کد خبر: ۵۳۴۴۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کم‌ترین درآمد نفتی در سال ۷۹ و بیش‌ترین در سال ۹۰ حاصل شد‌

احمدی‌نژاد و روحانی چقدر نفت فروختند؟

درآمد نفتی ایران از ابتدای استقرار روحانی در سال 1392 تا پایان سال گذشته از 273 میلیارد دلار فراتر رفت. دولت روحانی در حالی پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که فراز و نشیب های نفتی فراوانی را از سر گذرانده است .
آفتاب‌‌نیوز :
 دولت یازدهم از ابتدای استقرار تا کنون 273.2 میلیارد دلار نفت فروخته است. استقرار دولت در شرایطی رخ داد که ایران با تحر یم نفتی اتحادیه اروپا روبرو بود و میزان صادرات نفت به پایین ترین سطح در سه دهه گذشته رسیده بود. تلاش برای احیای بازارهای از دست رفته از یک سو و برنامه ریزی برای افزایش میزان تولید و صادرات از سوی دیگر سبب شد دولت یازدهم خیره کننده ترین آمار رشد تولید و صادرات نفت را در کارنامه خود ثبت کند . با این حال شیب تازه ای که اقتصاد ایران در آن قرار گرفته است، می تواند بار دیگر آورده ارزی ایران از محل صادرات نفت را دستخوش تغییر نماید.

به گزارش آفتاب نیوز، بررسی ها نشان می دهد میزان درآمد نفتی ایران در سال 1392 یعنی اولین سال استقرار دولت روحانی به 64 میلیارد و 540 میلیون دلار رسید. این رقم در سال پس از آن با کاهش قیمت نفت به 55 میلیارد کاهش یافت . درامد نفتی ایران در سال 1394 با حفظ روند کاهشی به 31 میلیارد دلار و در سال پس از آن ، بار دیگر به 55.7 میلیارد دلار افزایش یافت.افزایش صادرات نفتی مهمترین دلیل رشد قابل توجه درآمدهای ایران بود . سال گذشته نیز ایران 65 میلیارد و 818 میلیون دلار نفت فروخته است.به این ترتیب دولت یازدهم در فاصله سال های 1392 تا 1396 درامدی معادل با 273.2 میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب کرد تا در قیاس با دوره مشابه قبل یعنی سال 1378 تا 1391 ، کاهش چشمگیر درآمد را شاهد باشد.

احمدی‌نژاد؛ رویای تکرارنشدنی
درآمدهای نفتی دردوران احمدی نژاد رویایی دست نیافتنی است.سالیان طولانی این رکورد قابل شکستن نخواهد بود و قرن چهاردهم برای ایران با این فرصت از دست رفته عجین شده است.

 هر چند بررسی ها نشان می دهد میزان تولید و صادرات نفت در دولت احمدی نژاد روندی کاهشی داشت اما بازار جهانی با دولت عدالت و مهرورزی سر سازگاری داشت چرا که به یمن قیمت های بالای نفت، دلارهای نفتی سرازیر ایران شدند. درآمد نفتی دولت احمدی نژاد بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی 618 میلیارد دلار است. هر چند دولت نهم در اولین سال فعالیت 48.8 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشت اما سالیانی نیز درامد 80 تا 118 میلیارد دلاری را در کارنامه خود ثبت کرد تا از این منظر غیر قابل رقابت با دولت های قبل و پس از خود باشد.

اخم نفت به اصلاحات
هر چند پرفراز و نشیب ترین تجربه نفتی از آن دولت روحانی است اما بررسی ها از منظر میزان درآمد نفتی نشان می دهد دولت اصلاحات نیز اقبال بلندی در این حوزه نداشته است.

بررسی ها نشان می دهد میزان درآمد نفتی ایران در دوره اصلاحات حدود 163 میلیارد دلار بوده است . اوپک میزان درآمد نفتی ایران در سال 1376 را در حدود 10 میلیارد دلار عنوان کرده است اما آمار بانک مرکزی نشان می دهد دولت خاتمی از سال 1377 تا پایان سال 1383 حدود 154 میلیارد دلار نفت فروخته است . به این ترتیب رقم تقریبی درآمد نفتی دولت با ترش‌رویی این بازار به دولت هفتم و هشتم 164 میلیارد دلار بوده است.

در این دوره ایران حتی روی درآمد نفتی 9.9 میلیارد دلاری در سال 1377 را نیز به خود دید . بالاترین درآمد نفتی در سال های تصدی این دولت در سال 1383 محقق شد. در این سال ایران 36.3 میلیارد دلار نفت فروخت .

نمودار زیر میزان درآمد نفتی ایران را در بیست سال گذشته نشان می دهد.

احمدی‌نژاد و روحانی چقدر نفت فروختند؟

منبع: خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
1
2
پول ها کجا هزینه شد.؟چرا چیزی به زندگی مردم نیامد؟ چقدر از این پول را آقازاده ها و خودی ها و اختلاس گران و..... از کشور بردند؟ توضیحات کامل نیست ، خبر را کامل پخش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
0
چه عجب یک نظر را منعکس کردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین