کد خبر: ۵۳۷۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳

سخنگوی شورای شهر تهران: از لیست ۹۱ نفری ۴۴ نفر از مدیران بازنشسته شهرداری باید بروند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه تلویزیونی تهران بیست مهمترین اقدامات شورای پنجم را بازگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 علی اعطا، سخنگو و عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گوی زنده با حضور در برنامه تلویزیونی تهران بیست به اعم برنامه‌ها و اقدامات شورای پنجم پرداخت.

در ابتدای این برنامه علی اعطا در پاسخ به این سوال که با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان، آیا شهردار تهران هم مشمول این قانون می‌شود گفت: این مصوبه هنوز به شورای نگهبان نرفته است. اما اگر ابهامی هم درباره قانون وجود داشته باشد طبیعتا بهترین راه استفساریه از مجلس است. اما در حال حاضر برداشت ما این است که این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود. به این دلیل که بر طبق مصوبه هیات وزیران، شهردار تهران هم تراز با وزیر تعیین شده است؛ بنابراین بر طبق همین قانون منع بکارگیری بازنشستگان وزرا از این قانون مستثنی هستند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه درباره مهمترین اقدامات کمیسیون‌های ۶ گانه شورای پنجم گفت: در حوزه‌های مختلف مصوبات و اقداماتی انجام شده است. بخشی از وظایف شورا مصوبات و بخش دیگر نظارت است.

اعطا ادامه داد: در حوزه‌های مختلف موارد مختلفی پیگیری شده است. اما موردی که بیشتر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است، لغو مصوبه برج باغ بوده است. این مصوبه موضوعی بوده که همواره افکار عمومی به آن توجه کرده اند و به صورت جدی آن را پیگیری کرده اند.

او ادامه داد: این مصوبه در شورای دوم به تصویب رسیده که باعث شده بخش زیادی از باغ‌های تهران بر مبنای این مصوبه از بین برود. البته در مقطعی که این مصوبه تصویب شد، نیت خیر بوده و هدف از تصویب این مصوبه بالا بردن انگیزه مالکان برای حفظ باغ‌ها بوده است. اما به دلیل این که این امر به اندازه کافی کارشناسی نشده بود، کارکرد بالعکس داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: این موضوع در اوایل کار شورای پنجم کلید خورد و در ۲۲ اسفند سال گذشته با رای اعضا لغو شد. عملا پس از لغو در زمینی که به عنوان باغ شناخته می‌شود، مجوز ساخت برج صادر نمی‌شود.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا پس از لغو این مصوبه مجوزی برای برج باغ صادر شده است گفت: تخلفاتی صورت گرفته که اعضای شورا نسبت به آن‌ها تذکر داده اند. اما جریان اصلی برای این موضوع قطع شد.

اعطا در ادامه درباره نظارت شورا بر عملکرد شهرداری‌های مناطق گفت: در شهرداری‌ها متناظر با کمیسیون‌های ۶ گانه شورای شهر واحد‌هایی وجود دارد. به این معنا که حوزه‌های مختلف موجود در شهرداری را کمیسیون‌ها پوشش می‌دهند؛ بنابراین هر کمیسیون به لحاظ تخصصی به صورت تخصصی بر عملکرد شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها نظارت می‌کند. به جز این موارد کمیسیون نظارت و حقوقی هم در شورای شهر وجود دارد که ذیل این کیمسیون، کمیته نظارت وجود دارد که تمام موارد عمومی را نظارت می‌کند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر این موضوع که به لحاظ نظارتی کارنامه شورای پنجم مثبت بوده است گفت: این موضوع را به این دلیل عرض می‌کنم که می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که ما در شورای پنجم تاکنون موفق شده ایم تا حد زیادی افکار عمومی را برای نظارت بر دستگاه اجرایی به کمک شورا بیاوریم.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره نظارت مردم بر عملکرد مدیریت شهری گفت: دو سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ که با سازمان بازرسی شهرداری مرتبط است. اما در شورا به جز نظارت کمیسیون‌ها با ایجاد سامانه شفافیت تمام اطلاعات شهرداری را در دسترس شهروندان قرار داده‌ایم که پیش از این سابقه نداشته است. بدین معنا که یک شهروند با ورود به این سامانه می‌تواند از تمامی اطلاعات قرارداد‌های شهرداری آگاه شود.

او ادامه داد: موضوع دیگر شورایاری‌ها هستند که به عنوان یک نهاد فراگیر در شهر تهران فعالیت می‌کنند را در راستای تخصصی کردن آن‌ها این موضوع را دنبال می‌کنیم.

اعطا در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر برای عدم انحلال شورایاری‌ها اقدامات زیادی انجام داده است گفت: موضوع انحلال شورایاری‌ها از دستگاه‌های دیگر دنبال شده بود که فعالیت زیادی از طرف شورای پنجم برای عدم انجام این موضوع انجام شد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های کمیسیون‌های ۶ گانه شورای شهر در یک سال گذشته گفت: در حوزه کاری کمیسیون عمران و حمل و نقل، موضوع مهم خرید واگن بوده است. در سال ۱۳۹۵ شورای اقتصاد تصویب می‌کند که دو هزار واگن برای کلانشهر‌ها خریداری شود که هزار عدد از این تعداد برای شهر تهران در نظر گرفته شده است. این موضوع تا سال ۹۶ پیگیری نمی‌شود. به این ترتیب شورای پنجم پیگیری‌هایی در این رابطه انجام می‌دهد. در این راستا هم مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برگزار شده است و این موضوع تا ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۸ انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین دو فاینانس هم در حوزه تامین واگن از کشور چین دنبال شده است. این موضوع قدیمی است که البته به همین دلیل منقضی شده که با پیگیری شورای پنجم در حال انجام است و امیدواریم که سرانجام خوبی داشته باشد.

او در ادامه در تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های کمیسیون نظارت و حقوقی گفت: اخیرا کمیته حقوق شهروندی با حضور دکتر مولاوردی، معاون رییس جمهور راه اندازی شده است تا پیگیری‌های مرتبطت با این حوزه انجام شود. موضوع دیگر این است که تا پیش از شورای پنجم، شهرداری حق بهر برداری از املاک را بدون هیچ توضیحی می‌توانست واگذار کند. این موضوع در ماه‌های اول شورا مصوب شد که هر موردی را شهرداری می‌خواهد برای بهره برداری واگذار کند باید از شورا مصوبه داشته باشد. نمونه این موضوع کار مشترک بین کمیسیون حقوقی و نظارت و فرهنگی و اجتماعی برای اختصاصی زمینی بود که به موزه ایراندخت درودی اختصاص داده شد.

وی افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه موضوع تدوین برنامه ۵ ساله سوم دنبال شده است. همچنین موضوع شفافیت با راه اندازی کمیته شفافیت به طور خاص پیگیری می‌شود.

او ادامه داد: همچنین برای اولین بار ذی حسابان شهرداری از طریق فراخوان عمومی انتخاب شدند. پیش از این ذی حسابان در استخدام شهرداری بودند که این موضوع بی معنی است. اما امروز این ذی حسابان از طریق مناقصه عمومی و با حضور خبرنگاران انتخاب شدند و به صورت متسقیم زیر نظر شورا فعالیت دارند.

اعطا ادامه داد: موضوع دیگر پیگیری شده در این کمیسیون افزایش درآمد‌های پایدار به ناپایدار بوده که در بودجه سال ۹۷ حدود ۷ درصد این افزایش به وجود آمده است. همچنین افزایش بودجه نقد به غیرنقد هم از فعالیت‌های مثبت این کمیسیون بوده است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در تشریح فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: در این کمیسیون موضوع ساماندهی پلازای فرهنگی تهران به نام پهنه رودکی پیگیری می‌شود. همچنین موضوع دیگر موضوع نشاط اجتماعی است که از طریق پروژه‌های مختلف در سطح محلات تهران پیگیری می‌شود. موضوع دیگر که در راستای وظیفه نظارت کمیسیون‌ها دنبال می‌شود، تحقیق و تفحص از موسسه همشهری بوده است که این موضوع هم پیگیری می‌شود تا ابهاماتی که در افکار عمومی وجود داشته، برطرف شود.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: در کمیسیون سلامت و محیط زیست، موضوع شناسنامه باغ‌های تهران به صورت مشترک با کمیسیون معماری و شهرسازی دنبال شده است. موضوع دیگر ایمنی است که این کمیسیون با جدیت موضوع ایمن سازی بنا‌های نا ایمن را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: در کمیسیون معماری وشهرسازی به طور مشخص موضوع بازنگری طرح تفصیلی را در دستور کار قرار داده ایم. به طور جدی می‌توان گفت که تمام مسائل حوزه شهرسازی با این موضوع گره خورده است. حوزه شهرسازی همیشه در شهرداری یک حوزه پرتخلف بوده است، اما به طور بسیار محسوس تخلفات شهرسازی کاهش پیدا کرده است.

او در ادامه درباره حضور زنان در مدیریت شهری تهران گفت: زنان حاضر در شورای شهر بسیار فعال هستند و اقدامات بسیار خوبی را هم در این حوزه پیگیری کرده اند.

اعطا در پایان گفت: پس از مصوب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، معاونت منابع انسانی شهرداری لیستی برای ما ارسال کرده که مجموع کارکنان بازنشسته در این لیست حضور دارند. از تعداد ۹۱ نفری که در این لیست وجود دارد پس از بررسی هایی، متوجه شدیم که ۴۴ نفر از این تعداد نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند مگر به اذن مقام معظم رهبری که طبق قانون استثنا شده است.
مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین