کد خبر: ۵۳۶۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
تلاش آمریکا برای اتحاد استراتژیک با متحدان سنی‌اش در خاورمیانه، احتمالا سبب تشدید تنش با ایران خواهد شد

پایان بدون‌ نتیجه برنامه استقرار سامانه‌ ضد‌موشکی آمریکا و اعراب/بزرگترین مانع پیش‌‌ روی ترامپ برای تشکیل «ناتوی عربی» چیست؟

«کاخ سفید خواستار همکاری عمیق‌تر میان این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و سایر مسائل مانند تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای است. آمریکایی‌ها خود از این برنامه به عنوان ناتوی عربی یاد کرده‌اند که قصد آن تعمیق همکاری میان آمریکا با متحدان سنی آن کشور در منطقه است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تلاش آمریکا برای ایجاد اتحاد استراتژیک با متحدان سنی آن کشور در خاورمیانه احتمالا سبب تشدید تنش با ایران خواهد شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به برنامه ترامپ برای تشکیل ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با شش کشور حوزه خلیج فارس به همراه مصر و اردن به منظور مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه، می‌نویسد: «کاخ سفید خواستار همکاری عمیق‌تر میان این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و سایر مسائل مانند تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای است. آمریکایی‌ها خود از این برنامه به عنوان ناتوی عربی یاد کرده‌اند که قصد آن تعمیق همکاری میان آمریکا با متحدان سنی آن کشور در منطقه است. این موضوع احمالا تنش میان امریکا و ایران را افزایش خواهد کرد. روابط دو کشور از زمان به قدرت رسیدن ترامپ پرتنش شده است. پیش بینی می‌شود در نشستی که در این زمینه در واشنگتن در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اکتبر برگزار می شود، این موضوع به بحث و بررسی گذاشته شود. یک منبع امریکایی گفته که مقام های سعودی پیش از دیدار ترامپ از آن کشور، ایده تشکیل یک پیمان امنیتی را مطرح کرده بودند یک سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شده که این ایده برای مقابله آن کشور با -به زعم او تلاش ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است».

پایان بدون‌نتیجه برنامه استقرار سامانه‌ضد‌موشکی آمریکا و اعراب/بزرگترین مانع پیش‌‌روی ترامپ برای تشکیل «ناتوی عربی» چیست؟

«الجزیره» اما اشاره می‌کند که ابتکارعمل‌های مشابه از سوی دولت‌های سابق آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف رسمی با متحدان عربی در خلیج فارس شکست خورده است.

این شبکه خبری می نویسد: «واشنگتن، ریاض و ابوظبی، ایران را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم می‌کنند. هنوز مشخص نیست که این اتحاد چگونه می تواند بلافاصله با تهران مقابله کند. با این حال، دولت ترامپ و متحدان عرب سنی آن کشور منافع مشترکی در درگیری‌های یمن، سوریه و همچنین در مورد خطوط حمل و نقل نفتی در خلیج فارس دارند».

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که مانعی مهم پیش روی ترامپ برای تشکیل ناتوی عربی قرار دارد: قطر و رابطه تیره و تار آن کشور با ریاض. این شبکه خبری در ادامه می افزاید: «رکودی ۱۳ ماهه در رابطه میان قطر با عربستان سعودی و امارات متحده عرب با قطر دیده می‌شود؛ کشوری که بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه را در خود جای داده است. علیرغم آن که یک منبع گفته که دولت ترامپ درباره بد بودن روابط قطر با آمریکا و عربستان سعودی به عنوان مانعی بر سر راه ابتکار عمل مذکور نگران است، با این حال، مقام‌های عربی گفته‌اند که ابوظبی و ریاض به امریکا تضمین ارائه می دهند که آن شکاف مشکلی برای ناتوی عربی ایجاد نکند».

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند همان‌گونه که سیاست ترامپ «نخست امریکا» است، کاخ سفید مشتاق است تا متحدان امریکا در سرتاسر جهان در مواجهه با تهدیدات امنیتی مسئولیت بیشتری را بپذیرند. امارات آماده است تا نیروهای بیشتری را در خاورمیانه مستقر کند چرا که معتقد است دیگر نمی تواند به متحدان خود چون بریتانیا و امریکا تکیه کند. این موضوع را اخیرا وزیر امور خارجه امارات مطرح کرده است. همچنین، برخی از منابع می گویند که برنامه استقرار سامانه ضد موشکی که در سال‌های اخیر میان امریکا و کشورهای عربی مورد بحث بوده بدون نتیجه به پایان رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین