کد خبر: ۵۳۷۳۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

آب معدنی کمیاب شد/ رد پای پتروشیمی‌ها در بازار

پس از افزایش ۳۰درصدی قیمت آب معدنی از ابتدای سال جاری و اعتراضاتی که این تصمیم به دنبال داشت، حالا پیدا کردن همین آب معدنی گران هم در بازار با دشواری‌هایی روبه‌رو است.
آفتاب‌‌نیوز :
از ابتدای سال جاری دوبار شاهد افزایش قیمت آب‌های بسته‌بندی شده، بودیم به طوری که  قیمت یک بطری آب‌معدنی کوچک از 700به 1000تومان و بطری‌ آب معدنی بزرگ از 1150 تومان، به 1600 تومان رسیده‌است، اما با گذشت یک ماه از تابستان و افزایش شدید دما، با چالش جدیدی روبه‌رو هستیم و آن هم کمبود آب‌های بسته بندی معدنی و آشامیدنی است.

با مراجعه به فروشگاه‌های سطح شهر، متوجه شدیم یا آب معدنی کوچک موجود نیست و یا اگر هم باشد با قیمتی حدود 1200 تومان فروخته‌ می‌شود.

فروش آب معدنی دیگر به صرفه نیست!

یک فروشنده که مغازه‌ کوچکی در یکی از ایستگاه‌های مترو دارد در پاسخ به علت عدم  فروش آب معدنی گفت: با این قیمت‌ها دیگر برای ما صرف نمی‌کند که به عرضه آن بپردازیم.

مغازه دار دیگری در حوالی میدان جهاد در این باره گفت: نه تنها آب معدنی گران شده، بلکه دیگر در بازار پیدا نمی‌شود، بهتر است مردم به ذخیره سازی آب در خانه‌هایشان بپردازند!

افزایش قیمت دوبرابری یک بسته آب‌معدنی

یک فروشنده کم سن و سال دیگر که بطری کوچک آب معدنی را 200 تومان بیشتر از قیمت مصوب، یعنی 1200 تومان می‌فروخت با خنده گفت: گران شدن برای شما 200تومان است اما ما باید یک بسته آب معدنی را که پیش از این 7500 تومان تهیه می‌کردیم،   15هزارتومان بخریم!

فروشنده دیگری با بیان اینکه اصلا آب معدنی در بازار وجود ندارد که بتوان قیمتش را مشخص کرد، ادامه داد: اگر بخواهم چند بسته آب معدنی بخرم، باید کلی خرید دیگر بکنم تا در کنارش به من تعداد کمی آب معدنی بدهند!

سود فروشنده چه می‌شود؟

یکی دیگر از فروشندگان گفت: اگر من کالایی را 1000 تومان بخرم و بخواهم به مشتری  1500 تومان بفروشم، در حالی که قیمت ثبت شده روی آن 1150 تومان است، آیا آن مشتری حاضر است این مبلغ را بپردازد؟ پس در این بین تکلیف سود من چه می‌شود؟

عدم عرضه مواد اولیه بطری، علت اصلی کمبود در بازار!

اما تولیدکنندگان دلیل این کمبود را عدم عرضه ماده اولیه تولید بطری آب معدنی که "پِت" نام دارد عنوان کرده و گفته اند: با وجود افزایش شدید قیمت‌ها باز هم شرکت‌ها خواستار خرید این ماده هستند، اما تولیدکنندگان با وجود نوسانات اخیر نرخ دلار، ترجیح می‌دهند این ماده اولیه را به خارج از کشور صادر کرده تا سود‌ بیشتری کسب کنند.

در واقع با نوسانات نرخ ارز  بازار محصولات پتروشیمی به ویژه پت PET – (ماده اولیه تولید بطری آب معدنی، روغن و مواد غذایی) با التهاباتی روبه رو شد به طوری که علاوه بر افزایش قیمت، بازار با کمبود آن مواجه است. این در حالی است که فعالان حوزه تولید لوازم یک بار ظروف یکبار مصرف معتقدند افزایش قیمت به پتروشیمی ها برمی گردد که خوراک را ارزان تر می‌گیرند اما نرخ محصول را بالاتر می گذارند و برخی نیز برای اینکه گرانتر بفروشند، در بورس کمتر عرضه می کنند.

منبع:  اقتصادآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
من خودم کارمند پتروشیمی تندگویان که تولید کننده pet میباشد هستم.ما روزانه تولید و بارگیری داریم.مشکل از جای دیگریست.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین