کد خبر: ۵۳۷۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

بی‌مایه، فطیر است

هر شغلی با چالش‌ها و مشقت‌های خاصی رو به روست، این روزها هوا گرم است و به طور معمول در این داغی تابستان، وسایل سرمایشی پناهی است برای فرار از گرما؛ در این میان اما کارگران نانوایی ساعت‌ها در نزدیکی تنور به پخت نان مشغولند.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نانوایی می‌روم، این بار نه برای خریدِ نان، برای تهیه گزارش؛ بوی نان فضا را آکنده است. چشم‌ها را که ببندی با گوش هم می‌توانی حدس بزنی که چند خمیرِ نان برای تنور حاضر شده، چرا که مراحل پختِ نان نت‌های آشنایی دارد، نت‌هایی که موسیقی جاری نانوایی‌ها را می‌سازد.

کارگران نانوایی با لباس سفید در یک همکاری گروهی، نان می‌پزند؛ یکی خمیرها را گِرد می‌کند و روی میز  پر می‌شود از گلوله‌های خمیر؛ آن یکی به‌صورت یک دست پهن‌شان می‌کند و بعد هم نوبت پختن در تنور است؛ اما این مراحل چیزی است که مشتری می‌بیند. چراغِ این نانوایی از ساعت چهار صبح، روشن شده تا خمیر آماده شود...

هوا گرم است و مشتریان اگر در صف طولانی باشند، بی‌تاب گرما می‌شوند؛ دانه‌های عرق روی پیشانی کارگران نانوایی دیده می‌شود. وقت ظهر همراه گرما، خستگی کارگران نیز به اوج خود می‌رسد. 

نان، چندین سال پیش به نوع دیگری برای من سوژه شد؛ سال 86 معاون فرماندار وقت، در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرده بود: «شهر نیشابور در زمینه کیفیت نان مقام اول استان خراسان را دارد و از همین رو مشکل اصلی خروج غیر قانونی نان از این شهر به دلیل کیفیت بسیار عالی آن است. متاسفانه برخی اوقات با قاچاق نان مواجه می‌شویم و حتی برخی نان نیشابور را به عنوان سوغات به دیگر شهرها ارسال می‌کنند.» 

پس از گذشت چندین سال، اکنون به گفته رئیس اتحادیه نانوایان نیشابور، نان این شهرستان با این که هنوز کیفیت دارد اما از کیفیت پیشین آن کاسته شده، یکی از علت‌های این افت کیفیت، نیز بی‌انگیزگی کارگران نانوایی‌هاست که دستمزدشان ثابت مانده و افزایش نیافته است.

مدت‌هاست دستمزد ما افزایش نیافته است

یکی از کارگران نانوایی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خمیر را ساعت 4 صبح می زنیم، ساعت 5 و نیم صبح نیز کارمان را شروع می‌کنیم. 

وی ادامه می‌دهد:چند سال است قیمت‌ها تغییر نکرده؛ اگر نانوایی خصوصی و آزادپز باشد، می‌توان نرخ را بالا برد، قیمت یا وزن نان را تغییر داد اما برای نانوایی دولتی نمی‌توان چنین کاری کرد.

30 درصد نانِ مشهد را نیشابور تامین می‌کند

جواد شاه‌آبادی، رئیس اتحادیه نانوایان نیشابور نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات نانوایان توضیح می‌دهد: نانِ نیشابور هنوز کیفیت دارد و حدود 30 درصد نان مشهد را نیشابور تامین می‌کند ولی یک سری مشکلات به دلیل تغییر نکردن دستمزد کارگران به وجود آمده؛ از جمله این که کارگران دیگر انگیزه و دلگرمی لازم را ندارند؛ کارگری که ساعت 4 صبح برای خمیر کردن می‌آمده، ممکن است به خاطر بی‌انگیزگی دیرتر برای این کار حاضر شده و از کیفیت نان کاسته شود.

وی در ادامه می‌گوید: حدود 4 سال است که دستمزد این کارگران تغییر نکرده؛ ما پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم اما ثمری نداشته است. کارگران نانوایی دستمزد قانون کار را ندارند بلکه به ازای پخت نان، دستمزد دریافت می‌کنند، آرد دولتی است و متاسفانه قیمت همه چیز تغییر کرده به جز دستمزد کارگران؛  البته نانوایی‌های خصوصی آزاد هستند و کیفیت کار نانوایی‌های آزادپز بهتر و دستمزد کارگران آن نیز بالاتر است.

به گزارش ایسنا، نانِ نیشابور هنوز هم طرفداران خود را دارد اما مشکلاتی از قبیل اضافه نشدن دستمزد کارگرانِ نانوایی‌های دولتی در چند ساله اخیر انگیزه آنان را برای حفظ کیفیت نان تقلیل داده است. 

برخی هنوز نانِ نیشابور را با کیفیت می‌دانند، نانوایی‌های آزادپز، با چنین مشکلاتی روبه‌رو نیستند، اما آنچه به گفته رئیس اتحادیه نانوایان باعث بی‌انگیزگی در کارگران نانوایی‌های دولتی شده، ثابت ماندن دستمزد آن‌ها در این بازارِ گرانی‌هاست. 

نانوایی که برای بردن نان بر سر سفره خود با مشکل مواجه باشد، طبیعتا انگیزه‌اش برای کار کمتر می‌شود چرا که «بی‌مایه، فطیر است»...


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین