کد خبر: ۵۳۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
حضرتی:سئوال فرصت طلایی برای روحانی است/پزشکیان: دولت فقط مقصر بروزمشکلات نیست همه ارگان‌ها سهیم‌اند

حضرتی: از رفراندوم یک تابو ساخته‌ایم

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع رفراندوم به تابو تبدیل شده، گفت: بر اساس گفته قانون اساسی می‌توان در مورد مسائل مهم کشور به آرای عمومی رجوع کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
الیاس حضرتی با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور، اظهار کرد: آقای رییس‌جمهور در این گفت‌وگو به خوبی سیاست جدید ارزی، سوال نمایندگان و مذاکره را تبیین کرد، ما هم فکر می‌کنیم سوال از رییس‌جمهور فرصتی بی‌نظیر و طلایی به آقای روحانی می‌دهد و ایشان می‌تواند با استفاده از این فرصت بسیاری از ناگفته‌ها را مطرح کند.

وی اضافه کرد: گفت‌وگو همیشه آثار مثبتی دارد به ویژه اگر موانع و مشکلات گفته شود. آقای روحانی هم باید زودتر از این با مردم حرف می‌زد چرا که در غیر این صورت میدان در اختیار مخالفین و شایعه‌پراکنان قرار می‌گیرد بنابراین لازم است دولت در کنار زحماتی که می‌کشد به تشریح آنها نیز بپردازد البته قانع شدن افکار عمومی به این سادگی هم نیست بلکه باید بیشتر صحبت کرد. متاسفانه دولت در این زمینه کم کاری کرده در حالیکه باید مرتبا برای گفت‌وگو با مردم برنامه‌ریزی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید علاوه بر سیاست‌های ارزی، بسته اقتصادی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و مناطق محروم تهیه کند، اینها کسانی هستند که زیر چرخ افزایش قیمت‌ها و تلاطم‌های اقتصادی در حال له شدن هستند. ما می‌توانیم قیمت سوخت را در حد هزار تومان ثابت نگه داریم ولی میزان مشخصی را تعیین کنیم مثلا ماهیانه 60 لیتر با کارت سوخت سهمیه تعیین شود و مابقی صرفه‌جویی شود. در این شرایط 30 تا 40 میلیون لیتر در روز امکان صرفه‌جویی وجود دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که میزان مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در روزهای عادی 95 میلیون لیتر و در روزهای تعطیل 120 میلیون لیتر است، اظهار کرد: این میزان مصرف برای کشوری که در حال جنگ است به منزله آتش زدن به منابع خودش است. ما می‌توانیم میزان صرفه‌جویی شده را به چهار پنج دهک پایین ختصاص دهیم و یارانه آنها را از 45 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش دهیم.

حضرتی با اشاره به بخشی از اظهارات رییس‌جمهور درباره اصل 59 قانون اساسی، گفت: آقای روحانی در روز 22 بهمن هم درباره رفراندوم حرف زد اما در فضای رسانه‌ای و محافل روشن‌فکری، احزاب سیاسی و مجلس این موضوع جدی گرفته نشد زیرا ما از رفراندوم یک تابو ساخته‌ایم در حالیکه اصل خوبی است. ما می‌توانیم هر دو سال یک بار درباره مسائل مهم کشور که آحاد مردم درباره آن اختلاف نظر دارند و این اختلاف نظرها معطوف به منافع ملی،‌تمامیت ارضی و حفظ نظام است‌، رفراندوم برگزار کنیم. چه اشکالی دارد به مردمی رجوع کنیم که صاحب انقلاب هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:در بسیاری از موارد مهم دو نظر وجود دارد؛ ما می‌توانیم آن را به رای مردم بگذاریم و هر کدام که نظر اکثریت بود همان را اجرا کنیم. به نظر من این امکان در مورد موضوعات اساسی وجود دارد و خط قرمزی هم در این زمینه نیست، همچنان که قانون اساسی هم گفته در مورد خیلی از مسائل کشور می‌شود به آرای عمومی رجوع کرد.


«سوال از رئیس جمهور» بعد از اتمام تعطیلات مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد

مسعود پزشکیان، در خصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور، اظهار داشت: مجلس هفته بعد جلسه علنی نخواهد داشت، لذا سوال از رئیس جمهور در دو هفته کاری بعد از تعطیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال از رئیس‌جمهور و برخی اظهارنظرها مبنی بر سیاسی بودن این سوال، تصریح کرد: با توجه به شرایط اخیر کشور، رئیس جمهور باید زودتر از این در مجلس حاضر می‌شد و شفاف برای مردم و نمایندگان مسائل را آن گونه که هست مطرح می‌کردند.

وی افزود: در بسیاری از مسائل و مشکلات تنها یک نفر مقصر نیست، در واقع مجموعه‌ دولت، مجلس، قوه قضاییه و دیگر ارگان‌ها در بروز مشکلات سهیم هستند، آقای روحانی هم باید ضمن حضور در صحن به تمامی مسائل اشاره کند و همه تصمیماتی هم که اتخاذ شده را تشریح کنند.

پزشکیان یادآور شد: با توجه به تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده به این سادگی مشکلات اجتماعی و اقتصادی حل و فصل نمی‌شود، ما در حال جنگیم، آمریکا هم همه تلاش خود را به کار بسته که مردم و مسؤولان را به جان هم بیندازد از این رو به جای انداختن تقصیر به دوش یکدیگر باید با هم تلاش کنیم تا مشکلات مرتفع شود. ضرورت همدلی و همراهی ایجاب می‌کند که گناهان را به گردن یکدیگر نیندازیم، در چنین وضعیتی مصلحت بیان شفاف وقایع و تصمیمات است.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین