کد خبر: ۵۳۸۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

روزهای سخت خودروسازان

بلاخره نخستين روز اجراي تحريم صنعت خودروسازي از راه رسيد. با خروج آمريكا از برجام، رئيس‌جمهوري اين كشور اعلام كرد كه قصد دارد تحريم‌ها عليه ايران را دوباره فعال كند و با توجه به اهميت بالاي خودروسازي در اشتغال و همچنين توليد ناخالص ملي و رشد اقتصادي، اين صنعت بزرگ را در سر ليست تحريم‌ها قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سياوش مهرآيين*- بازگشت تحريم, يعني قطع ارتباطات بين‌المللي؛ در صنعت خودرو كشور آمريكا به شركت‌هاي خارجي خودروساز هشدار داده كه در صورت عدم‌ترك ايران، آنها را با جرائم مادي و معنوي سختي مواجه خواهد كرد. در پي اين هشدار، بيشتر خودروسازان خارجي معتبر كه پس از توافق هسته‌اي و برجام در ايران حضور پيدا كرده يا قصد آمدن داشتند، عطاي آن را به لقايش بخشيده يا خروج كرده يا از حضور در ايران منصرف شده‌اند. بجز خروج خودروسازان، مشكل ديگري كه تحريم‌ها براي صنعت خودروي ايران پديد خواهد آورد، محدود شدن روند تامين قطعات خارجي است. با اعلام آمريكايي‌ها، هر گونه تجارت با خودروسازي ايران ممنوع و شركت‌هايي كه اين ممنوعيت را رعايت نكنند، با جريمه و تحريم از سوي اين كشور مواجه خواهند شد.

اين موضوعات، مي‌تواند صنعت خودروسازي ايران را در قبض قرار داده و به روند رو به رشد توليد اين صنعت آسيب برساند. در كنار خودروسازان، شركت‌هاي قطعه‌ساز نيز از كمند اين تحريم‌ها بركنار نخواهند بود. اثر مستقيم اين ماجرا علاوه‌ بر مختل كردن توليد واحدهاي قطعه‌سازي، به تيراژ خودروسازان نيز خواهد رسيد و اين موضوع در كنار محدوديت تامين قطعات خارجي، عرصه را بر خودروسازان و البته قطعه‌سازان بسيار تنگ خواهد كرد.

پرسش اصلي اين است كه در چنين شرايطي خودروسازان بايد چه كنند؟ و به كدام راه بروند؟ پاسخ دشوار نيست؛ تاكيد بر توسعه برند داخلي از يك سو و از ديگر سو بازكردن حلقه تعامل با كشورهايي كه قادرند فشارهاي بي امان آمريكايي‌ها تحمل كنند. توسعه برند داخلي اگر چه از گذشته مورد تاكيد خودروسازان بوده اما در سال‌هاي اخير خودروسازان توانسته‌اند با بهينه سازي محصولات خود خودروهايي را توليد كنند كه بيشتر مورد اعتماد مردم ايران بوده است, مدل‌هايي نظير دنا پلاس ايران خودرو و كوييك و رهام سايپا كه اين آخرين مدل يعني رهام به اعتراف بسياري از كارشناسان در سطح استاندارهاي بين‌المللي قرار دارد. 

اگر چه تحريم‌ها در كوتاه مدت مي‌تواند به كند شدن روند توسعه محصول و دور ماندن خودروسازران از دانش فني و تكنولوژي روز دنيا بينجامد, اما در بلند مدت مي‌تواند اثرات مفيدي براي صنعت خودروسازي ايران داشته باشد. اثراتي كه بر اساس اعتماد به دانش بومي متخصصان داخلي شكفته خواهد شد و به برند سازي صنعت خودروي ايراني منجر مي‌گردد.

**كارشناس خودرو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین