کد خبر: ۵۳۴۵۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
توضیحات اژه‌ای درباره متخلفین و مفسدین اقتصادی

سلطان سکه با بانک مرکزی ارتباط داشته است/ پدر و پسری که میلیارد دلاری ارز می‌گرفتند/قوه قضاییه اجازه پخش فیلم درباره مائده هژبری را نداده

در خصوص تلفن های همراه نیز اقدام شده و افرادی احضار و افرادی بازداشت هستندو برخی شرکت ها پلمب هستندو اسناد و مدارک بدست آمه نشانگر چند تخلف بزرگ است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت برخی افراد و همچنین پلمب چند شرکت درخصوص تخلف در واردات موبایل خبر داد.

 به گزارش آفتاب نیوز، در آغاز نشست یکصد و بیست و هشتم قوه قضاییه، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای با اعلام اینکه کسالت و بیماری او باعث شده در هفته های گذشته جلسه سخنگو تشکیل نشود، از خبرنگاران پورش خواست.

قوه قضاییه اجازه پخش فیلم درباره مائده هژبری را نداده

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده مائده هژبری بدون ذکر نام او توضیح داد و گفت: قاضی اجازه پخش تصویر متهم یا نام او را نداده بود و حتی قرار بود صدا و سیما برای اجرای این فیلم از مرکز رسانه ای قوه قضاییه کمک بگیرد که این کار را هم نکرد. هرچند در فیلم تصویر واضح افراد پخش نشد و نام آنها هم برده نشد ولی قوه قضاییه اجازه پخش این فیلم را نداده بود.

غلامحسین محسنی با اشاره به مسایل بازار ارز و سکه و واردات کالاهایی مانند تلفن همراه و واردات غیرقانونی خودرو گفت: مردم انتظار برخورد شدید و قاطع با متخلفان و ایجاد شفافیت را دارند، لذا ریاست قوه با دادستان تهران دستور داد چند شعبه و بازپرس ویژه برای این موضوعات اختصاص دهد.

ماجرای پدر و پسری که میلیون دلاری ارز می‌گرفتند

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه این نشست، با اشاره به مسایل بازار ارز و سکه و واردات کالاهایی مانند تلفن همراه و واردات غیرقانونی خودرو گفت: مردم انتظار برخورد شدید و قاطع با متخلفان و ایجاد شفافیت را دارند، لذا ریاست قوه با دادستان تهران دستور داد چند شعبه و بازپرس ویژه برای این موضوعات اختصاص دهد. همچنین رییس کل دادگستری مکلف شد بدون فوت وقت قضات شجاع و متخصص امر را برای بررسی پرونده ها خارج از نوبت، در نظر بگیرد.

اژه ای توضیح داد: بر این اساس بازپرسهای ویژه برای تشکیل پرونده خاص مشغول کار شده اند و از دستگاه های مختلف دولتی هم درخواست شده اطلاعات را در اختیار شعب بازپرسی قرار دهند و مرحله به مرحله، مسایل اطلاع‌رسانی میشود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره واردات غیرقانونی خودرو گفت: اولین نهادی که وارد شد سازمان بازرسی کل کشور بود که به تخلفات اشاره داشت، برخی مسوولان دولتی ابتدا منکر بودند ولی امروز دولت اذعان دارد از ناحیه برخی کسولان‌دولتی و افراد غیردوتی تخلفاتی صورت گرفته است و گزارش‌دولت هم اشاره به این موضوع داشت. ما منتظریم از سوی دولت گزارشی منعکس شود چون چیزی رسما منعکس نشده است.

اژه ای درباره واردات تلفن همراه هم گفت: سی و چند شرکت که ارز گرفته بودند و واردات داشتند، افرادی احضار و برخی بازداشت و تعدادی از شرکت‌های هم پلمب شده که اطلاع رسانی بیش‌تر صورت می گیرد.

او درباره مسایل ارز و سکه هم گفت: دستگاه هایی که باید ارز اختصاص می دادند به برخی کالاهای غیرضرور ارز دادند. در این شرایط باید مراقبت بیش‌تری صورت گیرد. باید بررسی های تخصصی صورت گیرد. همچنین شرکت‌های که ثبت سفارش کردند، هیچ گونه سابقه فعالیت درباره موضوع وارداتی که درخواست کردند نداشتند. شرکتی که دو برابر تاسیس کرده بودند. ۲۰ و چند میلیون یورو را برای واردات کاغذ روزنامه گرفته اند که اصلا آنها در این باره هیچ سوابقی نداشتند. در این باره از دولت خواسته ایم لیست همه افراد که ارز ۴۲۰۰ تومانی و‌دولتی گرفته اند را به ما بدهند تا بررسی کنیم.

اژه ای همچنین با اشاره به خرید و فروش مبالغ بالای ارز و سکه توسط برخی افراد حقیقی در بازار گفت: از پایان سال گذشته تحقیقات میدانی شد و افرادی شناخته شدند که افرادی بدون داشتن صرافی، مبالغ بالایی خرید و فروش ارز و سکه دارند یا حتی خروج ارز از کشور داشتند. آنها می گویند با هماهنگی بانک مرکزی ارز خرید ‌ فروش می شده ‌ احیاناً خروج ارز داشته اند. مشخص نیست این ارتباطات سالم بوده یا مبالغ ارز مشخص است کجا می رفته و آیا دولت این سیاست را قبول داشته؟ در سال ۹۱ و ۹۲ نیز افرادی دستگیر شدند و حکم علیه آنان صادر شد. یکی از این افراد به نام حمید مظلومین و پسرش محمدرضا آن موقع حکم قضایی گرفتند، بانک مرکزی آن زمان اعلام کرد اینها با هماهنگی ما فعالیت می کردند و دلار را ما به آنها داده ایم. الان اینها دوباره بازداشت شده اند. الان بحث این است که بانک مرکزی درخواست کرده برخی بازداشت شدگان آزاد شوند. یک متهم می‌گوید در ۳۰ مورد و هر مورد بین ۴ تا ۷ میلیون دلار از بانک مرکزی ارز گرفته و توزیع کرده است. به پلیس گفتم شما مستقل مصاحبه نکنید تا سوتفاهم پیش نیاید. مردم فکر کردند از متهم دو تن سکه گرفته اند ولی واقعیت این است از متهم و فرزندش سکه ای نگرفته اند ولی اسناد نشان می‌دهد بیش از ۲ تن سکه آنها خرید و فروش کرده اند و این سکه ها موجود نیست.

بازداشت عوامل سعودی و اخلالگر در نظام اقتصادی

خبرنگاری درباره بازداشت عوامل سعودی اخلالگر در نظام اقتصادی سوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این که سعودی و اسراییل و امریکا علیه جمهوری اسلامی کار می کند بحثی نیست ولی درباره بازداشت ۱۳ نفر خبر ندارم.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره لایحه منع خشونت علیه زنان سوال پرسید که اژه ای گفت این لایحه قضایی در دست بررسی است و پس از تایید شورای عالی قضایی به دولت ارسال میشود تا آنها تقدیم مجلس کنند. از جمله نکات این لایحه، حبس زدایی از متهمان است تا خانواده کمتر آسیب ببیند که این مساله در لایحه رعایت نشده است.

سوالی درباره ورود قوه قضاییه به موضوع تعرفه واردات خودرو خارجی مطرح شد. اژه ای گفت: اعمال تعرفه گمرکی ۹۰ درصد توسط دیوان عدالت اداری حکم داده شد ولی چون ورود خودرو ممنوع است، موضوع منتفی است.

آمریکا به ۲۵۰۰ مسئول ایران تابعیت داد؟

خبرنگاری درباره اعطای ۲۵۰۰ تابعیت آمریکایی به مسئولان سوال کرد. اژه ای ضمن اظهار بی اطلاعی گفت: کارمند دولت حق داشتن تابعیت مضاعف را ندارند. وزارت اطلاعات مدعی است برخی از کار برکنار شده یا رفته اند و مدیر دوتابعیتی نداریم. ولی مجلس می گوید دوتابعیتی داریم و قوه قضاییه از طریق سازمان اطلاعات سپاه پیگیر است.

اژه ای درباره بحث واریز وجوه سنگین به حساب برخی افراد گفت: موارد متعددی بوده که افراد اخاذی و دلالی می کردند. تاکنون بازداشتی از این دست نداشتیم. بانک مرکزی می‌گوید کامپیوتر نوعا اشتباه کرده و محاسبه اشتباه شده، من نمی توانم بگویم درست است یا نه. در استان‌های مختلف این موضوع را داشتیم. در کرمان اعلام شد ۱۰ هزار میلیارد تومان از یک بانک کلاهبرداری شده. دستور پیگیری دادم. ۷ نفر بازداشت شده بودند. من گفتم نداریم شعبه بانکی ۱۰ هزار میلیارد تومان موجودی داشته باشد. افراد مدتی بازداشت بودند. تخلفاتی هم شده بود. اگر فردی واسطه باشد ممکن است بازداشت شود ولی تاکنون افرادی که پول اشتباهی به حسابشان رفته، بازداشت شده است.

او گفت: پارسال گفتند ۱۸ هزار میلیارد به حساب شخصی در یک شهرستان رفته. هیات ویژه از سوی رییس قوه قضاییه رفت و بررسی کرد و به هیچ نتیجه ای نرسید. اگر کسی می تواند کمک کند بگوید.

خبرنگاری درباره مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور پرسید. اژه ای گفت: در آن قانون تا اعدام پیش بینی شده و از حیث مجازات ایراد ندارد. اخلال در نظام اقتصادی را یا قاضی باید تشخیص دهد یا بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی تشخیص دهد. 
او گفت: شرایط جنگ، شرایط ویژه ای است و اگر ما در شرایط جنگی هستیم، باید آیین دادرسی مختص شرایط خاص داشته باشیم.

خبرنگاری درباره بازداشت عوامل سعودی اخلالگر در نظام اقتصادی سوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این که سعودی و اسراییل و امریکا علیه جمهوری اسلامی کار می کند بحثی نیست ولی درباره بازداشت ۱۳ نفر خبر ندارم. مقداری سکه هم خارج شده که تعداد آن را خبر ندارم و برخی متهمان در این باره بازداشت شده اند. مقداری ارز وارد و خارج شده که در دست بررسی است.

اژه ای درباره‌ نامه نگاری دانشجویان و نخبه گام به سران قوا واکنش نشان داد و گفت: از سوی قوه قضاییه از روحیه تحول گرای آنها تشکر میکنم و البته درباره مصادیق نامه هم سخنی داریم و خودم مایلم با آنها جلسه بگذارم. درباره سازمان ثبت اسناد پیشنهادهایی داده اند که بعضا طی شده و موفقیت آمیز نبوده است.

متهم فراری پرونده ثامن‌الحجج بازداشت نشده بود

خبرنگار خبرآنلاین درباره ابهامات پرونده ثامن الحجج و فرار متهم ردیف سوم سوال کرد. اژه ای گفت: متهم مزبور اصلا بازداشت نشده بود و برای او کیفرخواست به صورت غیابی صادر شد و اصلا بازداشت نبود که از زندان فرار کند.

او درباره پرونده گفت: این موسسه ۱ میلیون و۲۶۷ هزار شاکی داشت که با اکثر آنها تسویه حساب شد. از دیروز هم طلبکارانی که بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد طلبکار بودند قرار بود وجوه خود را دریافت کنند.

۶۷ شرکت که ارز تخصیصی گرفته‌اند تخلف کرده‌اند

اژه ای درباره برخورد با قضات متخلف، کارمندان، وکلا، کارشناسان رسمی و دلالانی که جرم مرتکب شده اند دوباره هشدار داد و گفت: هر زمان حکم این متهمان قطعی شود اسم و عکس آنها منتشر میشود.

سخنگوی قوه قضاییه سپس درباره حکم دیشب رییس جمهور درباره واردات غیرقانونی خودرو گفت: دیروز در نامه رییس جمهور هم از تخلفات هماهنگ برخی افراد عنوان شده بود ولی هنوز از طریق رسمی چیزی به دست قوه قضاییه نرسیده است. منتظریم گزارش برسد تا ببینیم کارگزاران احتمالی متخلف چه کسانی هستند.

او افزود: حدود ۶۷ شرکت مه ارز تخصیصی را گرفته اند طبق تحقیقات اولیه تخلف دارند. این لیست کامل نیست و دنبال کل شرکت‌هاییم که ثبت سفارش کردند.

خبرنگاری درباره بازداشت دیشب یک بدهکار بانکی سوال کرد. اژه‌ای گفت: این فرد بازداشت شد و قول داد بدهی خود را تسویه کند. این کار را نکرد و دوباره بازداشت شد و در حال شناسایی اموال او هستیم.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
1
اگر اجازه نداده پس مسئولين صدا و سيما را محاكمه و به اشد مجازات برسانيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
1
همین امثال پدر و پسر های شبه اختلاسگر . از صدا و سیما. یاد گرفتند. در روزهای خاص
کمتر از یک دهم .یک درصد. در امد نا مشروع را خرج می کنند .و بدهکاری به اجتماع انها صاف و گناهانشان را پاک می کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
1
تعداد سکه ها و ارز های خریدارشده توسط بنگاههای اقتصادی
استان قدس رضوی را. هم اعلام کنید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین