کد خبر: ۵۳۹۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

ظریف: کنوانسیون رژیم حقوقی خزر عبور نیروهای بیگانه و غیرساحلی را ممنوع می‌کند

امضای کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات 21ساله دراین‌خصوص خاتمه می‌بخشد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و ۶ موافقتنامه هستیم» گفت که کشورهای حاشیه خزر در کنوانسیون در خصوص ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیرساحلی در این دریا اتفاق نظر دارند.

محمد جواد ظریف در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر شرکت و سخنرانی کرد.

ظریف در این اجلاس گفت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست‌ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و 6 موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

وی افزود: 21 روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست‌محیطی (EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعاً نویدبخش آینده بسیار روشن برای ملت‌ها و دولت‌های ما به‌شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات 21ساله دراین‌خصوص خاتمه می‌بخشد. امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری به‌شمار می‌رود.

ظریف گفت: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیربستر و همچنین تعیین خطوط مبدأ و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است، امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفاً با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیرساحلی اتفاق نظر دارند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین