کد خبر: ۵۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱

خشکسالی به قاره‌ سبز هم رسید!

تغییراقلیم و افزایش دما باعث خشک شدن بخش زیادی از مزارع اروپا شده است. خشکسالی روی محصولات کشاورزی قسمت‌های مختلف اروپا به ویژه بخش شمالی این قاره تاثیر‌های مخربی داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
افزایش دما اروپا در تابستان امسال فقط در چند هفته مزارع سبز این کشور را به بیابان‌های قهوه‌ای تبدیل کرده است.

خشکسالی روی محصولات کشاورزی قسمت‌های مختلف اروپا به ویژه بخش شمالی این قاره تاثیر‌های مخربی داشته است. این خشکسالی علل مختلفی داشته، تغییراقلیم یکی از عوامل اصلی آن بوده و البته راه‌هایی برای مقابله با آن هم وجود دارد.

خشکسالی اروپا چقدر شدید است؟

اطلاعات سازمان هواشنانسی جهانی نشان می‌دهد که افزایش رکوردشکن دما و کاهش میزان بارندگی در بخش اول تابستان امسال این خشکسالی را اروپا ایجاد کرده است. به طوری که ادعا شده که ماه‌های می و آوریل امسال گرمترین دمای خود را امسال تجربه کرده‌اند، این روند در تابستان هم ادامه پیدا کرد.

برای مثال دمای قطب شمال امسال به ۳۰ و دمای نروژ به ۳۳.۵ درجه رسیدند و هر دو یک رکورد را شکاستند. حتی کشور فنلاند هم گرمترین جولای تاریخش را تجربه کرد.

چه چیزی عامل این وضعیت بود؟

دانشمندان انگشت اشاره به سمت تغییراقلیم و یک سیستم آب و هوای پرفشار گرفته‌اند. هنوز مشخص نیست که در بلندمدت هم این روند ادامه پیدا می‌کند یا نه.

محققان به دنبال این هستند که آیا تغییراقلیم منجر به تغییر دمای آب دریاها و در نتیجه تغییر کامل در چرخه‌های جو و الگوهای آب و هوایی شده است یا نه.

تغییر اقلیم در خشکسالی اروپا نقش داشته؟

جین پاسکال محقق تغییراقلیم در پاسخ به این سوال گفت: «قطعا این خشکسالی توسط تغییراقلیم شدیدتر شده است و متاسفانه این اتفاقات در آینده متداول‌تر می‌شود.»

او افزود: «نقشه‌ای که اروپا برای مقابله با تغییراقلیم که در سال ۲۰۱۵ در پاریس به آن رسید هنوز ۳ سال بعد از کنفرانس پاریس اجرایی بروزرسانی نشده و این عامل شرمساری است. میزان بلندپروازی که اکنون در اروپا وجود دارد هنوز برابر با هدف اصلی توافق پاریس که می‌گوید دمای زمین نباید بیش از ۱.۵ درجه افزایش پیدا کند، نیست.»

پاسکال ادامه داد:‌ «هنوز برای مقابله با سناریو بدبینانه دیر نشده اما قطعا برای مقابله با پیامدهای تغییراقلیم دیر شده است، دیده شدن پیامدهای تغییراقلیم شروع شده است و اقداماتی که برای مقابله با آن باید انجام بدهیم باید بسیار قوی‌تر از اقدامات کنونی باشد.

چه اقداماتی برای مقابله با خشکسالی انجام شده است؟

د برای مقابله با وضعیت خشکسالی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که حقوق کشاورزان زودتر از زمان مقرر شده پیش‌پرداخت شود.

قرار است کشاورزان ۷۰درصد درآمد و ۸۵ درصد پول پرداخت شده برای توسعه مناطق روستایی را دو ماه زودتر دریافت کنند. همچنین قرار است در زمین‌های که معمولا محصولات مختلفی تولید می‌شده آن‌ها به دام خود غذا بدهند.

خشکسالی چه پیامدهایی برای اروپا داشت؟

کشاورزان اروپایی با یکی از بدترین شرایط نسل خود روبرو شده‌اند، به طوری که میزان تولید برخی محصولات در آنجا به زیر ۵۰درصد رسیده است.

انجمن تولیدکننده‌های میوه و سبزیجات اروپا در این رابطه توضیخ داد: «با ادامه روند افزایش دما و خشک‌تر شدن آن در ماه جولای، میزان تولید محصولات کشاورزی در اروپا به شدت کاهش پیدا کرده. امروز وضعیت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به جدی‌ترین حالتی که در ۴۰ سال گذشته تجربه کرده‌اند رسیده است.»

همچنین شک شرکت اروپایی هشدار داده بود که به علت کاهش تولید امکان دارد صنعت سیب‌زمینی سرخ‌کرده با کمبود سیب‌زمینی بزرگ مواجه شود.

هنوز مشخص نیست که این خشکسالی روی قیمت خرید توسط مصرف کننده‌ هم تاثیر بگذارد یا نه، اما کشاورزان حالا هم از این موضوع آسیب دیده‌اند.

گفتنی است انتظار می‌رود در نروژ هم قیمت برق به دلیل وابستگی به نیروگاه‌های آبی افزایش پیدا کند.

 منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین