کد خبر: ۵۳۸۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

پیش‌بینی افت شدید تقاضا در بازار

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به اینکه اولین واکنش مردم در شرایط افزایش قیمت‌ها، افزایش شدید تقاضا و خالی کردن بازار است و این تقاضا مصنوعی است، پیش‌بینی می‌شود بازار با یک افزایش و کاهش شدید تقاضا روبرو شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت مواد اولیه که اساس کار تولید است افزایش یافته و نباید از تولیدکننده انتظار معجزه داشت، چراکه نمی‌تواند با مواد اولیه گران محصول ارزان تولید کند. برای مثال نوسانات قیمتی که در پتروشیمی، ورق آهن و سایر نهاده‌های اولیه تولید در تمام بخش‌ها اتفاق افتاده، نمی‌توان محصول نهایی را افزایش قیمت نداد.

وی درباره نتیجه این تغییرات بر تقاضا اظهار کرد: با وجود اینکه تقاضا مشکل پیدا کرده نگرانی بیشتر درباره واکنش اقتصادی مردم است؛ چراکه با شنیدن گرانی، اولین واکنش مردم افزایش شدید تقاضاست و خالی کردن بازار. این افزایش تقاضا مصنوعی است و پس از گذشت حدود دوماه افت شدید می‌کند، چراکه قدرت خرید مردم در اصل پایین است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار با یک افزایش و کاهش شدید تقاضا روبرو خواهد شد. چون مردم هرچه اندوخته دارند به کالا تبدیل می‌کنند.

خالقی درباره تاثیر این نوسانات بازار بر جریان تولید گفت: وضعیت بازار تاثیر خود را بر تولید نیز می‌گذارد، چرا که تولیدکننده نیز ناچار خواهد شد تولید خود را کاهش دهد و در صورت توان، مواد اولیه بیشتری بگیرد، چرا که اولویت تولیدکننده این است که تا جایی که می‌تواند برای خود مواد اولیه دپو کند و این در حالی است که  در دنیا همه مواد اولیه را به فروش نزدیک می‌کنند اما در کشور ما هر کس مواد اولیه دارد، نمی‌فروشد. چون نگران جایگزینی آن است و در نتیجه به خصوص با تغییرات ارزی اخیر با بازاری سردرگم و مبهوت روبرو خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، نوسانات ارزی اخیر، قیمت بسیاری از نهاده‌های اولیه تولید را علیرغم تخصیص ارز دولتی بالا برد و تولیدکنندگان نیز مجبور به افزایش قیمت محصولات شدند، چراکه تمامی هزینه های تولید بالاتر رفته است. از سوی دیگر این تغییرات بازار باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان از تولید و فروش محصولات خود منصرف شوند و کسانی که مواد اولیه می‌فروشند نیز از فروش محصولات خود اجتناب کنند. البته با توجه به سیاست جدید ارزی دولت و بر اساس آن بازار ثانویه مرجع الی نرخ ارز شده است و همه تجار در آن حضور دارند امید می‌رود بازار ارز به تعادل و ثبات بهتری دست یابد.کما اینکه بازار طی روزهای اخیر به این سمت پیش رفته است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین