کد خبر: ۵۳۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰

اصالت گران‌ترین نقاشی جهان به چالش کشیده شد

یکی از محققان آثار «لئوناردو داوینچی» معتقد است، بخش اعظمی از نقاشی «سالواتور موندی» رکوردار گران‌ترین نقاشی جهان توسط فرد دیگری کشیده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از گاردین، چند ماه پس از این که نقاشی «لئوناردو داوینچی» از حضرت مسیح (ع) با عنوان «سالواتور موندی» در حراجی کریستیز نیویورک با فروش ۴۵۰ میلیون دلاری رکورد گران‌ترین اثر نقاشی که تاکنون در یک حراجی به فروش رفته را به نام خود ثبت کرد، «متئو لندروس» یکی از مورخان برجسته دانشگاه آکسفورد و از متخصصان آثار «لئوناردو داوینچی» مدعی شده است بخش قابل ملاحظه‌ای از این نقاشی توسط «برناردینو لوئینی» از دستیاران «داوینچی» کشیده شده است که آثار خودش معمولا کمتر از یک میلیون دلار فروخته شده است. 

«لندروس» در این باره توضیح داده که با نگاهی به نسخه‌های گوناگون آثار شاگردان «داوینچی» درمی‌یابیم که نقاشی «سالواتور موندی» اثر «برناردینو لوئینی» بوده است و وی پیش از این نیز نقاشی‌هایی نظیر این اثر کشیده بوده است. تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشی کار «داوینچی» است و «بوئینی» نقاش اصلی بوده است. تنها مقایسه دیگر آثار «لوئینی» با «سالواتور موندی» برای اثبات این نظریه کفایت می‌کند.

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (ناجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جای مانده از «داونیچی» نقاشی نامدار رنسانس شناخته می‌شود به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است. این اثر نقاشی اولین‌بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد. این نقاشی در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به دپارتمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی فروخته شد و قرار است در ماه سپتامبر در نماشگاه لوور ابوظبی برای اولین بار پس از فروش به نمایش گذاشته شود و سال آینده نیز در لوور پاریس رونمایی می‌شود. 

بسیاری از متخصصان هنری مطرح جهان در سال ۲۰۱۱ اصالت نقاشی «سالواتور موندی» را تائید کردند و «لوک سیسون» که در آن زمان نمایشگاه‌گردان نگارخانه ملی لندن بود، این نقاشی را در برنامه مروری بر آثار «داوینچی» گنجاند. با این وجود برخی دیگر از متخصصان هنری برجسته چون «فرانک زولنر» مورخ هنری اهل آلمان معتقد است نقاشی «سالواتور موندی» می‌تواند یکی از آثار باکیفیت کارگاه «داوینچی» باشد و «چارلز هوپ» متخصص هنری دوره رنسانس نیز اعلام کرده که آثار تائید شده «داوینچی» کاملا متفاوت از این اثر هستند. 

«مایکل دالی» مدیر موسسه «آرت واچ» بریتانیا نیز از نقاشی «سالواتور موندی» به سبب نداشتن ناتورالیسم و پیچیدگی آثار «داوینچی» انتقاد کرده است و گفته که نظریه «متئو لندروس» بسیار جذاب است. 

برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که بخشی از کارکنان موزه لوور نسبت به اصالت این نقاشی گران‌بها دچار تردید هستند و «وینسنت دلیوین» رئیس بخش هنرهای ایتالیایی قرن شانزدهم موزه لوور نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. 

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین