کد خبر: ۵۳۵۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵

سرنوشت کنوانسیون پالرمو در مجلس چه خواهد شد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سرنوشت کنوانسیون پالرمو در مجلس و همچنین ارتباط کشورمان با گروه ویژه اقدام مالی را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و ارتباط آن با FATF، گفت: باید اذعان کرد FATF مقوله ای جدا از کنوانسیون های چندگانه است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خیلی از اوقات برخی از مفاد کنوانسیون ها با یکدیگر تلاقی می کند، تصریح کرد: در این بین نیز باید یادآور شد در دنیا بخشی از سازمان های بین المللی مانند شورای امنیت و سازمان ملل تابعی از قدرت هستند و بخشی دیگر مانند FATF تابعه ای از ثروت محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه FATF برای کشورهایی که در ارتباط است فهرست هایی را مشخص می کند و وضعیت آنها را اعلام می کند، ادامه داد: بر این اساس کشورمان در لیست کشورهای مضر یا لیست سیاه که امکان همکاری محدود و مشروط داشت قرار گرفت و البته در نوسان بود اما هم اکنون در لیست تعلیق قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه FATF یکسری توصیه به کشورها ارائه می کند از این رو به میزانی که این توصیه ها عملی شود، کشورها طبقه بندی شده و از لیست سیاه خارج می شوند، اظهار کرد: بر این اساس بیش از 40 توصیه به ایران شده که در دو بخش قابل تامل است. بخشی از توصیه مرتبط با هموار کردن یکسری قوانین در راستای اهداف FATF  است و همچنین در بخش دیگر توصیه به پیوستن برخی کنوانسیون های بین المللی مانند پالرمو، پولشویی، و غیره شده که لوایح مذکور تعدادی  از 40 توصیه اعلام شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس اگر کنوانسیون ها در کشورمان رای نیاورد یا بررسی آنها به تاخیر بیفتد، به معنای پایان ارتباط ایران به FATF نیست.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در کشورمان این موضوع همانند مباحث دیگر تحت تاثیر سیاست قرار گرفته است، گفت: باید یادآور شد زمانی که برجام مورد توجه قرار گرفت و گشایش دیپلماسی رقم خورد، زمینه بررسی برای کنوانسیون ها نیز بوجود آمد اما زمانی که عهدشکنی ترامپ بر مبنای تحریم و محدودسازی ایران در حوزه مالی است رخ داد کمی روند تغییر کرد.

وی ادامه داد: بنابراین اعتقاد دارم تا زمانی که گشایش دیپلماتیک شکل نگیرد، موضوع پالرمو، پولشویی و غیره در ایران با نوسان جدی مواجه خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: موضوع FATF در ایران با بازی جبری صفر شکل نگرفت؛ خیلی ها پیش بینی می کردند بعد از خروج ترامپ، ایرانیان از برجام و روند مذاکرات خارج می شوند اما مشاهده شد که ایران حوزه های جدید از دیپلماسی را رقم زدند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر این اساس مشاهده شد که اتحادیه اروپایی مانع از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه و منع همکاری با کشورمان برای دوره سه ماه (مهرماه) شد  و در واقع در حالت تعلیق قرار گرفت. هم چنین اروپایی ها قوانین مربوط به انسداد را بروزرسانی خواهند کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عزم همکاری در اروپا وجود دارد اما موضوع محل بحث است، خاطرنشان کرد: سرنوشت لوایح مرتبط با کنوانسیون ها منوط به آینده مناسبات دیپلماتیک است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین