کد خبر: ۵۳۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

واکنش اردوغان به کاهش ارزش پول ترکیه: در جنگ اقتصادی هستیم/ دلارها و طلاهایتان را به بازار ببرید و بفروشید

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه گفت کشورش در یک جنگ اقتصادی است اما در این جنگ پیروز می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اردوغان جمعه شب در جریان یک گردهمایی در استانبول در واکنش به کاهش قابل توجه ارزش پول ملی ترکیه گفت کشورش با یک جنگ اقتصادی هدف قرار گرفته اما در این جنگ پیروز خواهد شد.

ارزش لیر در بازار ترکیه روز جمعه با پایین ترین سطح در طول تاریخ رسید و هر دلار آمریکا به 5.01 لیر مبادله شد. به گمان بسیاری از ناظران دورنمایی تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ترکیه باعث این وضع شده است.

آمریکا اخیرا به بهانه محاکمه و زندانی کردن یک کشیش آمریکایی به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه، ضمن رد حکم بازداشت خانگی این کشیش خواستار آزادی بدون قید و شرط این کشیش شده است. دولت ترکیه اعلام کرده نظام قضایی مستقلی دارد و دولت واشنگتن نمی تواند به صورت آمرانه به ترکیه امر و نهی کند.

وزارت خزانه داری آمریکا چهارشنبه هفته گذشته دو وزیر کابینه اردوغان (وزرای دادگستری و کشور) را مورد تحریم قرار داده است. بر اساس این تحریم از این پس هیچ فرد و شرکت آمریکایی حق معامله با این دو وزیر ترکیه ای را ندارند و تمام اموال و دارایی های این دو مقام ترکیه ای در آمریکا بلوکه خواهد شد.

وزارت خارجه ترکیه تحریم دو وزی رترکیه ای را اقدامی خصمانه خوانده و تهدید به تلافی کرده است.

همزمان با این تنش ارزش پول ملی ترکیه در بازار این کشور همچنان رو به کاهش است و مرز روانی 5 لیر در برابر هر دلار آمریکا را رد کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان ترک،اردوغان در اظهارات خود گفت: در یک جنگ اقتصادی هستیم اما نباید نگران باشید. ما در این جنگ هم پیروز خواهیم شد و این توطئه را نیز پشت سر خواهیم گذاشت. من از مردم می خواهم دلارها و طلاها و ارزهای خود را که ذخیره کرده اند به بازار بیاورند و به لیر تبدیل کنند و این گونه همبستگی و وحدت ملی خودمان را به جهانیان نشان دهیم."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین