کد خبر: ۵۳۹۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
اگر بخواهیم به قوانین محیط زیست عمل کنیم، 80 درصد صنعت کشور باید تعطیل شود

رئیس سازمان محیط زیست: از نظر قوانین محیط زیستی، عسلویه باید تعطیل شود / مردم عسلویه باید بمیرند یا بروند و یا صنایع نفت تعطیل شود / در اصفهان آب خوردن نداریم، ولی صنایع آب‌بر می‌سازیم/20 متر مکعب فاضلاب وارد کارون می‌شود!

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت: اگر بخواهیم قوانین محیط زیست را اجرا و به آن عمل کنیم بیش از 80 درصد از صنعت کشور باید تعطیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
عیسی کلانتری روز پنجشنبه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: این چه کاری است که قانونگذار می گویند صنایع آلاینده یک درصد تولیدات خود را بابت آلایندگی جریمه دهند آیا این یک راهکار برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست محسوب می شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ وی ادامه داد: از نظر قوانین محیط زیستی عسلویه باید همین امروز تعطیل شود و اگر بخواهیم استانداردهای بین المللی در حوزه محیط زیست را رعایت کنیم می بایست 80 درصد از صنایع کشور امروز تعطیل شوند این صنایع شامل نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی است، باید تأکید کرد که همین امروز به عنوان مثال پالایشگاه تهران باید تعطیل شود.

رئیس سازمان محیط زیست: از نظر قوانین محیط زیستی، عسلویه باید تعطیل شود / مردم عسلویه یا باید بمیرند یا بروند و یا صنایع نفت تعطیل شود / در اصفهان آب خوردن نداریم، ولی صنایع آب‌بر می‌سازیم/20 متر مکعب فاضلاب وارد کارون می‌شود!

کلانتری تصریح کرد: حرف زدن آسان است اما عمل به قوانین همه مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا در بسیاری از مسائل صنعتی و اقتصادی ارزیابی های محیط زیستی انجام نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اصفهان آبی برای خوردن و شرب ندارد و در این زمینه مشکل دارد اما صنایعی در اصفهان مشغول فعالیت هستند که میزان مصرف آب آنها بسیار بالا است.

وی تأکید کرد: تقریبا می‌توان گفت همه رودخانه های کشور خشک شده است و میزان متوسط آب در 30 سال گذشته از 1.6 میلیارد مترمکعب امروز به 6 میلیون مترمکعب رسیده است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: وقتی دچار سیاست‌های کوتاه‌مدت هستیم و این سیاست‌ها بر روند توسعه پایدار غلبه کرده است و وزارت نیرو سدهای متعددی را ایجاد می کنند شاهد هستیم که منابع آب در معرض بحران و نابودی قرار می‌گیرد.

وی افزود: وقتی همه چیز را با پول و اقتصاد به صورت ناپایدار ناقص عوض می‌کنیم این اتفاقات در حوزه محیط زیست رخ می‌دهد.

 واقعیت‌های محیط زیست به مردم گفته شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در حاشیه برگزاری هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها در محل مجلس قدیم در جمع خبرنگاران گفت: واقعیت های موجود در حوزه محیط زیست به مردم گفته شود تا مردم هم در این زمینه آگاهی های خود را در حیطه محیط زیست افزایش دهند. خودشان هم برای کنترل آلودگی ها اقدام کنند و دولت هم بر اساس تعهدات قانونی اقدامات خود را انجام دهد.

کلانتری افزود: در مصرف آب و منابع آبی باید مصرف به سمت واقعی شدن کشانده شود و در این حوزه باید دقت های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: اینکه در سطح تهران آلودگی‌هایی داریم باید تاکید شود که همه مسئول هستند و هر کس خودش نیز برای کنترل آلودگی های آب و هوا باید اقدام و رعایت کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: اعتقاد داریم که باید آلودگی‌ها را کم کنیم اما باید تاکید شود که تولیدات ما در حوزه های صنعتی و کشاورزی نیز باید بر اساس حفظ محیط زیست انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه پالایشگاه ها باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند و استانداردها را رعایت کنند افزود: مردم وقتی که بفهمند مشکل کجاست حاکمیت هم ناچار به اصلاح می شود و تن به اقدامات اصلاحی می‌دهد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مسئولان نباید اطلاعات را از نظر مردم کتمان کنند گفت: مصرف آب از 90 میلیارد متر مکعب مترمکعب که ذخایر آبی ما است به ۵۰ میلیارد متر مکعب رسیده است بنابراین باید فرهنگ مردم در مصرف آب اصلاح شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت: همه بخش ها باید در مصرف و صرفه جویی آب کمک بکنند اما اولویت محیط زیست مصرف آب در همه بخش‌هاست.

وی افزود: باید واقعیت ها را به مردم بگوییم و نترسیم این واقعیت ها را به مردم بگوییم. خودمان دچار کم آبی شده ایم چه برسد به اینکه ذخایری از نظر آبی برای نسل های آینده باقی نماند. همه کشور درگیر کم آبی شده است از مردم کمک بخواهیم و خودمان هم اقدام کنیم.

وی درباره حل مشکل کم آبی در کشور عربستان نیز گفت: عربستان از عمق زمین آب ها را به سطح می کشاند و صرف کشاورزی می‌کرد اما اکنون به این نتیجه رسیده است که مواد غذایی و کشاورزی خود را از خارج وارد کند و آب شرب را هم می تواند از طریق دریا تامین کند.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارید، جنگ جهانی سوم جنگ آب است، گفت: این موضوع جنگ آب را کنار بگذاریم باید قبول کنیم که در زمینه منابع آبی با بحران مواجه هستیم و در بخش‌هایی از دنیا با مشکل کم آبی مواجه نیستیم بنابراین باید آب و مصرف آن را مدیریت کنیم هر چند که تحریم های ناجوانمردانه موجب شده است که مدیریت منابع آبی و کمبود آب بدتر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه توسعه کشاورزی است و مانند دریاچه ارومیه هم دریاچه‌های بختگان قم و همین طور دریاچه پریشان فارس و هورالعظیم خوزستان و جازموریان را هم داریم که به دلیل افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی با خشکی، کمبود آب و شوری آب مواجه هستند.

کلانتری در خصوص ریزگردها خوزستان نیز گفت: عامل ریزگردهای خوزستان شامل دو عامل خارجی و داخلی است. در بخش عامل خارجی نمی توانیم کاری کنیم اما در بخش منشاء داخلی کارهایی را شروع کرده ایم که ۴ تا ۵ سال زمان می برد.

کلانتری اعلام کرد: اولویت اصلی ما در منابع آب در محیط زیست این است که اعتقاد داریم که محیط زیست باید در بحث منابع آب جلوتر از بخش کشاورزی باشد زیرا نیازهای محیط زیست در جامعه جا نیفتاده است، نیابد زمانی اقدام کنیم که دیگر دیر شده باشد و دیگر چاره ای نداشته باشیم.

* اولین قربانی سیاست‌های ناپایدار، محیط زیست بود

وی با اشاره به سوء استفاده از پیشرفت تکنولوژی گفت: بر اساس سیاست‌های ناپایدار، محیط زیست در کشورمان از بین رفته است و مردم مقصر آن نیستند، بر همین اساس اولین قربانی سیاست‌های ناپایدار محیط زیست بود.

کلانتری با اشاره به بحث خودکفایی گندم در سال 1357 گفت: بر اساس این صحبت‌ها فکر کردیم آزادی و قدرت کشور در خودکفایی گندم است. راه غلط را پیمودیم و با حمله به مراتع، خاک و مراتع را نابود کردیم.

*ایران اولین کشور در جهان به لحاظ تخریب خاک است

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه ایران اولین کشور در جهان به لحاظ تخریب خاک است، گفت: بر اساس گزارش های مستدل سالیانه بیش از 12 تن در هر هکتار فرسایش خاک داریم که ربطی به آمریکا و رژیم اسرائیل ندارد، بلکه تقاص سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته را می‌دهیم.

وی افزود: در آن زمان به حرف کارشناسان متخصص عمل نکردیم و آنان را طاغوتی قلمداد کردیم، نتیجه این امر آن است که در حال حاضر رتبه یک در فرسایش آب، خاک و مواد ژنتیکی در جهان متعلق به ایران است.

کلانتری با بیان اینکه وضع محیط زیست بدتر از چیزی است که می‌دانیم، گفت: محیط زیست امانت نسل‌های بعدی است و ارث پدری ما نیست. بدترین امانتدار طی 7 هزار سال قدمت این مملکت ما بودیم که چیزی برای نسل‌های بعد باقی نگذاشتیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه طی سال‌های اخیر به مردم اطلاعات نادرست دادیم و همواره سعی داشتیم تا خیال مردم را آرام کنیم، افزود: از 50 سال پیش به مردم گفته شد که 132 میلیارد مترمکعب آب داریم و مردم بر همین اساس مصرف کردند. زمانی هم آقای چیت‌چیان این عدد را شکافت و گفت 88 میلیارد متر مکعب آب موجود است.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند 48 ساعت در عسلویه زندگی کند و از نظر قوانین زیست محیطی همین الان باید عسلویه تعطیل شود و اگر بخواهیم طبق استانداردهای بین المللی عمل کنیم، باید تمام صنایع خودروسازی نیز تعطیل شوند؛ همچنین بسیاری از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، تولید کنندگان مواد غذایی و دامداری‌ها باید تعطیل شوند و برای حرکت در چارچوب قانون صدها یا هزاران میلیارد سرمایه نیاز داریم.

وی افزود: شاغلان در عسلویه هیچ جایی برای فرار ندارند، چرا که شهرها بین پالایشگاه‌ها احاطه شدند و به دلیل اینکه باید هزینه‌هایی صورت می‌گرفت، این پالایشگاه‌ها جابجا نشدند.

کلانتری گفت: 120 میلیارد دلار در عسلویه سرمایه گذاری شده است و در حالی که برای جابجایی پالایشگاه‌ها تنها یک میلیارد دلار هزینه لازم بود، اما بر اساس کوتا‌هی‌های صورت گرفته مردم عسلویه یا باید بمیرند و یا جابجا شوند و یا صنعت گاز و پتروشیمی ما تعطیل شود.

وی افزود: صنعت گاز و پتروشیمی سالیانه 450 میلیارد تومان جریمه به استانداری پرداخت می‌کند و استانداری به جای اختصاص این رقم به عسلویه آن را بین شهرهای اطراف مانند بوشهر تقسیم می‌کند که این نقض قانون است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست، باید همین امروز پالایشگاه تهران تعطیل شود، گفت: آیا می‌توانید صف‌های چند کیلومتری پمپ بنزین را تحمل کنید؟‌،حرف زدن آسان است، اما در مرحله اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، چرا که از ابتدا مسائل زیست محیطی در هیچ طرحی بررسی نشده است.

وی تأکید کرد: برای حفاظت از محیط زیست باید اقتصاد کشور را تعطیل کنیم، در همین راستا باید کشاورزی نیز تعطیل شود. مشکلات موجود آب کشور به دلیل کشاورزی است از 90 درصد آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، 60صد هدر می‌رود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه وقتی سیاست‌های کوتاه مدت به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار غلبه می‌کند،‌ تولید کشاورزی و لعن و نفرین کشورهای دیگر استراتژی ما می‌شود، گفت: در حال حاضر وزارت نیرو علاوه بر سد درودزن، دو سد دیگر برای تأمین آب برنج کاری احداث کرده است.

وی گفت: هنگامی که همه چیز را با پول و اقتصاد تعویض می‌کنیم، مردم دشمن اصلی کشورمان می‌شوند و هیچ چیز برای نسل‌های آتی باقی نمی‌ماند. امروزه شهرداری‌ها و شوراها به سازمان محیط زیست فشار می‌آورند تا درآمد بیشتری داشته باشند.

کلانتری با اشاره به اینکه آلایندگی برای شوراها و شهرداری‌ها تبدیل به افتخار شده است، گفت: مدیر عامل، صنعتی را به دلیل آن که آلاینده نیست اخراج می‌کنند، چرا که منبع درآمدشان قطع شده است.

*محیط زیست به شدت در معرض تهدید است

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست به شدت در معرض تهدید است، گفت: اولین تهدید محیط زیست بحران آب است، سرانه آب امروز ما به کمتر از هزار مترمکعب در سال رسیده است، این در حالی است که به تولیدات کشاورزی‌ افتخار می‌کنیم و این عوامل با هم سازگاری ندارند.

*ایران تنها کشوری است که 100درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف می‌کند

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری در دنیا است که 100درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف می‌کند، گفت: این در حالی است که متوسط مصرف آب‌های تجدیدپذیر نباید بیش از 40 درصد باشد.

کلانتری گفت: در کشور ایران اگر رقم 88 را میزان آب تجدیدپذیر در نظر بگیریم، مصرف ما 97 است، این یعنی 110 درصد مصرف آب‌های تجدیدپذیر. در این شرایط می‌خواهید محیط زیستی باقی بماند و آیا می‌توان جنگل‌ها را حفظ کرد؟ امروزه بسیاری از حیوانات به علت کم آبی به روستاها پناه برده‌اند.

*مردم سم خالص استشمام می کردند

کلانتری گفت: در 4 روز از تیر سال جاری «ازن» موجود در هوا بیش از PPM 150 بود، این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند، اما به دلیل آنکه هیچ کس نمی‌بیند، شهر تعطیل نشد.
رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه وجود ماشین به ازای هر دو نفر را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: اگر سوخت مصرفی گران نشود، وزارت نفت نمی‌تواند سوخت موجود را بهبود بخشد.

* شمال کشور قربانی پسماند است

وی با تاکید بر اینکه شمال کشور قربانی پسماند می‌شود،‌ گفت: در شمال کشور جایی برای دفن زباله نیست و در این مناطق مشکل اصلی مردم دفن پسماند است. هیچ ارگانی برای سوزاندن پسماند اقدام نمی‌کند و در حال حاضر رودخانه‌های شمال کشور جانوری به عنوان آبزی ندارند.

کلانتری با بیان ضرب المثل یک بام و دو هوا گفت: نماینده مجلس در شمال کشور چیزی می‌گوید و در تهران موضوع دیگری را مطرح می‌کند و در نهایت چیز دیگری تصویب می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور دلیل اصلی خشکی تالاب‌ها را برداشت بی رویه آب از آنها دانست و گفت: آب موجود در تالاب‌ها را به مکان دیگری انتقال دادیم و همه رودخانه‌ها را بستیم. باید کسانی که مصرف کننده هستند برای احیای تالاب‌ها، آب را بازگردانند.

*دلایل خشکی دریاچه اورمیه

وی در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، 18 درصد دریاچه ارومیه به دلیل شرایط اقلیمی و 82 درصد آن نیز به دلیل مدیریت غلط انسانی خشک شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه استان گیلان 900 میلی متر بارش دارد، گفت: این در حالی است که برای آبیاری شالیزارهای شمال از استان‌های کردستان، قزوین، آذربایجان شرقی و زنجان آب به شمال کشور منتقل می‌شود. لازم به ذکر است، در این استان‌ها تنها 230 میلی‌متر بارش رخ می‌دهد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش فضای سبز شهرها گفت: با آب دریاچه ارومیه قله‌های تبریز را آبیاری کردیم. همچنین با آب شهریار و کرج فضای سبز تهران را توسعه دادیم، این‌ها با هم همخوانی ندارد، در حال حاضر در شهر اصفهان که مانند شهر فیلیپس در آریزونا است، کشاورزی و گاو خونی تعطیل است.

* فضای سبز تهران به بهای خشک شدن شهرهای اطراف

وی افزود: در ظاهر فضای سبز تهران خوب است و به این موضوع افتخار می‌کنیم، اما به چه قیمتی؟ فضای سبز تهران به قیمت خشک کردن شهرهای اطراف تامین شده است.

*خوزستان قربانی سیاست‌های دولت

کلانتری تصریح کرد: حق‌ آبه‌ زیست محیطی برای استان خوزستان تعریف نکردیم، حال اگر رودخانه کارون 100 متر مکعب آب کمتری داشته باشد، بوی تعفن در آن محل می‌پیچد، چرا که 20 متر مکعب فاضلاب وارد آن می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی در کشور کوتاه مدت بوده و قربانی این موضوع محیط زیست است، گفت: 80 درصد مدیران موجود باید روانه زندان شوند، اگر قوانین محیط زیست را اجرا کنند، مدیر پالایشگاه تهران و همه نیروگاه‌ها و خودروسازها باید زندانی شوند.

* حل معضل بوی بد در ورودی اتوبان تهران- قم

وی با بیان اینکه اتوبان تهران- قم 25 سال پیش افتتاح شده است، گفت: همواره 30 کیلومتر ابتدایی این اتوبان بوی بد می‌داد. حل این معضل در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر بیش از 69 آلاینده در این محل موجود است.

کلانتری افزود: دو کشتارگاه در کنار اتوبان است که در صورت تعطیل آن، مردم تهران گرسنه می‌مانند و همچنین 5 آلاینده لبنیاتی تهران، 22 دامداری و 8 کارخانه آلاینده در آن محل باید تعطیل شوند و به آن‌ها تا نوروز 98 فرصت داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در صورت تعطیل این صنایع، 6 هزار کارکنان آنها بیکار می‌شوند که این موضوع در حیطه کاری من نیست و وظیفه من مبارزه با آلایندگی است.

*توسعه کشور بر مبنای برنامه‌ریزی پایدار صورت نگرفته است

وی با بیان اینکه توسعه کشور بر مبنای برنامه‌ریزی پایدار صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر با پیامد‌های یک برنامه‌ریزی اشتباه مواجه هستیم و مسائل زیست محیطی تنها در حرف مطرح می‌شود، هنگامی که طرح توسعه کشور بر مبنای استراتژی‌های زیست محیطی را به مجلس ارائه کردیم، تمام وزرا اعتراض کردند و حتی یک رأی به این طرح داده نشد، چرا که باید برای اجرای آن هزینه‌هایی صورت می‌گرفت.

*صدور مجوز شکار

کلانتری درباره صدور مجوز شکار گفت: به ازای هر 5 قوچ ماده یک قوچ نر کافی است و به همین دلیل در برخی از زیستگاه‌هایی که توان تغذیه گله را ندارند، مجوز شکار داده می‌شود، اما از آنجایی که در کشور عده‌ای هستند که ضد دولت عمل می‌کنند، این موضوع را بزرگ می‌کنند، گویا که همه مشکلات زیست محیطی کشور در 105 قوچ خلاصه شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به چهار موضوع مطرح شده از سوی رئیس جمهوری به عیسی کلانتری به هنگام پیشنهاد این سمت، گفت: مهار گرد و غبار، احیای تالاب، هوای پاک و بهبود پسماند مسائل مد نظر رئیس جمهوری بود و تنها برای حل مشکل پسماند، 1.3 میلیارد دلار (5هزار میلیارد تومان) بودجه اختصاص داده شد که نمایندگان اعتراض کردند و این پول در بخش‌های دیگری هزینه شد.

*مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز قربانی آتش سوزی‌های عراق

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که در خاک عراق رخ داده است، گفت: 100درصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید قربانی آتش‌سوزی‌های عراق باشند.

کلانتری افزود: 13 روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود بالگرد ایران را برای مهار آتش صادر کند، لازم به ذکر است آن منطقه مین‌روبی نشده بود و ماشین‌آلات نمی‌توانستند وارد آن منطقه شوند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به معاهده سال 1383 گفت: اگر بارش 30 درصد کاهش یابد، حق آبه کشاورزی، محیط زیست و شهری نیز باید 30 درصد کاهش یابد، این در حالی است که به علت سیاست‌های نادرست در زابل 850 میلیون دلار برای انتقال آب سرمایه‌گذاری شد تا کشاورزی صورت گیرد، به همین علت آب منطقه دیگر خشک شد، آیا در زابل اولویت مهار گرد و غبار است یا کشاورزی که وجود ندارد؟ وقتی زابل آب ندارد، باید صنایع دیگری در آن منطقه توسعه یابد.

*سازمان محیط زیست نمی‌تواند معجزه کند

وی با تاکید بر اینکه مسائل محیط زیستی در اولویت برنامه‌های رئیس جمهوری است، گفت: در نهادهای دیگر، محیط زیست اولویت محسوب نمی‌شود، اگر شوراها به فکر محیط زیست نباشند، سازمان محیط زیست نمی‌تواند معجزه کند و اگر در این زمینه کم‌توجهی‌ها ادامه یابد، تا چند سال آینده محیط زیست تمام ایران از بین می‌رود.

*برنامه ششم توسعه به شدت علیه محیط زیست است

کلانتری با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به شدت علیه محیط زیست است، گفت: در این برنامه خودکفایی 95 درصدی در محصولات کشاورزی مطرح شده است که این یعنی 36 میلیون متر مکعب آب اضافی مصرف می‌شود، مصرف آبی که وجود ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان محیط زیست قدرت اجرایی ندارد، گفت: علاوه بر این در تمام سازمان محیط زیست فقط 6 هزار پرسنل فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت و حاکمیت طبق برنامه‌های کوتاه مدت و ناپایدار اقدام می‌کنند، گفت: از شوراها خواهشمندم برنامه‌‌ریزی‌های بلند مدت‌تری نسبت به دولت و حاکمیت انجام دهند و اگر مردم به فکر محیط زیست نباشند، دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

کلانتری گفت: مسئله محیط زیست در تمام دنیا و به خصوص در ایران بحرانی است، امروز دمای قطب شمال 34 درجه سانتی‌گراد است، در حالی که باید 17 درجه سانتی‌گراد باشد، دمای هوا در شمال اروپا هفته گذشته به 50 درجه رسید، تغییر اقلیم، افزایش مصرف، توسعه و تکنولوژی و روحیه مصرف‌گرایی در جهان باعث پیشرفت در تخریب محیط زیست شده است.

در ادامه این جلسه مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها و عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین