کد خبر: ۵۳۹۴۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:

ایران رتبه‌دار فرسایش خاک در دنیا/برای خاک هم که شده فکری به حال آب کنید

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای نجات خاک باید جلوی برداشت بی رویه آب را گرفت زیرا فرسایش خاک کاهش حاصلخیزی زمین را در پی دارد که بر بحث کشاورزی تاثیر می گذارد و با کاهش کیفیت خاک، توانایی آن برای نگهداری آب نیز کم می شود و وقوع سیل را به همراه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
عیسی کلانتری ایران را رتبه‌دار فرسایش خاک در دنیا دانست و گفت: فرسایش‌ خاک یکی از موارد حساس فرا سرزمینی‌ است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی افزود: حداقل 30 سال طول می کشد تا یک سانتی متر از خاک کشور شکل گیرد و ما از جمله کشورهایی هستیم که در زمینه فرسایش‌ خاک در رده‌های بالا قرار داریم، سالانه حدود 10 تا 11 تن در هکتار (یعنی حدود 6 دهم میلی متر در سال) فرسایش خاک داریم.

ایران را رتبه‌دار فرسایش خاک در دنیا/برای خاک هم که شده فکری به حال آب کنید

معاون رییس جمهوری ادامه داد: به طور متوسط عمر فرسایش خاک در کشور ما حدود 25 سال است، یعنی در هر متر مربع 230 میلیمتر فرسایش داریم که انسان عامل اصلی آن است.

**نشست زمین باید رفع علت شود 

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه علت اصلی روند فرسایشی خاک بر داشت بی رویه از آبهای زیرزمینی است گفت: خالی کردن سفره های زیرزمینی از آب قاتل خاک است، قطع درختان و چرای بیش از حد دام در کنار کشت ناصحیح و حفر معادن موجب کاهش پوشش گیاهی و ضعف خاک می شود که عامل تسریع در فرسایش خاک است، برای جلوگیری از این اتفاق که کشور را تهدید می کند تنها راه پر کردن سفره آب های زیر زمینی و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از خاک و آب است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 16میلیارد متر مکعب برداشت غیر مجاز از آبهای زیر زمینی انجام می شود گفت: هشت و نیم میلیارد متر مکعب برداشت اضافی چاه های دارای پروانه و هفت و نیم میلیارد متر مکعب برداشت چاه های غیر مجاز در سال گذشته بوده است که معادل بیش از 100درصد استاندارد برداشت آب از سفره های زیرزمینی است، میزان استاندارد این برداشت در بهترین حالت حدود 40درصد است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش کشاورزی و دامپروری غیر اصولی بر فرسایش خاک گفت: بخش عمده فرسایش خاک ناشی از عوامل انسانی و سوء استفاده از منابع طبیعی است، سیاست های خودکفایی تولید گوشت و محصولات کشاورزی از جمله عوامل مهم این مشکل است، شاید خودکفایی در تولید گوشت برای وزارت جهاد کشاورزی افتخار باشد، اما هزینه های تخریب آن صد برابر ارزش تولید آن است.

وی ادامه داد: ما در کارگروه مقابله با کم آبی که در دولت شروع شده از وزارت نیرو خواستیم که کشاورزی را کنترل کند، متاسفانه کشاورز برایش چند سال دیگر اهمیتی ندارد می خواهد همین امروز برداشت آب و محصول داشته باشد، وزارت کشاورزی هم موضعی بینابین دارد، هم نیاز به تولید دارد هم خود را کمی نسبت به محیط زیست مسوول می داند، در حال حاضر دولت و حتی حکومت بین دوراهی هستند که محصول کشاورزی تولید کنند یا جلوی نشست زمین را بگیرند و معمولا هم در کشور ما تصمیم های کوتاه مدت بر بلندمدت غلبه دارد.

کلانتری اظهار داشت: خودکفایی در محصولات غذایی به آب فشار وارد می کند و سیاست های بین المللی و تحریم ها در کنار هم باعث آسیب به محیط زیست شده است، برای نجات خاک هرچه زودتر باید جلوی برداشت بی رویه آب را گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
1
هر چیزی که خوبه رتبه اخریم هر چیزی که بده رتبه اولیم..چقدر خوبیم ما
آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
اصولا در منطقه ای از جهان هستیم که باید برای هر روز آب و خاک و جنگل و محیط زیستمون برنامه داشته باشیم و شاید گزافه نباشه اگر وزارت محیط زیست داشته باشم ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین