هشدار داد، ترامپ "خواهان تغییر نظام حکومتی آلمان است".
آفتاب‌‌نیوز :
زیگمار گابریل، وزیر خارجه پیشین آلمان در مصاحبه با اشپیگل گفت: زمان آن رسیده که برلین موضعی بسیار سرسختانه‌تر  مقابل ترامپ اتخاذ کند چرا که جور دیگری نمی‌توان با ترامپ طرف شد.

وی در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار پاسخ "محکم و هماهنگ اروپا" به دونالد ترامپ شده است.

زیگمار گابریل معتقد است که هرگونه تلاش برای راضی کردن دونالد ترامپ و خوشایند او عمل کردن، منجر به آن خواهد شد که او "یک گام دیگر پایش را فراتر بگذارد".

گابریل گفت: ترامپ تنها زبان قدرت را می‌فهمد بنا براین باید به او نشان دهیم که ما قدرتمندیم.

این وزیر خارجه سوسیال دموکرات سابق آلمان تصریح کرد: ما می‌بینیم که ترامپ می آید و به دیکتاتور کره شمالی تضمین امنیت و زنده ماندن می دهد اما همزمان خواهان تغییر نظام حکومتی در آلمان می شود.

گابریل به مجله آلمانی "اشپیگل" گفت: این رئیس جمهور اهمیتی برای غرب قائل نیست. چیزی که او می‌خواهد این است که همه از او پیروی کنند نه این که با او شراکت داشته باشند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر ترامپ از ما می‌خواهد میلیاردها دلاری که ارتش آمریکا هزینه کرده را بپردازیم، ما هم باید از او بخواهیم میلیاردها دلاری که ما هزینه‌ پناهجویانی که به دلیل دخالت‌های نظامی شکست‌خورده آمریکا به عنوان مثال در عراق آواره شدند را به ما بپردازد.

او همچنین عنوان کرد: حقیقت این است که ما با وجود ترامپ نمی‌توانیم به راهمان ادامه دهیم اما بدون آمریکا هم نمی‌توانیم. به همین خاطر نیاز به یک راهبرد دوگانه داریم. آنچه که مهمتر و سخت تر و در عین حال واضح تر است این است که باید یک پاسخ اروپایی مشترک به ترامپ داده شود. ما در عین حال نیازمند روابط بیشتر با سیاستمداران، فرمانداران، سناتورها و نمایندگان کنگره در آمریکا و به ویژه نسل جوان آمریکا هستیم. چون آمریکا در حال تغییر است. تا چند سال دیگر ترکیب جنسیتی آمریکا به گونه ای خواهد شد که اکثریت شهروندان آمریکایی به جای ریشه های اروپایی، ریشه های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین خواهند داشت و این یک آمریکای متفاوت با آمریکایی که در 70 سال گذشته می‌شناختیم خواهد بود. اما با آمریکای امروز ترامپ هم متفاوت خواهد بود.

دونالد ترامپ در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار افزایش بودجه نظامی این کشورها شد و تهدید کرد که اگر خواست او تا سال ۲۰۱۹ یعنی شش ماه دیگر، برآورده  نشود آمریکا راه خود را از ناتو جدا می‌کند.

کشورهای عضو ناتو پیشتر توافق کرده بودند که تا سال ۲۰۲۴ بودجه نظامی خود را تا دو درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش خواهند داد.

دونالد ترامپ علاوه بر مطرح کردن این تهدید در ناتو، از صدراعظم آلمان هم به شدت انتقاد کرده بود. او مدعی شده بود که آلمان به دلیل پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان، "اسیر" روسیه و تحت کنترل کامل مسکو قرار دارد. 

زیگمار گابریل، می‌گوید آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ شریک قابل اطمینانی نیست. گابریل رهبر اسبق حزب سوسیال دمکرات آلمان است. این حزب یکی از احزاب شریک در دولت ائتلافی آلمان است و وزارت‌خارجه را به سرپرستی هایکو مس در اختیار دارد. هایکو مس در پاسخ ترامپ گفته بود که آلمان نه "اسیر" روسیه است و نه آمریکا.  

آنتون هوف‌رایتر، رئیس‌فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان هم ضمن انتقاد از عدم موضع‌گیری قاطع صدراعظم آلمان مقابل رئیس‌جمهور آمریکا، به خبرگزاری آلمان گفته است: «ترامپ خود به بزرگترین خطر امنیتی تبدیل شده است.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از نشست اضطراری ناتو برای بررسی درخواست رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داده است که تا بودجه نظامی ارتش آلمان را بازهم افزایش خواهد داد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین