کد خبر: ۵۳۷۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
دانشمندان دانشگاه ژنو توسعه دادند؛

دستگاه بررسی آزمایش خون تنها در چند دقیقه!

در ماه فوریه سال جاری اداره غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که توسط یک آزمایش خون جدید می‌توان وضعیت بیماران مبتلا به ترومای سر را مورد بررسی قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
اکنون دانشمندان "دانشگاه ژنو"(University of Geneva) سوئیس یک دستگاه دستی را توسعه داده‌اند که توسط آن تمام افراد می‌توانند همان آزمایش را در هر مکان تنها در چند دقیقه انجام دهند.

به طور معمول، پزشکان به منظور دریافتن اینکه آیا ضربه مغزی رخ داده یا خیر، ابتدا یک سی.تی.اسکن از سر افراد انجام می‌دهند اما سی.تی.اسکن نیز از دو جهت مشکلاتی دارد: نخست اینکه بیمار برای دریافت جواب سی.تی.اسکن خود می‌بایست حدود چند ساعت منتظر بماند و دوم اینکه بیمار در حین انجام سی.تی.اسکن تحت تابش‌های بسیار مضری قرار می‌گیرد و در نهایت و در 90 درصد مواقع نیز مشخص می‌شود که مغز آن شخص دچار هیچ آسیبی نشده است.

دستگاه بررسی آزمایش خون تنها در چند دقیقه!

به همین دلیل دانشمندان دانشگاه ژنو با همکاری محققان اسپانیایی تصمیم گرفتند نمونه‌های خون بیماران مبتلا به ترومای سر خفیف(ترومای سر عبارت است از آسیب وارد آمده به ناحیه سر در اثر جسم خارجی) را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند. آنها دریافتند که بعضی از افراد دچار مشکل خاصی نیستند در حالیکه دیگر افراد به مشکلات جدی مغزی مبتلا بودند.

سپس محققان نمونه‌های خون دو گروه را بار دیگر مورد بررسی قرار داده و مقایسه کردند. آنها دریافتند در نمونه خون گروه دوم سلول‌های مغزی آسیب دیده، چهار پروتئین خاص را به جریان خون وارد کرده‌اند. به گفته محققان سطوح بالاتر از حد نرمال حتی یکی از پروتئین‌های مذکور که پروتئین "H-FABP" نام دارند، به عنوان شاخص آسیب مغزی شناخته می‌شود.

سپس پس از تلاش‌های فراوان محققان موفق به توسعه دستگاه  "TBIcheck" شدند. این دستگاه یک قطره خون بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و در عرض 10 دقیقه تعیین می‌کند که آیا سطح H-FABP آن فرد بیش از 2.5 نانوگرم در هر میلی لیتر است یا خیر. اگر سطح H-FABP آن بیمار بیش از 2.5 نانوگرم باشد، بیمار باید به بیمارستان مراجعه کرده و سی.تی.اسکن انجام دهد.

اگر کلمه‌های نوشته شده ناخوانا باشند، می‌توان یک دستگاه دیگر به نام "Reader Cube" را به آن متصل نمود، سپس این دستگاه به سادگی کلمه "مثبت" یا "منفی" را نمایش خواهد داد. دستگاه مذکور علاوه بر این نیز می‌تواند اطلاعات را توسط یک برنامه به گوشی هوشمند کاربران نیز ارسال کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، به گفته محققان این دستگاه در اوایل سال آینده عرضه خواهد شد.

این مطالعه در مجله "PLOS One" منتشر شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین