کد خبر: ۵۳۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
مقامات چینی درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت ایران را نپذیرفته‌اند

خرید مشتریان نفتی بزرگ ایران بالا ماند/موافقت آمریکا با معافیت کریدورگازجنوبی از تحریم‌های ایران

ارزیابی‌های پلاتس نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به دو مشتری بزرگ این کشور با وجود اقدامات خصمانه آمریکا، در ماه میلادی گذشته بالا ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
 برآورد پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد صادرات نفت ایران در ژوییه با کاهش خرید کره جنوبی و اروپا دچار افت شد اما خرید چین و هند از ایران بالا ماند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ طبق آمار نرم افزار جریان تجاری پلاتس، مجموع حجم صادرات از بنادر ایران در ژوییه به میزان ۷ درصد کاهش یافت و به ۲.۳۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۴۹ میلیون بشکه در روز در ژوئن رسید.

برخی از منابع آگاه اظهار کرده‌اند که با افت صادرات، فعالیت پالایشگاهی ایران افزایش یافته و در نتیجه تولید بنزین در برخی از پالایشگاه‌های ایران رشد کرده و انتظار می‌رود بشکه‌های بیشتری در ذخایر شناور جای بگیرند.

بنا بر برآورد پلاتس، تولید نفت ایران در ژوییه به ۳.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح از ژانویه سال ۲۰۱۷ بود.

افزایش تقاضا از جانب چین و هند

صادرات به آسیا با عدم خرید میعانات ایران از سوی کره جنوبی و تایوان، در مقایسه با ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در ژوئن، به ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش یافت.

با این حال بارگیری به چین ۷۹۹ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز بود که در مقایسه با ۷۲۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز در ژوئن افزایش داشت. گزارشهایی که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که مقامات چینی درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت ایران را نپذیرفته‌اند اما موافقت کرده اند که وارداتشان را بیشتر از سطح فعلی افزایش ندهند.

با وجود اینکه برخی از پالایشگاههای هندی اعلام کردند خرید نفت ایران را کاهش خواهند داد، صادرات نفت ایران به هند در ژوییه بالاتر بود و با بیش از ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ژوئن، به ۷۰۶ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز رسید.

هند تلاش می کند واردات نفت از ایران را ادامه دهد و وارداتش رشد سالانه چشمگیری نشان داده است.

معافیتهای محدود

صادرات نفت ایران به ژاپن که تلاش می کند از آمریکا معافیت بگیرد، در ماه مه به بالاترین میزان در هفت ماه گذشته رسید.

مقامات ژاپنی هفته گذشته با مقامات دولت ترامپ در واشنگتن دیدار کردند تا برای ادامه واردات نفت ایران، معافیت بگیرند اما مقامات آمریکایی درباره این مذاکرات حاضر به اظهارنظر نشدند.

دولت آمریکا اعلام کرده است می خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما مقامات آمریکایی تصدیق کرده اند که ممکن است به برخی از خریداران نفت ایران معافیت اعطا شود. انتظار می رود مشتریان بزرگ نفت ایران مانند چین و هند راهی را برای ادامه خرید نفت از ایران پیدا کنند.

صادرات نفت ایران به اروپا با افت تقاضا از سوی فرانسه، اسپانیا و ترکیه، از ۴۸۵ هزار و ۷۶۸ بشکه در روز در ژوئن به ۴۶۵ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز در ژوییه رسید در حالی که خرید ایتالیا و یونان رشد مستمری داشت.

تقاضا برای خرید محموله‌های تک ایرانی در اروپا کاهش یافته اما پالایشگاههایی که با ایران قرارداد دارند، همچنان به قراردادهایشان پایبند هستند.

موافقت آمریکا با معافیت کریدور گاز جنوبی از تحریم‌های ایران

کریدور گاز جنوبی که پروژه ای برای انتقال سالانه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دریای خزر به ترکیه و جنوب اروپا است، معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه مشتریان انرژی ایران را دریافت کرد.

به گزارش پلاتس، شرکت BP درصدد دریافت معافیت برای توسعه میدان فراساحلی شاه دنیز آذربایجان بود که منبع گاز طبیعی کریدور گاز جنوبی است. شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم شاه دنیز ۱۰ درصد سهم دارد که احتمالا ممکن بود این پروژه را با تحریم‌های آمریکا علیه سرمایه گذاری نفتی ایران روبرو کند.

تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران در چهارم نوامبر اجرایی می شود و اگر شرکتها به همکاری با ایران ادامه دهند، آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می کند. توافق سال گذشته شرکت BP برای فروش این میدان به شرکت "سریکا انرژی" مشروط به دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

با وجود صدور فرمان ترامپ برای معافیت کریدور گاز جنوبی، برای ناظران بازار نفت همچنان این پرسش بزرگ وجود دارد که آیا ممنوعیت علیه معاملات نفتی ایران شامل میعانات نیز می‌شود؟

یک مشاور تحریم‌های سابق وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: دولت احتمالا به دنبال حفظ انعطاف پذیری در خصوص وضعیت میعانات تحت تحریم‌ها است.

دستور ترامپ شامل "به استثنای پروژه گاز طبیعی" است که کریدور گاز جنوبی را بدون ذکر نامش توصیف می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین