کد خبر: ۵۳۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶

پيشنهاد ترامپ برای مذاكره با ايران جديست

مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا، پیشنهاد دونالد ترامپ برای گفت وگوی بدون قید و شرط با جمهوری اسلامی را جدی ارزیابی کرد و گفت با وجود مخالفت لابی اسرائیلی و سعودی، او در مسیری مشابه گفت وگوها با روسیه می خواهد با ایران دیدار کند
آفتاب‌‌نیوز :
«جیمز جورج جترس» مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا درباره ابراز آمادگی رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با همتای ایرانی خود افزود: به نظرم وی دراین باره جدی است. این موضوع البته علاوه بر اسرائیل و عربستان، مخالفان زیادی در طبقه سیاسی واشنگتن دارد.

وی ادامه داد: اگر به زنجیره تهدیدهای رئیس جمهوری ترامپ پس از سخنرانی خصومت آمیز پمپئو در کالیفرنیا نگاه کنید، این تصویر مشخص بود که سناریوی کره شمالی در حال تکرار است. در واقع با اینکه خیلی ها گفته اند، ایران با کره شمالی فرق دارد، به نظر می رسد این روش، الگوی عمکرد ترامپ شده است. 

این تحلیلگر مسایل بین الملل اضافه کرد: اگر ایران و کره شمالی فرق دارند، ترامپ همان ترامپ است. من حدس می زنم وی از ابتدا هم دنبال رسیدن به این نقطه برای مذاکره با ایران بود.

جترس ترامپ را در کاخ سفید منزوی دانست و اظهار کرد: هیچ کسی در دولت وی با دیدار با رئیس جمهوری روسیه هم موافق نبود. مساله اصلی در دولت آمریکا، عدم تسلط ترامپ بر اعضای کابینه همچون مایک پمپئو و جان بولتون است. با اینکه وی فرمانده کل قوا است اما تسلطی بر نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه ندارد. من فکر می کنم او تلاش می کند به نوعی طرح های خود را در داخل دولت به پیش ببرد.

وی درباره انگیزه ترامپ برای پیشنهاد گفت وگوی مستقیم با تهران هم گفت: او دنبال یک نوع روابط به دور از تنش با ایران است. این همان کاری است که با وجود مخالفت شدید طبقه سیاسی در واشنگتن، در خصوص کره شمالی و روسیه انجام داده است. البته این حدس من است.

ایرنا نظر این صاحبنظر نزدیک به جمهوریخواهان را درباره واکنش رژیم صهیونیستی و سعودی به چرخش سیاسی ترامپ و پیشنهاد مذاکره با ایران جویا شد.

وی پاسخ داد: ناخرسندی اسرائیل و عربستان خبر خوشحال کننده ای است. برخلاف سیاست'اول آمریکا' که ترامپ وعده داده بود، او به اسرائیل و عربستان اولویت داده است. حدس من این است که در این مدت امتیازهایی که به آنها داده برای این خاطر بوده که می داند نفوذ عمیقی در واشنگتن دارند و راهی جز ساخت و پاخت با آنها نداشته است. 

مشاور پیشین جمهوریخواهان در کنگره آمریکا افزود: اکنون مخالفت هایی که در واشنگتن درباره ایران می بینیم، بی شباهت به مخالفت هایی نیست که هنگام دیدار وی با کیم و پوتین ابراز شده بود اما وی توجه نکرد و کار خود را پیش برد. من فکر می کنم ایران باید از این فرصت بهره برداری کند و روحانی و ترامپ دیدار مستقیمی برگزار کنند. پاره کردن برجام نباید مانع از این کار شود.

جترس با تاکید بر چالش برانگیز بودن چنین دیداری، ادامه داد: برای ایرانی ها احتمالا دشوار باشد که تصور کنند چگونه ترامپ می تواند وعده هایی که داده است را عملی کند. زیرا وی تسلط کامل بر نهادهای حساس تصمیم گیری در واشنگتن ندارد اما نکته اساسی اینجاست که ترامپ به دنبال جنگ نیست.

ایرنا از این صاحبنظر آمریکایی پرسید اگر ترامپ اینگونه فکر می کند، چرا از توافق هسته ای خارج شد؟

کارشناس مسایل بین الملل آمریکایی خارج شدن رئیس جمهوری آمریکا از برجام را نوعی امتیاز دهی تاکتیکی توصیف کرد و گفت: اگر نظر من درباره انزوای ترامپ حتی در داخل کابینه را بپذیرید، خارج شدن از برجام چیزی جز سیاست یک قدم به عقب، دو قدم به جلو نبود. اگر از همان اول می خواست از مذاکره با ایران سخن بگوید، کارش تمام بود. 

جترس افزود: احتمالا وی با اعلام تصمیم هایی همچون انتقال سفارت آمریکا به قدس یا پاره کردن برجام، می خواست امتیازهایی به طبقه سیاسی واشنگتن بدهد. او با دادن این امتیازها، به نوعی برای خود کمربند حمایتی ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های اسقاط شده به موجب این توافق را باز خواهد گرداند.
بر این اساس بخشی از تحریم های ثانویه از چهارم اوت( سیزدهم مرداد ماه) و بخشی دیگر نیز از 4 نوامبر (13 آبان) بازخواهد گشت.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی های چند روز گذشته خود به طور مداوم از مذاکره با ایران سخن گفته است و در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا هم اظهار کرد که او حاضر است بدون هیچ شرطی با رئیس جمهوری ایران در هر زمان و هر جایی که بخواهند دیدار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین