کد خبر: ۵۳۹۲۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
تحریم نفتی ایران، بازارهای نفت جهانی را به هم خواهد ریخت/تعمیق شکاف میان آمریکا با اروپا بر سر ایران

اختلاف در بغداد بر سر تحریم‌های آمریکا علیه ایران/روسیه، هند و ترکیه چگونه بازی خواهند کرد؟

برخلاف سال 2013 میلادی، دولت ترامپ از حمایت جامعه بین المللی برخوردار نیست و از سوی دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های ضد ایرانی برای حداکثر فشار بر تهران را تایید نمی‌کند/اجرای قوانین تازه اتحادیه اروپا برای مسدودسازی احتمالا دردسری تازه برای امریکا خواهد بود/ امریکا با مشکل عدم توان ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران مواجه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین اللملل- شورای "آتلانتیک" در گزارش تازه خود با پرداختن به موضوع میزان کارآمدی تحریم‌های امریکا علیه ایران می‌نویسد: "تحریم‌های تازه نه تنها برنامه هسته‌ای ایران که فعالیت‎های منطقه‌ای آن کشور را نیز شامل می شوند. این تحریم ها به طور موثر در ماه آگوست و نوامبر بر ایران تحمیل می شوند و همان تحریم هایی هستند که در سال 2013 میلادی اعمال شدند و منجر به مذاکرات هسته‌ای شدند.
 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ادامه این گزارش آمده است: برخلاف سال 2013 میلادی اما دولت ترامپ از حمایت جامعه بین المللی برخوردار نیست و از سوی دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های ضد ایرانی برای حداکثر فشار بر تهران را تایید نمی‌کند. در عوض، خروج امریکا از برجام باعث تعمیق شکاف میان امریکا با متحدان اروپایی‌اش شده است. اجرای قوانین تازه اتحادیه اروپا برای مسدودسازی احتمالا دردسری تازه برای امریکا خواهد بود. طبق این قوانین اتحادیه اروپا از شرکت های اروپایی در ایران در برابر تحریم های امریکا حمایت می کند. از سوی دیگر ادامه خرید نفت ایران از سوی چین، هندوستان، ترکیه و روسیه، احتمالا توان امریکا برای فشار حداکثری بر ایران را کاهش می دهد. همه بازیگران مذکور با تحریم‌های ثانویه امریکا علیه ایران مخالفت کرده‌اند و هندوستان نیز به دنبال یافتن کانال های تجاری است تا هم با ایران ارتباط داشته باشد و هم تحریم های امریکا را نقض نکند و مورد مجازات از سوی امریکایی ها قرار نگیرد. تحریم هایی که این هفته علیه ایران اعمال شدند باعث وارد شدن  فشار بر اقتصاد ایران می شود؛ فشاری که بیش از پیش باعث کاهش ارزش پول ملی ایران می شود".
 
اختلاف در بغداد بر سر تحریم‌های آمریکا علیه ایران/روسیه، هند، ترکیه و روسیه چگونه بازی خواهند کرد؟
 
این شورا در ادامه می نویسد:"دولت امریکا مایل است صادرات نفت ایران را به صفر برساند تا ذخایر ارزی و مالی دولت ایران را خشک کند. دولت ترامپ معتقد است از آن طریق ایران توانایی توسعه برنامه موشیک و کمک به جنبش‌هایی در کشورهای منطقه را نخواهد داشت. تعیین این هدف برای امریکا غیر واقع گرایانه است؛ آن هم با توجه به اعتراض گسترده جهان نسبت به خروج امریکا از برجام. واقعیت آن است که حتی اگر دولت امریکا از قانون مجوز دفاع ملی استفاده کند و به کشورها اجازه کاهش حجم نفت وارداتی را بدهد با مشکل عدم توان ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران مواجه است. مسائلی چون این که عملکرد اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟ روسیه، هند و ترکیه چگونه بازی خواهند کرد؟ و آیا اتحادیه اروپا شدیدا از قوانین مسدود کننده خود استفاده می کند یا خیر؟ موضوعات اصلی خواهند بود".
 
چالش بزرگ بازارهای جهای نفت
 
شبکه خبری سی ان بی سی نیز با انتشار گزارشی اشاره می کند که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که قطع دسترسی ایران به بازارهای نفتی، عرضه جهانی نفت را با چالش مواجه سازد.
 
این شبکه خبری می نویسد:"آژانس بین المللی انرژی هشدار می دهد که در صورت تحریم ایران ظرفیت ذخیره نفت اضافی در جهان رو به نابودی می رود. احتمالا در کوتاه مدت شاهد مسئله ای جدی نخواهیم بود به خصوص در مورد عرضه نفت چرا که شاهدیم که عربستان سعودی و روسیه تولید نفت خود را افزایش داده‌اند. با این حال، در بلندمدت وضعیت برای ایران همراه با محدودیت بیشتر می شود و خطر افزایش قیمت جهانی نفت وجود خواهد داشت".
 
اختلاف در بغداد
 
سایت "المانیتور" نیز در گزارشی با اشاره به این که "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق اعلام کرده برای منافع ملی عراق با تحریم‌های امریکا علیه ایران همراهی خواهد کرد، اشاره می کند که این در حالیست که گروه های شبه نظامی شیعه مخالف این موضع عبادی هستند.
 
سایت "المانیتور" در این باره می نویسد:"حیدر العبادی گفت که به تحریم های امریکا علیه ایران احترام می گذارد با این حال، احزاب شیعه و گروه های شبه نظامی وابسته به ایران نارضایتی خود را اعلام کرده اند. این چشم انداز گیج کننده و مبهمی را درباره آینده دولت عراق پیش‌رو قرار می‌دهد، دولتی  که در تلاش است تا استقلال و توان خود را در میانه قدرت ایران و امریکا بدست آورد. در این میان، فواد معصوم رییس جمهوری عراق نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که وضعیت عراق و ماهیت روابط‌اش با تهران انتخاب بین پذیرش یا عدم پذیرش تحریم امریکا علیه ایران برای بغداد را دشوارتر می سازد. برخلاف موضع مبهم معصوم اما حیدر العبادی موضعی شاف تر داشت. او گفت عراق تنها برای حمایت از منافع عراقی ها با تحریم ها همراهی می کند در حالی که علاقه‌ای به تحریم ندارد و خود تجربه تلخ مورد تحریم  واقع‌شدن را داشته است. "نچیروان بارزانی" نخست وزیر عراق نیز چند ساعت بعد از وضع عبادی در این باره حمایت کرد. به نظر می رسد عراق برنامه منسجمی در این باره ندارد. هیچ یک از مشاوران عبادی و افراد نزدیک به او به "المانیتور" نگفته اند که عراث چگونه تحریم‎های آمریکا عیله ایران را عملی می کنند؟ چه طرح و برنامه‌ای وجود دراد؟ در آن شرایط تکلیف قراردادهای برق و آب عراق و ایران جه خواهد شد"؟
 
سایت "المانیتور" در پایان می نویسد: "تحریم ایران و موضع گیری برای عراق یک معضل پیچیده است. حتی اگر دولت جدید عراق هوادار ایران باشد و در کنار آن کشور علیه اجرای تحریم ها بایستد، نتیجه این موضوع خاموش شدن اعتراضات داخلی و مردمی در عراق به دلیل فساد فراوان مقام ها و کمبود ارائه خدمات نخواهد بود".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
سومالی
|
Turkey
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
1
0
به نظرم در جواب تحریم ها ایران باید دلار تولید کنه هم کم هزینه تر است هم مردم پولدار میشن
علی اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
الخیر فی ما وقع
هر چه پیش اید خیر است انشا الله
ناشناس
|
Armenia
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
بهترین راه با همسایه های ناشکر و بی معرفت فقط سلام و خداحافظ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
نمیفهمم چرا مردم فکر میکنن تولید اسکناس که یه کاغذ هست میتونه مردم پولدار کنه!!!!!!!!!!!
اگه اینجوری باشه که هیچکس هیج جای دنیا نباید فقیر و گرسنه باشه
بد نیست حداقل اطلاعات عمومی مونو افزایش بدیم
بی سوادی تا چه حد آخه تا کی ....................................................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
نمیفهمم چرا مردم فکر میکنن تولید اسکناس که یه کاغذ هست میتونه مردم پولدار کنه!!!!!!!!!!!
اگه اینجوری باشه که هیچکس هیج جای دنیا نباید فقیر و گرسنه باشه
بد نیست حداقل اطلاعات عمومی مونو افزایش بدیم
بی سوادی تا چه حد آخه تا کی ....................................................................................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین