کد خبر: ۵۳۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

"نگاه کارگزاران سازندگی به پدیده‌ها و فرآیندها، اصلاح‌طلبانه نیست"

"در تعجبم از کنشگرانی چون آقای حسین مرعشی که سالیان سال در کنار یکی از مردان بزرگ تاریخ سیاست ایران یعنی آیت ا… هاشمی رفسنجانی زیسته‌اند ولی از عصاره تفکرات اعتدالی و اصلاح طلبان ایشان بهره لازم نبرده‌اند."
آفتاب‌‌نیوز :
علی کریمی پاشاکی، روزنامه‌نگار نوشت: بزرگان و صاحب نظران  علمی و معرفتی بر این باورند که از آنچه و آن هویتی که دارای شناسنامه و بزرگی و تواضع است یا باید هیچ نگفت و یا باید با تواضع، ادب و بزرگی سخن گفت یعنی به دور از آرایش و آلایش به همین دلیل فلسفه نگارش این متن بازگو کردن وجنات و بزرگی و مشخصات تک مردی از دیار گیلان است که بی وقفه درد داشته و دارد و از فهم انسانی که برخوردار است، در چشم کج اندیشان و بدخواهان، به گناهی نابخشودنی متهم بوده است.

دکتر نوبخت در عده و عده با ۳ گروه روبرو بود:

۱ـ انقلابیون دسته چندمی حاسد
۲ـ نقاب‌داران اصلاح‌طلب جاهل
۳ـ متعصبان بی‌عصمت جاهل

که ایشان تاکنون با سه نیرو و ابزار« ایمان انقلابی»، «امید مدبرانه» و «اعتدال صابرانه» مغلوبشان کرده است. بله، یکی از ویژگی های منحصر بفرد «محمد باقر نوبخت» حتی در آن هنگام که به گفته خودش در محاصره تبلیغات تخریبی مخالفان و برخی که عکس برگردان دوستی را بر چهره دارند، تنها سکوت بوده است. اما نکته آنست که «سکوت بیانی»‌اش ابدا «خاموشی سیاسی» سیاسی نیست، بکله در ایشان یک خصیصه ویژه وجود دارد و آن کنشگری «زمان‌پرور» و یا فرزند زمانه خود بودن است. در واقع در شیوه تفکر سیاسی و اجتماعی و … دکتر محمد باقر نوبخت، رفتار و کنش سیاسی، نباید یک کنش ذهنی ـ کلامی محض محدود باشد و فضای زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه متشنج گردد تا انقلاب‌ربایان و نامحرمان بتوانند به اهداف غیر انسانی‌شان برسند، آنانی که از منفذهای ریا و تزویر نفوذ کرده‌اند. با کمال تاسف در زمانه‌ای حیات داریم که برخی تا دیروز مخالف هرگونه تحول‌خواهی و روزآمدی در فرآیند زیست جمهوری اسلامی بوده و هستند با بدل‌شدن به تحول‌خواهان و برخی هم اصلاح‌طلبان و عده‌ای هم با تبدیل‌شدن به موحدان امروز میراث خمینی کبیر می‌خواهند، همه کاره مردم، نظام و انقلاب و تحوال‌خواهی و روز‌آمدی تبدیل شوند و همه‌کس و همه چیز را مصادره به خود و منافع خود نمایند. اما هنر شخصیت‌های متعدلی همچون دکتر محمد باقر نوبخت در این شرایط سخت و پیچ خطرناک تحولات کشور، منطقه و دنیا این است با بزرگداشت «واقعیت‌ها» به جای «دهن‌کجی بر واقعیت‌ها» آرمان سالاری اعتدالی خود را حفظ کرده و دقیقا به همین دلیل است که امثال دکتر نوبخت و بزرگانی چون آیت ا… هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، آیت ا… طالقانی، سید محمود دعایی و … از تبار مردان تاریخی هستند و در حافظه تاریخ خواهند ماند.

حکایت حزب محترم کارگزاران سازندگی حکایت محافظه کارانه یا اصلاح طلبانه

به باور این قلم، نگاه برخی عزیزان در حزب کارگزاران سازندگی که خود را از جمله احزاب در جبهه اصلاح‌طلبی ایران قلمداد می کند، نگاه این‌چنینی به تحولات و ساختارها، نه اصلاح‌طلبانه است و نه تحول‌خواهانه. مگر می‌شود در ایجاد و یا حذف کنش‌ها و فرآیندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فقط اعمال و رفتار یک فرد تاثیر‌گذار مطلق باشد. این نگاه به تفکر محافظه کارانه و قشری بیشتر شباهت دارد و تا نگاه اصلاح‌طلبانه و رفرمیستی. در جهان پیرامونی پدیده‌ها، شخصیت‌ها و فرآیندها در مجموعه وارگانیسم یا درهم تنیدگی تاثیرات همگرایانه و یا واگرایانه دارند. در تعجبم از کنشگرانی چون آقای حسین مرعشی که سالیان سال در کنار یکی از مردان بزرگ تاریخ سیاست ایران یعنی آیت ا… هاشمی رفسنجانی زیسته‌اند ولی از عصاره تفکرات اعتدالی و اصلاح طلبان ایشان بهره لازم نبرده‌اند.

حزب کارگزاران سازندگی با این شکل و شیوه نگاه به پدیده و تحولات اثبات کرد که در پایین ترین درجه و بخش نگاه اصلاح طلبان ایران قرار دارد و در مواقع زیادی، عملکرد و کارکردشان به محافظه کاران و برخی اصولگرایان بیشتر شباهت دارد تا به بدنه اصلاح طلبی ایران.

منبع: سایت گیلان بهترنوین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین