کد خبر: ۵۳۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

ظریف: آمریکا معتاد به تحریم است/نیازی نداریم پل شکاف بین آمریکا و اروپا باشیم

محمدجواد ظریف صبح روز یکشنبه در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند، گفت: ان‌شاءالله ما می‌توانیم به آمریکایی‌ها نشان دهیم که مجبورند اعتیادشان را ترک کنند. ما این باور را داریم که دنیا به این نتیجه رسیده که باید آمریکا اعتیادش را به تحریم‌ها برطرف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست مشترک در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به شکاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تصریح کرد: البته من خام نیستم که بگویم ما می‌توانیم بین آمریکا و اروپا درگیری ایجاد کنیم. شکافی بین آنها وجود دارد که ما باید از آن استفاده کنیم، نیاز نداریم که پل شکاف آنها باشیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد: نباید دنیا را مجبور کنیم که بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کند، ما راه‌هایی داریم که از امکانات ویژه که در این زمینه برای ما فراهم شده می‌توانیم استفاده کنیم. این امکانات ویژه شاید فرصت ویژه‌ای باشد که باید به آن توجه کنیم، از جمله آن تعامل با شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی است،‌ این یک فرصت است و این می‌تواند به پویایی بخش خصوصی کشور کمک کند.

ظریف در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تعامل بخش خصوصی و همچنین نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، ادامه داد: ما در وزارت خارجه و همچنین نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور موظف هستیم که به شما فعالان بخش خصوصی کمک کنیم و در خدمت شما هستیم، ما باید کمک کنیم که شما صادرات بیشتری داشته باشید و از امکانات بیشتری برای پیشبرد اهداف خود برخوردار باشید. در این زمینه نیازمند ابتکار و نوآوری هستیم، باید با ابتکار و نوآوری از فرصت‌هایی که پدید می‌آید استفاده کنیم.

ظریف ادامه داد: در شرایط کنونی در برخی از موارد ظرفیت‌های جدید و مشتریان جدید ایجاد می‌شود، ما باید این بازارها را با ابتکار و نوآوری شناسایی کنیم گرچه کار کردن با رقبا و شرکای سنتی راحت‌تر است ولی ما در حوزه‌های جدید می‌توانیم شرکای بهتری را پیدا کنیم و در واقع باید به این فکر کنیم که ما چه شرکای جدیدی را می‌توانیم به شما معرفی کنیم.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه زمینه‌های زیادی برای رشد تولیدات داخلی و همچنین صادرات غیرنفتی وجود دارد، ادامه داد: برای این موضوع نیازی نداریم که درگیر مخمصه‌هایی شویم که همیشه با آن روبرو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند، گفت: تاریخ روابط خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور به طور معمول بیشترین تحریم‌ها را علیه بیشترین کشورها اعمال کرده است. در زمان اوباما نیز این اعتیاد به تحریم‌ها مانع می‌شد که آنها وظایف و تعهدات خود را اجرایی کنند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به لطف خداوند می‌توانیم شرایط را از هر روز بهتر کنیم چون دنیا در کنار ماست، ما باید از این فرصت استفاده کنیم. امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، تمام قوای کشور با یکدیگر متحد و منسجم شده‌اند برای اینکه بتوانیم از وضعیت خطیر کنونی عبور کنیم. در این راستا همکاری بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری نیاز است. ما می‌توانیم فشار را به افزایش تولید ملی و افزایش صادرات غیرنفتی تبدیل کنیم و به آمریکایی‌ها نشان بدهیم که باید اعتیادشان را ترک کنند. این باور را داریم که دنیا به این نتیجه رسیده که باید آمریکایی‌ها اعتیادشان به تحریم‌ها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که علیرغم فشارهای آمریکا از امنیت برخورداریم، افزود: متاسفانه امنیت و مشروعیت کشورهای همسایه ما به بیرون وابسته است، چنان که ما از این موضوع ناراحت هستیم که یک رییس‌جمهور تازه به دوران رسیده خطاب به کشورهای همسایه ما می‌گوید که اگر ما دو هفته از شما حمایت نکنیم شما باقی نمی‌مانید.

ظریف ادامه داد: رییس‌جمهور آمریکا و اسلاف آن حدود 40 سال است که ما را تحریم کرده‌اند ولی ما هر روز به لطف خداوند و همت مردم ایران پیشرفت بیشتری کردیم و سربلند شدیم، سختی‌ها را تحمل کردیم. من اهل شعار نیستم، سختی‌ها را می‌بینم ولی ما این سختی‌ها را تحمل کردیم. شما یک دقیقه تصور کنید که یک نفر بیاید و به شما بگوید که اگر من نباشم شما حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورید، آیا حاضرید این حرف را با تمام منابع دنیا عوض کنید؟

وی ادامه داد: این سربلندی آسان به دست نیامده است، حفظ این سربلندی نیازمند همکاری و همفکری است. ما باید بپذیریم که می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم و به دنیا نشان دهیم که مردم ایران بزرگ‌تر از کسانی هستند که آنها را تحریم کرده‌اند، ما می‌مانیم و آنها خواهند رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در چند هفته اخیر این سومین بار است که در جمع فعالان بخش خصوصی حضور پیدا کرده است، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور به فعالیت بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور و پیشگام عرصه اقتصادی توجه ویژه‌ای دارد و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور وظیفه خود می‌دانند که در خدمت فعالان بخش خصوصی باشند و تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی در خارج از کشور باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما و همچنین دولت تصدی‌گری در حوزه اقتصادی نیست، ادامه داد: وظیفه ما این است که تسهیل‌گر فعالیت شما در این زمینه باشیم.

ظریف با اشاره به برگزاری سمینار مشترک سفرا و فعالان بخش خصوصی و اظهار خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: امیدوارم در طی این نشست یک همکاری و همراهی جدی‌تری بین ما در وزارت خارجه و فعالان بخش خصوصی صورت بگیرد و باید ابتکار برگزاری این نشست را به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه باید درک مشترکی بین وزارت خارجه و بخش خصوصی در عرصه دیپلماسی اقتصادی ایجاد شود، ادامه داد: قطعا ارتباط بین بخش خصوصی و دستگاه دیپلماسی کشور یک طرفه نخواهد بود بلکه دو طرفه خواهد بود. از یک طرف شما به اطلاعات نمایندگی‌های ما در خارج از کشور و همچنین کمک آنها برای پیشبرد فعالیت‌تان در عرصه اقتصادی و بازرگانی نیازمندید و مهمتر از آن ما به شما نیازمندیم برای اینکه به ما اعلام کنید که انجام چه کارهایی امکان‌پذیر است، چه چیزی نیاز داریم و در چه حوزه‌هایی توانایی رقابت یا مزیت نسبی برای رقابت وجود دارد. اینها حوزه‌هایی است که ما همواره به همکاری شما در ارتباط با آن نیازمندیم.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از مشکلاتی که برای فعالیت‌های بخش خصوصی وجود دارد، گفت: علیرغم این مشکلات ما معتقدیم که شرایط کنونی فرصت‌های زیادی را برای ارتقا و توسعه بخش اقتصادی فراهم کرده است. در دنیای کنونی آمریکا علیرغم تمام توان اقتصادی خود، خودش را در انزوا احساس می‌کند و فکر می‌کند که برای پیشبرد اهداف خاص خود نیازمند استفاده از فشارهای آشکار سیاسی است. در گذشته وقتی آمریکا تحریمی را علیه ایران اعمال می‌کرد کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی نیز نه تنها بعضا با او همراهی می‌کردند بلکه خودشان نیز تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کردند. از سوی دیگر تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نیز بود که به نوعی به تحریم‌های غیرقانونی که علیه ایران وجود داشت مقبولیت جهانی می‌داد و آنها تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را در پرتو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به پیش می‌بردند ولی امروز آمریکایی‌ها نه تنها امکان آن را ندارند که بقیه کشورها و شرکت‌های اقتصادی را مجبور کنند که با تحریم‌های آنها همراهی کنند و علیرغم مصوبه شورای امنیت عمل کنند، بلکه می‌بینیم قطعنامه 2231 شورای امنیت از کشورها می‌خواهد که اقداماتی را انجام ندهند که مانع اجرای قطعنامه 2231 شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها مجبور هستند که به بانک‌ها و دولت‌های خارجی فشار بیاورند که آنها علیرغم تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند. آمریکایی‌ها در گذشته مدعی نمایندگی جهان بودند ولی مشکلی که امروز پیش آمده این است که آمریکایی‌ها اکنون در برابر نظم لیبرال اقتصاد جهانی ایستاده‌اند، نظمی که خودشان سال‌ها برای ایجاد آن تلاش کرده‌اند.

ظریف ادامه داد: در این چارچوب می‌بینیم که یک نوع رقابت و مقابله حاکم شده است البته نباید انتظار داشته باشیم که این مقابله به زودی آشکار شود چرا که حضور آمریکا در عرصه مالی جهان باعث شده که آمریکایی‌ها با قلدری بخواهند اهداف خود را به پیش ببرند، اکنون دنیا در برابر یک انتخاب قرار گرفته است، این انتخاب برای همه جهانیان مشخص و روشن است گرچه برای ایران و ملت ایران حدود 40 سال پیش مشخص شده بود.

وی گفت: اروپایی‌ها و فعالان اقتصادی اروپا باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با نگاه اروپایی منافع اروپا را دنبال کنند یا منافع آمریکا و منافع شخص ترامپ که بعضا علیه منافع آنهاست، این یک فرصت ویژه‌ای به وجود آورده و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

پیش از صحبت‌های وزیر امور خارجه، شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران به بیان نقطه نظرات و همچنین برخی از مشکلات کنونی عرصه فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور پرداخت.

بر اساس این گزارش، در پایان صحبت‌های ظریف نشست تخصصی سفرا با فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین