کد خبر: ۵۳۸۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

اعصابی که با سندروم پای بی‌قرار خرد می‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به عوامل چندگانه ‎ ای که برای بروز سندروم پای بی قرار وجود دارد، گفت: عمده ‎ ترین عوامل این عارضه قابل مشاهده در گروه ‎ های خاص مانند گروه‌های دیابتی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
غش رفتن پا از عارضه‌های طبیعی است که غالباً در اکثر خانواده‏ها، یک نفر از آن رنج می‌برد و همیشه برخی از افراد به واسطه همین دردهای کم و طولانی، عصبی و به خستگی زودرس دچار می ‎ شوند.

این عارضه شایع و موسوم که به عنوان غش رفتن پا شناخته می ‎ شود، سندروم پای بی قرار تعریف می‌شود و هر چند عوامل متعددی می‌تواند زمینه ‎ ساز این معضل باشد اما هنوز علت واحدی برای آن شناخته نشده است.

«محمدباقر اولیاء» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به غش رفتن برخی اعضای بدن به عنوان معضلی معمول، اظهار کرد: غش رفتن اندام ‎ های تحتانی به ویژه پا در واژه‏شناسی برخی از شهرها مانند یزد و کرمان بسیار مورد استفاده قرار می ‎ گیرد به طوری که احساس ناخوشایندی را برای فرد به دنبال دارد.

وی افزود: این احساس ناخوشایند که به نوعی احساسات مرده درد یا حالت‌های بی‌قراری برای اندام‌های تحتانی است در بسیاری از مواقع با ماساژ دادن برطرف می ‎ شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد ماساژ دادن معمول خانوده‏ها، گفت: در بسیاری از خانواده ‎ ها این معضل باعث می ‎ شود تا بزرگسالان از فرزندان خود بخواهند که بر روی پاها یا اندام‌هایشان راه بروند .

وی در مورد عنوان علمی این عارضه، تصریح کرد: «سندروم پای بی‌قرار» عارضه ‎ ای بسیار شایع در میان مردم است که شکایت بسیاری را از این وضعیت‌ برانگیخته است، در حالی که فرد با تکان دادن اندام مورد نظر و حرکات پرتابی آرام می‌گیرد .

این فوق تخصص با بیان این که عامل این عارضه قابل جمع ‎ بندی در هیچ ادبیات پزشکی حتی در ایران و غرب نیست، گفت: نمی ‎ توان بروز آن را محدود به یک عامل دانست .

وی در همین راستا افزود: عوامل چندگانه ‎ ای برای بروز این عارضه وجود دارد که عمده ‎ ترین آن ‎ ها در گروه ‎ های خاص نیز قابل مشاهده است، به طوری که بسیاری از این عوامل در گروه ‎ های دیابتی، افراد مستعد ابتلا به دیابت یا بستگان آن ‎ ها وجود دارد.

این مسئول در مورد دیگر عوامل بروز عارضه سندروم بی قراری پا، گفت: کمترین علائم شایع در بین بیماران رماتیسمی، غش رفتن پا است، حتی این عامل در افرادی که هنوز به رماتیسم خود پی نبرده ‎ اند نیز وجود دارد و می‌تواند یکی از عوامل شناسایی این بیماری باشد .

وی کم ‎ خونی شدید را نیز یکی دیگر از عوامل این عارضه عنوان و تصریح کرد: کم‌خونی‌های شدید یکی از عوامل بروز این عارضه است اما کم‌خونی ‎ ها همیشه علت خاصی ندارند و گاهی معلول یک بیماری است.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: بیماری‏های روحی و روانی و افسردگی ‎ های حاد نیز از دیگر عواملی هستند که می‏توانند منجر به غش دردهای پا شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین