کد خبر: ۵۳۹۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹

پیچ تاریخی بهداشت در سیستان‌ و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: وضعیت بهداشت جامعه امروز در یک پیچ تاریخی قرار دارد که در این راستا نیاز به نیروی انسانی ماهر وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید محمد هاشمی‌شهری در اولین همایش خیرین سلامت سیستان‌ و بلوچستان که در مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: امروزه وضعیت ما در حوزه بهداشت و درمان در استان سیستان‌وبلوچستان به مرحله‌ای رسیده که به جرات می‌توان از آن به عنوان عبور یک پیچ تاریخی یاد کرد.

وی ادامه داد: در وضعیتی که استان با آن روبه‌رو است، اگر به سلامت از آن خارج شویم، تا پایان دولت دوازدهم محرومیت از این استان حذف می‌شود و هم سطح با کشور خواهیم شد.

هاشمی تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ۱۱ رشته تخصصی دستیارانی تربیت می‌شوند که خوشبختانه در زمینه ماندگاری نیروهای متخصص نیز مسئله‌ای وجود ندارد. برای تربیت نیروی انسانی از زیرساخت‌های خوبی برخوردار هستیم به نوعی که در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرکز ناباروری، جراحی قلب، رادیوتراپی تأسیس شده که این موارد همگی اقدامات خوبی است، اما باز هم کافی نیست چرا که اگر بیماری بخواهد از زابل به زاهدان بیاید، دوره ۲۰ روزه‌ای را در آن‌جا باشد جایی ندارد که در آن مستقر شود. 

وی بیان کرد: در استان ما اقداماتی که در حوزه سلامت انجام شده بسیار کم بوده، بنابراین در این شرایطی که اکنون در آن قرار داریم، اگر برای تأمین تجهیزات مساعدت‌های مختلفی انجام شود، ما هم می‌توانیم با سه دانشگاه موجود، به استاندادرهای متوسط کشوری دست یابیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: در این میان مهم‌ترین منبع مورد نیاز ما نیروی انسانی ماهر است که طی چند سال اخیر به همت نظام سلامت موفق به تأسیس سه دانشگاه برای این منظور شده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های درمانی سیستان‌وبلوچستان، خاطرنشان کرد: این موضوع امری بسیار مهم بشمار می‌آید، چراکه تلاش ۳۲ ساله‌ای که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داد و اتفاقاتی که در ایران‌شهر و زابل در این زمینه روی داده، موجب شده تقریباً زیرساخت‌های خوبی در این استان به وجود آید. با وجود این که باز هم از سطح متوسط کشوری فاصله داریم.

هاشمی عنوان کرد: گاهی پوشش خانه‌های بهداشت ما حتی به صددرصد رسیده، اما این وضعیت در جنوب استان پایین است. در مجموع نزدیک به ۸ درصد پوشش شبکه نظام سلامت ماست که سد محکمی در برابر ورود بیماری به کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به مشارکت عمومی و همکاری‌های بین بخشی توجه نکنیم، دستیابی به سلامت امری غیرممکن خواهد بود. هنگامی که از مشارکت صحبت به میان می‌آید، دو موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد؛ موضوع اول خود مراقبتی و یا در واقع همان اجتماعی شدن سلامت است. موضوع دیگر مسئولیت اجتماعی است یعنی همان‌طور که برای سلامتی خود مسئول هستیم، به همان اندازه هم مسئول سلامت سایرین و هم‌نوعان خود نیز باشیم. 

به گزارش ایسنا،رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: آثاری که از گذشته از جمله بیمارستان، گرمابه، کاروان‌سرا و... باقی مانده، حاکی از مشارکت‌های اجتماعی بوده و این نشان‌دهنده این است که در جامعه مشارکت نقش مهمی دارد؛ بر همین اساس لازمه زندگی ما در جمع این است که در جامعه مشارکت داشته باشیم و در این صورت است که نتایج قابل ملاحظه‌ای را شاهد خواهیم بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین