کد خبر: ۵۳۷۶۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
ریشه‌های اصلی بحران اقتصادی نه در دولت که در مراکز و نهادهای دیگر قرار دارد

واکنش زیباکلام به طرح سوال مجلس از روحانی: چه میزان از مشکلات کشور ناشی از عملکرد دولت بوده؟ / کدام طرح یا پیشنهادی را به دولت ارائه کردید که در بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کند؟

"نمایندگان مجلس می‌خواهند با سوار شدن بر قطار پوپولیسم، به رأی دهندگان و مردم حوزه‌های انتخابیه خود بگویند که ببینید ما چقدر موفق عمل می‌کنیم!/بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس ندانند که ریشه‌های اصلی بحران اقتصادی موجود نه در دولت روحانی که در مراکز و نهادهای دیگر قرار دارد. "
آفتاب‌‌نیوز :
زیباکلام نوشت: دولت روحانی دقیقا در خصوص بیکاری چه باید انجام می‌داده که نداده است؟ ظرف یکسال و نیم گذشته، نمایندگان در واکنش زیباکلام به طرح سوال مجلس از روحانی: چه میزان از مشکلات و مصائب کشور ناشی از عملکرد دولت بوده؟ / شما کدام طرح یا پیشنهادی را به دولت ارائه کردید که در بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کند؟نطق‌های خود، نتوانسته‌اند سیاست‌های مشخصی را که از نگاه آنها نامطلوب بوده است را در صحن علنی مجلس مطرح کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که هدف بهبود وضع اقتصادی کشور دچار تلاطم‌های سیاسی شده است. در حقیقت نمایندگان مجلس می‌خواهند از قطار حمله و انتقاد از دولت عقب نمانند و در این فضای پوپولیستی حضوری اثرگذار داشته باشند! آنها می‌خواهند با سوار شدن بر قطار پوپولیسم، به رأی دهندگان و مردم حوزه‌های انتخابیه خود بگویند که ببینید ما چقدر موفق عمل می‌کنیم!

شماری از نمایندگان مجلس دهم تهدیدی را که مدت‌ها داشتند را عملی کردند و بیش از ۸۰ نماینده با تقدیم طرح سوال از رئیس‌جمهوری به هیات رئیسه مجلس، خواهان حضور آقای حسن روحانی در پارلمان شدند. بدین ترتیب رئیس‌جمهوری باید ظرف یک ماه در مجلس حضور یافته تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. علی‌القاعده پس از اینکه جلسه پرسش و پاسخ به اتمام برسد، نمایندگان رأی خواهند داد که آیا پاسخ‌های رئیس‌جمهوری قانع کننده بوده است یا خیر. این یعنی رأی دادن به بقای دولت دوازدهم.

بعید می‌دانم که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری قانع نشوند و رأی به عدم اعتماد ایشان بدهند و ایشان در مقام استعفا یا برکناری قرار بگیرند. روحانی در جایگاه خود خواهد ماند و رأی قبولی خواهد گرفت؛ ممکن است رأی قاطع نیاورد ولی اکثریت رأی با او خواهد بود. اما نکته اصلی به حرکت مجلس در طرح سوال از رئیس‌جمهوری در چنین شرایطی باز می‌گردد. در اینکه دولت روحانی در بخش اقتصادی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌هایی داشته است، تردیدی وجود ندارد. ظرف یک سال گذشته هیچ‌کس نمی‌تواند به دولت آقای روحانی نمره بالایی بدهد. منتها سوال اساسی از نمایندگانی که خواهان حضور رئیس‌جمهوری در مجلس هستند این است که چه میزان از مشکلات و مصائب جاری کشور ناشی از عملکرد دولت بوده است و چه میزان آن خارج از عهده، اراده و تصمیمات دولت روحانی است؟

بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس ندانند که ریشه‌های اصلی بحران اقتصادی موجود نه در دولت روحانی که در مراکز و نهادهای دیگر قرار دارد. آن که کشور را با بحران رو‌به‌رو ساخته ‌است، چه بحران‌های بین‌المللی، چه سیاست داخلی و بحران اقتصادی، در حقیقت در نتیجه سیاست‌هایی است که در بیرون از مجموعه دولت اتخاذ می‌شود و دولت روحانی دنباله‌رو آن سیاست‌هاست. به طور قطع نمایندگان این مسائل را می‌دانند. نکته بعدی که موجب شگفتی است این است که گویا نمایندگان فراموش کرده‌اند که مجلس درباره بودجه کل کشور، تصمیم‌گیری می‌کند و به دولت برای اجرا احاله می‌کند. به‌علاوه می‌توان از بهارستان‌نشینان این پرسش را داشت که درست است شما نگران تورم یا بالا رفتن نرخ ارز و سکه و بیکاری هستید! اما یکسال و نیم است که از عمر مجلس دهم می‌گذرد، شما کدام طرح یا پیشنهادی را به دولت ارائه کردید که مشخصا در بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کند و دولت آن طرح را اجرا نکرد؟ شما کدام سیاست اقتصادی دولت را نادرست می‌پندارید که بر اساس آن سیاست غلط، دولت باید استیضاح شود؟ در حقیقت آنچه که نمایندگان می‌گویند، مشتی شعار است. به بیان ساده‌تر همه می‌دانیم که بیکاری یک معضل بزرگ در کشور است، اما سوال از نمایندگان این است که دولت روحانی دقیقا در خصوص بیکاری چه باید انجام می‌داده که نداده است؟ ظرف یکسال و نیم گذشته، نمایندگان در نطق‌های خود، نتوانسته‌اند سیاست‌های مشخصی را که از نگاه آنها نامطلوب بوده است را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که هدف بهبود وضع اقتصادی کشور دچار تلاطم‌های سیاسی شده است. در حقیقت نمایندگان مجلس می‌خواهند از قطار حمله و انتقاد از دولت عقب نمانند و در این فضای پوپولیستی حضوری اثرگذار داشته باشند! آنها می‌خواهند با سوار شدن بر قطار پوپولیسم، به رأی دهندگان و مردم حوزه‌های انتخابیه خود بگویند که ببینید ما چقدر موفق عمل می‌کنیم! نمایندگان خوب می‌دانند که اگر قرار شود دادگاهی تشکیل شود برای قضاوت درباره عملکرد مسئولانی که وضعیت اقتصادی کشور را به این روز دچار ساخته، یقینا دولت روحانی متهم ردیف اول نخواهد بود. ای بسا در کنار متهمان دیگر، مجلس حتی متهم جدی‌تری از دولت روحانی باشد. واقعیت تلخ این است که طراحان سوال از رئیس‌جمهوری یا واقعیات اقتصادی کشور را نمی‌دانند که اگر چنین باشد، دردآور است یا می‌دانند اما جسارت و شهامت بیان آنها را ندارند. بنابراین سعی می‌کنند به جای ورود به مسائل اصلی و واقعی، با شیوه ای تبلیغاتی به موضوعات اساسی بنگرند.

منبع: روزنامه آرمان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
تیرداد مهراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
2
دقیقا" همینطور است بیادبیاورید عملکرد کمیسیون تلفیق مجلس را در خصوص منع سپرده گذاری قوا وبهره مندی از سود غیرقانونی آن به نفع اشخاص خاص! که متاسفانه این رویه موردنکوهش وغیرقانونی سالها سابقه داشته ویکی از عوامل افزایش تورم وبالارفتن حجم نقدینگی درکشور بوده است ومجلس بجای برخورد با آن با اما واگرهایی به آن مشروعیت؟!قانونی دادحال آنکه با قانون اساسی درتعارض است این نشان میدهد مجلس قدرتمندان که اقتصاد کشور را به تباهی کشیده اند منفعل وناکارآمدبوده وازدارندگان داغ ودرفش برخلاف میثاق خودبا مردم بشدت واهمه دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
2
احسنت. کاملاً درست می فرمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
1
0
اقای دکتر نیاز به پیشنهاد نیست جلوی دزدی و اختلاس بگیرید درهمی صفحه ببین چند تا امروز اختلاس شده .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین