کد خبر: ۵۳۵۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶

یادگاری پمپئو روی دیوار سست

وزیر خارجه آمریکا که این روزها برای دستیابی به آنچه که او استراتژی پس از برجام نامیده است، خود را به آب و آتش می زند، می خواهد در جمع معدود مخالفان ایران در کشورش با موضوع شنیده شدن صدای ایرانیان سخن بگوید، غافل از اینکه روی این دیوار سست نمی توان یادگاری نوشت.
آفتاب‌‌نیوز :
از پیدایش انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن بر رژیم استبدادی پهلوی، کشورهای غربی به ویژه آمریکا که پایگاه سیاسی-اقتصادی خود را در ایران از دست رفته می دید، تلاش های گسترده ای کرده است تا از هر راهی که می تواند با این نظام برخاسته از مردم ایران مقابله کند.
نظامی که از نخستین روزهای شکل گیری تا کنون که قریب به 40 بهار از آن می گذرد، اراده مردم با رای گیری و دمکراسی تبلور یافته و نسبت به کشورهای منطقه و حتی آمریکا رونق بیشتری دارد؛ در همین حال در عرصه های مختلف علمی و توسعه ای هم برخلاف انواع فشارهای خارجی توانسته است، به رتبه های قابل توجهی در سطح بین المللی برسد به گونه ای که در گزارش سازمان بین المللی مالکیت فکری، نسبت به سال گذشته 10 پله ترقی کرده است. 
هرچند که نگرانی و دشمنی آمریکایی ها با دیدن این پیشرفت ها بیشتر شده و سعی می کنند با ایراد اتهام هایی همچون دستیابی به سلاح اتمی، حملات سایبری و حمایت از تروریسم به این پیشرفت ها رنگ و لعاب بدخواهانه بدهند و هدف اصلی خود که در واقع تغییر رژیم است را دنبال کنند.
اما پس از 40 سال یک مشکل بزرگ در مسیر دستیابی به این هدف شوم دارند و آن همراه نبودن مردم ایران و فقدان یک جایگزین است. از این رو، در مقاطع مختلف همچون غرق شده ای به هر دستاویزی چه در قالب حمایت از برخی فریب خوردگان داخلی یا حتی آن هایی که تصور می کردند می توانند سیاست های خود را دنبال کنند و چه استفاده از کسانی که عناد و دشمنی علنی با نظام اسلامی دارند و پیش از این هم نام آن ها را در فهرست گروه تروریستی جای داده بودند، چنگ زدند.
با آمدن دونالد ترامپ به کاخ سفید و رویکرد ایران ستیزانه ای که نسبت به کشورمان تحت القائات رژیم صهیونیستی که اتفاقا عضو خانواده ترامپ هم هستند، شکل دیگری به خود گرفت و گروهک تروریستی منافقین و سلطنت طلب ها جان تازه ای یافتند.
بر این اساس، مرداد ماه سال گذشته سه سناتور جمهوریخواه آمریکا به تیرانا پایتخت آلبانی رفتند و با سرکرده منافقین درباره آنچه که راه‌حل‌های پایان دادن به بحران منطقه و تغییر دمکراتیک در ایران اعلام شد، گفت‌وگو کردند.
گام بعدی، بی اعتبار کردن برجام به عنوان یک توافق بین المللی هسته ای ایران با وجود 11 گزارش مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به آن بود که در هشتم ماه مه(هجدهم اردیبهشت) ترامپ اعلام کرد دیگر در برجام نخواهد بود و تحریم های ثانویه ای که به موجب این برنامه جامع، اسقاط شده بود، بازخواهد گشت. 
چندی بعد، مایکل پمپئو وزیر تازه کار سیاست خارجی آمریکا به بنیاد هریتیج که یکی از مراکز فکری دولت ترامپ است، آمد و در بیانیه ای استراتژی خود را پس از برجام اعلام کرد. او در این بیانیه 12 شرط برای مذاکره با ایران مطرح کرد و در پایان هم گفت «ایرانی‌ها باید انتخاب کنند که چه نوع دولتی می‌خواهند.»
این جمله پس از آن مطرح شد که او از قوی ترین تحریم های تاریخ و بی سابقه ترین فشار مالی بر ایران خبر داد و با نفی لفظی تغییر رژیم به عنوان هدف اصلی، از مردم خواست زودتر نسبت به تغییر اقدام و رهبرانشان را انتخاب کنند.
وزیر خارجه آمریکا در این اظهارات و همچنین سخنان پس از آن، بدون توجه به 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از مجموع 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای ماخوذه که هم ماهیت مردم سالاری و هم مقبولیت نظام است، مقامات ایران را بخشی از یک رژیم خطرناک دانست و در این بین از موج سواری برخی سودجویان که بر بستر خواسته های مدنی و اجتماعی جمعی از مردم که خواهان اصلاح بودند، به عنوان مخالفت با رژیم ایران یاد کرد. 
استفاده از نیروهای ناراضی و همچنین معاندان انقلاب اسلامی بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران بوده و اگرچه در برخی سال ها از مسیری رفته اند که حمایت علنی از این بخش جدا از مردم نداشته باشند اما حضور چهره های مختلف وابسته به آن ها همچون نمایندگان مجلس و سناتورها یا مقامات پیشین آمریکا که اکنون در مشاغلی همچون وکیل یا مشاور فعالیت دارند در میتینگ های این گروهک ها نشان از پشت پرده ای دارد که آرزوی قلبی کاخ سفید نشینان از تغییر نظام در ایران دارد.
این موضوع در اظهارات هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خوبی نمایان است که در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن به دنبال تغییر حکومت ایران است، گفت: دولت ترامپ از چنین تغییری استقبال خواهد کرد. سیاست ما تغییر رژیم نیست اما اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند و دیدگاهشان را بیان کنند، چنین تغییری خیلی خوب خواهد بود.
دی ماه سال 1396 که نخستین اعتراض ها درباره برخی مشکلات به خصوص درباره صندوق های مالی و اعتباری غیر مجاز و از مشهد شکل گرفت، پمپئو که در آن زمان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود از این اعتراض ها حمایت کرد و مدعی شد ترامپ می خواهد صدای مردم ایران شنیده شود.
ترامپ روز چهارشنبه 13 دی در توئیتری نوشت برای مردم ایران که خواستار بازپس گیری حاکمیت خود هستند، احترام زیادی قائل است.
متعاقب این اظهار نظرها برخی گروهک های فرصت طلب همچون منافقین و سلطنت طلب ها هم وارد میدان شده و سعی کردند با حمایت از این اعتراض ها، خودی نشان دهند.
هنر این گروهک در این خلاصه شد که فضای تبلیغی و رسانه ای در خارج از کشور را با برخی کلیپ های ویدئویی و اخباری که از سوی آن ها تولید می شد، پر کردند به گونه ای که این ذهنیت در بین سیاست مداران آمریکایی که با ایران و ایرانی ناآشنا هستند، شکل گرفت که منافقین و سلطنت طلب ها می توانند نقش بسزایی در دامن زدن به این اعتراض های مردمی و گام نهادن در مسیر تغییر نظام ایفا کنند.
اما این بار منافقین می دانند که اگر بخواهند رویکرد گذشته خود را ادامه دهند و بر طبل حملات نظامی خارجی همچون دوره صدام بکوبند، به زودی به آخر خط می رسند و همچون دستمالی مصرف شده به زباله دان تاریخ سپرده خواهند شد. از این رو، تاکتیک جدید خود را بر تبلیغات و بزرگنمایی کارها با استفاده از ابزار ارتباطی همچون رسانه های رسمی آمریکا که بودجه آنها بر اساس استراتژی جدید ترامپ افزایش یافته است، بنا نهاده اند و سعی دارند با پرداخت پول به غیر ایرانی ها، سیاهی لشکر میتینگ های خود را افزایش دهند تا برد پروپاگاندایی آن ها تقویت شود.
نشست چندی پیش آنها در پاریس که چندماه تبلیغ می شد و فراخوان داده شد، ادامه سالها برگزاری چنین میتینگ های بی نتیجه ای بود که در همین پاریس برگزار شد اما این بار برنامه ای دیگر هم طراحی کرده بودند تا بتوانند استراتژی ترامپ را در بعد خارجی عملی کنند و آن هم توطئه ای به نام بمب گذاری در این نشست بود.
منافقین که در این مساله ید طولایی دارند و اتفاقا این نشست در زمانی برگزار می شد که سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری و از دست رفتن شخصیت های بزرگی بود که به دست عوامل همین گروهک انجام شد، با غوغاسالاری و واکنش سریع وزارت خارجه آمریکا و شخص پمپئو در سفر امارات، به دنبال آن هستند تا سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف به ویژه اروپا که این روزها به دلیل خروج واشنگتن از برجام با کاخ سفید دچار مشکل شده اند، محلی ناامن جلوه دهند و به این ترتیب فشار بر ایران را افزایش دهند.
آنها پیش از این هم کوشیدند تا در کانادا روابط دیپلماتیک را قطع کرده و راه را برهرگونه مذاکره مجدد با ایران ببندند و به قیمت ایجاد هزاران مشکل کنسولی برای ایرانی هایی که در این کشور حضور دارند یا کسانی که قصد رفت و آمد دارند، به خصومت های خود ادامه دهند.
شخص وزیر خارجه آمریکا که پیش از این سناتور از ایالت کانزاس و به ایران ستیزی مشهور بود، سلسله توئیت هایی در حمایت از اعتراض های مردم، حمله به سپاه پاسداران و انتشار اینفوگرافی که مدعی انجام عملیات هایی از سوی ایران در دیگر کشورها بود، منتشر کرد و در گام بعدی اعلام کرد با حضور در انجمن ایرانیان آمریکا درباره شنیده شدن صدای ایرانیان سخنرانی خواهد کرد.
این اقدام که نباید بی تاثیر از تعامل معاندین انقلاب اسلامی و منافقین که در ایالت کانزاس به سر می برند، دانست دو هدف عمده را دنبال می کند: نخست آنکه بگوید غرب و جامعه بین المللی باید علیه ایران اقدام موثری انجام دهد و در گام بعدی منافقین که بخشی از آنها در قالب انجمن ایرانیان آمریکا فعالیت دارند، صلاحیت های کافی و لازم را برای قرارگرفتن در کانون این سیاست ها دارا هستند.
به این ترتیب مشخص است شروط 12 گانه ای که پمپئو اعلام کرده بود و رفتارهای دیگری که در حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی بروز می دهد حاکی از آن است که بر خلاف ادعاهای تکرار شده مبنی بر اینکه قصد تغییر حکومت را ندارند، به شدت این راهبرد شکست خورده خود را دنبال می کنند.
جدای از اینکه آیا این سیاست ها مورد قبول مردم داخل ایران خواهد بود یا خیر، خوب است وزیر خارجه آمریکا پیش از آنکه در جمع انجمن ایرانیان آمریکا به تکرار حرف های گذشته بپردازد، جایگاه این انجمن و هواداران آن را در جمع ایرانیان مقیم آمریکا به دست آورد تا بداند از این تنور نانی برای او گرم نخواهد شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین