کد خبر: ۵۳۷۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱

شرایط استفاده از ارزهای غیرمعمول در "دارو" و "تجهیزات پزشکی"

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شرایط استفاده از ارزهای غیرمعمول به جز دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، پیش‌فاکتورهایی که شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی به سازمان غذا و دارو ارائه می‌کنند، باید بر اساس ارز کشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر اساس ارز کشور مبداء خواهد بود، نه با دلار.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط استفاده از ارزهایی به جز دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو پیش‌فاکتورهایی که شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی به سازمان غذا و دارو ارائه می‌کنند، باید بر اساس ارز کشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر اساس ارز کشور مبداء خواهد بود.

وی افزود: بنابراین اگر شرکتی از ترکیه دارو وارد کند، نمی‌تواند هیچ فاکتور دلاری به سازمان غذا و دارو ارائه دهد، بلکه باید بر اساس لیر ترکیه پیش‌فاکتورش را ارائه دهد. به همین ترتیب اگر دارو یا تجهیزاتی را از کشورهایی چون  سوییس، هند و ... وارد کشور کند، باید پیش فاکتور را با فرانک سوییس، روپیه هند و... به سازمان غذا و دارو ارائه کند.

جهانپور ادامه داد: بنابراین اصلا مورد قبول نیست که شرکت‌های دارویی یا تجهیزاتی واردکننده، دارو یا تجهیزات پزشکی را از کشوری وارد کنند، پیش‌فاکتورهایش را بر اساس دلار ارائه دهند و قرار باشد در اینجا تبدیل ارز انجام شود. بنابراین از آنجایی که بر اساس ارز مبداء اعتبارات را تخصیص می‌دهیم، پیش‌فاکتور هم با همان ارز کشور مبداء ارائه می‌شود تا دچار تغییر و تحول و مشکلات محاسباتی نشویم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در گذشته بحثی از سوی بانک مرکزی مطرح شد مبنی بر اینکه در مبادلات، دلار به میان نیاید و محاسبات و ارائه گزارش‌ها بر اساس یورو باشد، گفت: البته این بحث ارتباطی با سازمان غذا و دارو نداشت، اما در حال حاضر اعلام کردیم که هر شرکت واردکننده‌ای که می‌خواهد دارو یا تجهیزات پزشکی را وارد کند، پروفورم‌ها یا پیش فاکتورهایی که ارائه می‌کند باید بر اساس ارز کشور مبداء باشد و تخصیص ارز هم بر همان اساس انجام می‌شود. در حال حاضر به جز ارز یورو که مشکلاتی در تخصیص آن وجود دارد، ‌در تخصیص سایر ارزها  مشکلی نداریم.

جهانپور در ادامه درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر ورود داروی چینی به کشور، گفت: به هیچ عنوان واردات دارو را به عنوان محصول نهایی دارو از چین نداریم و حتی به یک قلم داروی چینی هم مجوز واردات از چین داده نشده است.

وی تاکید کرد: البته در تمام دنیا شرکت‌های تولیدکننده دارو، ماده اولیه و ماده موثره دارو را از دو کشور چین و هند تهیه می‌کنند؛  به‌طوری که بزرگ‌ترین و معتبرترین برندهای داروسازی دنیا اکنون بسیاری از مواد اولیه و موثره مورد نیازشان را از هند و چین وارد می‌کنند. به عنوان مثال بعد از اطلاع از اینکه ماده اولیه داروی والسارتان عارضه دارد، شاهد بودیم که ۲۲ شرکت اروپایی، پنج شرکت آمریکایی و شرکت‌های مختلف در کشورهای مختلف دارو را ریکال کردند. زیرا مبداء همه این داروها یک شرکت چینی بود. بنابراین چین در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی محسوب می‌شود و تمام دنیا ماده اولیه مورد نیازشان را از این کشور تامین می‌کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین