کد خبر: ۵۳۸۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰

چگونه جنگل‌ هیرکانی از یخبندان بزرگ در امان ماند؟

یک فعال زیست‌محیطی جنگل‌های هیرکانی و از جمله جنگل ابر را از مهمترین سرمایه‌های کشور و جهان دانست و گفت: این جنگل‌ها آخرین بازمانده‌های جنگل‌های باستانی در جهان هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
بردیا شریفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود 10 هزار سال پیش که زمین دستخوش یک یخبندان بزرگ قرار گرفت تقریبا تمامی مناطق جنگلی جهان از بین رفتند اما این منطقه در ایران به دلیل آب و هوای خزری از این شرایط در امان ماند.

وی ادامه داد: وقتی یخبندان به این مناطق رسید به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و اعتدال هوا، این جنگل‌ها که حدود 200 هزار هکتار هستند در امان مانده و تخریب نشدند که ما امروزه آنها را به نام جنگل‌های هیرکانی می‌شناسیم.

شریفی با بیان اینکه وسعت جنگل‌های هیرکانی حدود 200 هزار هکتار است افزود: 35 هزار هکتار از این جنگل‌های هیرکانی در محدوده جنگل ابر واقع شده است.

وی با اشاره به تفاوت مناطق جنگلی ابر با سایر مناطق خاطرنشان کرد: سایر مناطق جنگلی تا حدودی دستخوش تغییراتی شدند اما اهمیت جنگل ابر در این است که تقریبا به همان شکل باقی مانده و کمتر تغییر کرده است.

این دوستدار محیط‌زیست با بیان اینکه بخش کمی از جنگل ابر در استان گلستان و عمده آن در استان سمنان است، گفت: بخشی که در استان گلستان است به دلایلی آن بافت تیپیک باستانی را از دست داده ولی در بخش اعظم جنگل ابر که در محدوده شهرستان شاهرود است بافت جنگلی تقریبا همان بافت باستانی را تا حدودی حفظ کرده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در محدوده جنگل ابر کمتر با درختان سوزنی‌برگ مواجه می‌شویم ادامه داد: به جز درخت اورس که بومی منطقه است تقریبا مابقی سوزنی‌برگ‌ها بعدها کشت شدند.

وی تصریح کرد: در گذشته‌های دور و در مقطعی قطع برخی درخت‌ها منوط به کشت درخت جایگزین مجاز می‌شود و لذا در آن دوره به دلیل سهولت کشت سوزنی‌برگ‌ها، شمار این گونه‌ها در منطقه کمی بیشتر می‌شود.

شریفی با بیان اینکه سه ویژگی مهم جنگل ابر را از دیگر مناطق جنگلی متمایز می‌کند، گفت: نخست اینکه جنگل ابر آخرین بازمانده جنگل های باستانی جهان است و اهمیت دوم آن، اکوتون بودن آن است و سومین ویژگی خاص این جنگل، وجود تله گاه ابرهای متراکم و امکان شکل گیری اقیانوسی از ابر در آن است. این مشخصه‌ها و ویژگی‌ها تقریبا به صورت همزمان در هیچ جنگل دیگری در دنیا وجود ندارد و همین سبب اهمیت خاص این جنگل منحصر به فرد شده است.

این فعال گردشگری جنگل‌ابر را از سرمایه‌های بشری دانست و بر لزوم حفاظت بیشتر از این سرمایه تاکید کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین