کد خبر: ۵۳۹۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
"در حوزه تایید صلاحیت‌ها، تایید افراد چک سفید امضای شورای نگهبان نیست"

لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد/واکنش کدخدایی به ابقای جنتی: قانون منعی در نظر نگرفته/تذکر شورای نگهبان به یک نماینده

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره سهم این نهاد در ارتقای کیفیت مجلس و ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان دستگاه شایسته سنجی ندارد و برای تعیین میزان و ترازویی که شایستگی افراد را نشان دهد نه چنین دستگاهی و نه چنین اختیاراتی را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز، اظهار کرد: با عنایت به تخصصی بودن موضوعات حقوقی در بدنه حقوقی شورای نگهبان تصمیم گرفته شده است که دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش حقوق اساسی و حقوق عمومی برای اهالی رسانه در شهریور ماه برگزار شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ سخنگوی شورای نگهبان، در ادامه به تشریح ۴ مصوبه در شورای نگهبان پرداخت و در رابطه با طرح دوفوریتی اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان، عنوان کرد: قبلا گفتم و هنوز هم می گویم که لازم است جمع بندی نهایی داشته باشیم و تا پایان وقت اداری که قانون برای ما در نظر گرفته است آن تصمیم را اطلاع رسانی کنیم.

واکنش کدخدایی به ابقای جنتی: قانون منعی در نظر نگرفته/تذکر شورای نگهبان به یک نماینده

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه برخی مدعی هستند بر اساس طرح منع به کارگیری بازنشستگان آقای افشانی باید برکنار شود، نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ بیان کرد: ما در مورد موارد مصداقی اعمال نظر نمی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به دو سوال دیگر در رابطه با نقش رسانه در تحقق اهداف شورای نگهبان و سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بحث رجل سیاسی به نتیجه نهایی رسید، اظهار کرد: من از خبرنگاران جز صداقت و امانت چیزی ندیدم . دوستان ما در رسانه همیشه برای انتقال اخبار تلاش کردند. در مورد تعیین مصادیق رجل سیاسی که بر عهده ما بود به صورت مفصل انجام شد. در مورد جزئیات مجلس باید تلاش کند و تا جایی که ما می دانیم کمیسیون شوراها در حال انجام این امر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سهم شورای نگهبان در ارتقای کیفیت مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری چه میزان است و  شورای نگهبان برای احراز صلاحیت های کارآمدتر چه اقداماتی انجام می‌دهد، تصریح کرد: شورای نگهبان دستگاه شایسته سنجی ندارد و برای تعیین میزان و ترازویی که شایستگی افراد را نشان دهد نه چنین دستگاهی را و نه چنین اختیاراتی را دارد. آنچه شورای نگهبان انجام می دهد در چارچوب قانون است که برای انتخابات ریاست جمهوری شرایط و امکانات حداقلی را در نظر گرفته که قابلیت ارزیابی دارد و کیفی است و نیازمند بررسی های دقیق تر است.

وی افزود: متاسفانه شورای نگهبان در این حوزه اختیاراتی ندارد ما فقط می توانیم در تایید حداقلی و حداکثری وارد شویم. عدم احراز به معنای عدم شناخت و عدم ادراک است. به همین دلیل در بسیاری از عدم احرازها وقتی علائم محرزه را یافت می شود نظر شورای نگهبان برای صلاحیت یا عدم صلاحیت اعلام می شود. ما در حوزه انتخابات حوزه حداقلی داریم. رقابت های فزاینده سیاسی نیازمند ابزار خاصی است و در این حوزه نیازمند تشکل های سیاسی ثبت شده در جامعه هستیم. شایستگی ها را احزاب مشخص می کنند. اخیرا نماینده یکی از شهرها حزب متبوع اعلام موضع کرد چون تعاریف و چارچوب ها در حزب تعریف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در حوزه تایید صلاحیت‌ها، تایید افراد چک سفید امضای شورای نگهبان نیست، گفت: در هر مرحله و دوره صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد این تنها ابزاری است که ما داریم. مکانیزم های دیگر هم باید وجود داشته باشد ما قانون نظارت بر نمایندگان که یک قانون حداقلی است را نیز داریم. نماینده‌ای که در یکی از کشورها سخنی خلاف حزب زد آن حزب واکنش نشان داد. در این زمینه قانون تنقیح قوانین نیز به تصویب رسیده است. یکی از بندهای مصوباتی که امروز ارائه شد به تنقیح قوانین مربوط بود.

وی افزود: وظیفه مجلس علاوه بر قانون گذاری نظارت است. قانون گذاری باید به حداقل‌های خود برسد و در قانون گذاری باید به حداقل‌ها اکتفا کرد و در مقابل به نظارت پرداخته شود. از طرفی در شورای نگهبان برای حضور خبرنگاران محدودیتی وجود ندارد تا اینکه اخبار در جامعه آثار منفی به همراه نداشته باشد و تلاش داریم ارتباط با صحن عمومی شورا هم بیشتر شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آخرین وضعیت الکترونیکی شدن انتخابات، عنوان کرد: غیر از آنچه پیش از این گفته شد تحول خاصی صورت نگرفته و کار هم در مرحله کارشناسی است. تصمیم جدی گرفته نشده و همکاری‌ها با دوستان وزارت کشور ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه شورای نگهبان در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم و مبارزه با فساد چه راهکارهایی دارد؟ بیان کرد: ما هم با اقشار جامعه هم درد هستیم و ان شاءالله مسئولین تلاش کنند مشکلات مرتفع شوند. مردم ما مردم خوب و ایثارگری هستند که باید برای این نعمت شکرگزار بود و هر اقدامی لازم است باید انجام شود. بیانیه‌ای از سوی مجلس خبرگان در این زمینه ارائه شد. ما در شورای نگهبان به دنبال پاسخگویی به قوانینی هستیم که در این زمینه از سوی مجلس ارسال می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با انتخاب مجدد آیت الله جنتی در شورای نگهبان و واکنش برخی رسانه‌ها به سن ایشان، خاطرنشان کرد: در شورای نگهبان هیات رییسه شامل دبیر، قائم مقام، سخنگو و معاون اجرایی می شود. سه نفر توسط رای شورای نگهبان انتخاب می شوند و معاون اجرایی توسط دبیر انتخاب می شود. در مورد نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه برخی نمایندگان تهمت ها و افتراهایی را وارد می کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مسئله اخلاقیات ورود کند؟ گفت: ایران، کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه های دینی ما را مکلف می کند که در چهارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم. مردم انتظار دارند چنین رفتاری در بخش های مختلف مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود داشته باشد.

وی برای بیان دقت شورای نگهبان به مسائل اخلاقی به تشریح اتهام یکی از نمایندگان به وزیری پرداخت و گفت: چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه‌ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد. همکاران ما این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.

لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

همچنین لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب جلسه مورخ سی و یکم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1397/5/10 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مصوبات نشست امروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بدین شرح است:  

طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

مصوب جلسه مورخ دوم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی به لحاظ عدم فرصت رسیدگی بدین وسیله استمهال می‌گردد.

طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و نهم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 1397/4/20 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1ـ در ماده 7 موضوع اصلاح ماده 31، فراز دوم دو بخش دارد؛ اشکال بخش اول آن در خصوص تایید اعتبارنامه از این جهت که اعتبارنامه‌ها به تصویب مجلس نمی‌رسد کماکان به قوت خود باقی است. همچنین با توجه به اصلاح به عمل آمده در بخش دوم آنکه می‌تواند در استظهار از فراز اول ماده مبنی بر عدم تصویب اعتبارنامه‌ها در مجلس موثر باشد فراز اول نیز مغایر اصل 93 قانون اساسی است.

2ـ در صدر ماده 10 موضوع اصلاح ماده 35، علیرغم اصلاح به عمل آمده با عنایت به اینکه ظاهر عبارت آن است که رییس مجلس بدون رای‌گیری اعلام نظر می‌نماید ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

3ـ در ماده 31 موضوع ماده 192 مکرر 2، از این حیث که «یک ماده» شامل موارد متعددی باشد ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

اصلاح اساسنامه شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

مصوب جلسه مورخ سیزدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت هیات وزیران در جلسه مورخ 1397/5/10شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین