کد خبر: ۵۳۹۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸

"شیر پنجاب" در قفس

نواز شریف که در پاکستان به "شیر پنجاب" مشهور است، سه دوره در پاکستان حاکم شده و هر سه بار نیز از قدرت خلع شده است. او اکنون مجبور به تماشای پیروزی رقیب اصلی‌اش یعنی عمران خان از پشت میله‌های زندان است.
آفتاب‌‌نیوز :
 نواز شریف که از اواسط ژوئیه به زندان افتاد، آخرین فصل‌های حضور طولانی‌ مدتش در عرصه سیاست را می‌گذراند.

او که ۶۸ سال سن دارد در حال گذراندن مجازات حبس ۱۰ سال به اتهام فساد است.

مریم دختر و وارث سیاسی او به شکلی مشابه به زندان افتاده و کلثوم همسرش هزاران کیلومتر دورتر در لندن با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند. خود نواز شریف نیز وضعیت سلامت مطلوبی ندارد.

او چند روز مانده به برگزاری انتخابات ۲۵ ژوئیه پاکستان دست به قمار زده و به کشورش بازگشت اما در این قمار خود برای جلب حمایت هرچه بیشتر شکست خورد.

به جای او قرار است عمران خان به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان در ۱۸ اوت سوگند یاد کرده تا "پاکستان جدید" را بسازد.

محمد زبیر، یک عضو بلندپایه حزب مسلم  لیگ نواز متعلق به نواز شریف گفت: اکنون زمان آن است که ببینیم تاریخ چگونه او را به خاطر می‌سپارد.

حدود یکسال پیش نواز شریف به خاطر پروژه‌های توسعه‌ای که دولتش در پاکستان به اجرا درآورد نسبتا محبوب بود و چنین سناریویی برای او بعید به نظر می‌رسید و به نظر می‌آمد که به آسانی دوباره در انتخابات پیروز خواهد شد.

با این حال در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷ دادگاه عالی پاکستان رویاهای او را برهم زد و او را به شکلی مناقشه برانگیز بعد از یک تحقیقات ضد فساد از قدرت خلع کرد.

او پس از آن در حوزه سیاست ممنوع الفعالیت شد و در نهایت نیز دو هفته پیش از موعد انتخابات امسال روانه زندان شد.

"شیر پنجاب" (اشاره به استان زادگاه نواز شریف)، تاکید کرده که ارتش قدرتمند پاکستان با کمک قوه قضائیه سقوط قدرت او را طراحی کرد.

عمران خان که در سال ۱۹۹۲ کاپیتان تیم پاکستان در رقابت‌های جهانی کریکت بود و قهرمانی را تجربه کرد این ادعاهای نواز شریف را رد کرده و ژنرال‌های ارتش نیز همین کار را کرده‌اند.

با این حال نواز شریف تنها نیست؛ ناظران، کمپین انتخاباتی اخیر در پاکستان را "کثیف‌ترین" در تاریخ پاکستان خوانده‌اند؛ چراکه شاهد دخالت‌های گسترده ارتش بوده‌اند.

همچنین مخالفان دولت نیز شدیدا نسبت به وقوع تقلب انتخاباتی اعتراض کرده‌اند.

حامیان نواز شریف می‌گویند که پاکستانی‌ها به یاد خواهند سپرد نواز شریف و دخترش مریم هنگامی که مجازات‌های حبس برای آنها صادر شد، در لندن بودند اما تصمیم گرفتند که به پاکستان برگردند و بلافاصله نیز به هنگام بازگشت دستگیر شدند.

با این حال امیدهای حزب او برای جهش چشمگیر در حمایت مردمی از آن در حالی که برادر کمتر کاریزماتیک نواز شریف به نام شهباز را به عنوان کاندیدای نخست وزیری انتخاب کرده بود جامع عمل نپوشید.

نواز شریف که زمانی همه جا در رسانه‌ها از او صحبت می‌شد اکنون چند هفته است که هیچ اظهارنظر علنی نکرده است.

فهد حسین، یک تحلیلگر پاکستانی گفت: آنها می‌خواستند دست به یک قمار سیاسی بزنند اما قمار آنها جواب نداد.

در عین حال مشاهدالله خان، یک وزیر سابق از حزب مسلم لیگ نواز گفت: نواز شریف تنها به یک دلیل مجازات می‌شود و آن این است که در مقابل ارتش سر خم نکرد.

عمران خان که جز اولین کسانی بود که اتهام فساد علیه خانواده نواز شریف را مطرح کرد به خبرگزاری فرانسه گفت ادعاهای حزب مسلم لیگ نواز "تئوری توطئه" و یک "سرپوش" است.

با وجود آنکه تصمیم اخیر دادگاه پاکستان برای کنار گذاشتن نواز شریف از قدرت مناقشه برانگیز بوده اما تکرار اتهام فساد علیه او طی چند دهه به این معنی است که عمدتا او یک فاسد تلقی می‌شود.

منتقدان او را یک رهبری می‌دانند که چندین میلیارد از بودجه پاکستان را به سرقت برد و وعده عمران خان برای پایان دادن به فساد مالی را یک عامل برتری برای او می‌دانند.

با این حال حامیان نواز شریف سقوط او از قدرت را بخشی از یک "نزاع طولانی میان رهبران نظامی و غیرنظامی پاکستان بر سر قدرت" می‌دانند که پشت آن تاریخچه‌ای پر از کودتا و ترور است.

زبیر گفت: نواز شریف برای برتری یافتن رهبران غیرنظامی مبارزه می‌کند. اگر او به زندان می‌رود این فداکاری بوده و ارزشش را دارد.

پیش از این نیز نواز شریف اوج گرفتن و سقوط را تجربه کرده است.او در سال ۱۹۹۳ به اتهام فساد از قدرت برکنار شد، در انتخابات ۱۹۹۷ پیروز شد و در سال ۱۹۹۹ با یک کودتای نظامی مجددا سرنگون و روانه تبعید شد.او در سال ۲۰۰۷ دوباره بازگشت و در سال ۲۰۱۳ یکبار دیگر قدرت را به دست گرفت.

زبیر گفت که به اعتقاد او نواز شریف برای دور چهارم نخست وزیری مبارزه نخواهد کرد. اکنون مساله میراث سیاسی او مطرح است و نجات این میراث ممکن است وابسته به او نباشد.

حسین، تحلیلگر پاکستانی گفت: اگر حزب عمران خان به خوبی عمل کند گفتمان نواز شریف ضعیف خواهد شد.

حزب مسلم لیگ نواز پاکستان از شرایط بازداشت نواز شریف انتقاد کرده است.

نواز شریف که گفته شده مبتلا به فشار خون بالاست اواخر ژوئیه در بیمارستان برای مدتی بستری شد.

زبیر که مرتبا به نواز شریف سر می‌زند به خبرگزاری فرانسه گفت: او نسبت به بار اول حالش خیلی بهتر است. این در حالی است که مقام‌ها گفته‌اند نخست وزیر سابق پاکستان در سلول‌های بد به سر نمی‌برد و در زندانش یک تلویزیون با سه شبکه شامل شبکه دولتی پی‌تی‌وی، یک شبکه آب‌وهوایی و یک کانال ورزشی دارد.

زبیر گفت: با این حال او در زندان انفرادی است و حتی به غیر از یکشنبه‌ها اجازه ملاقات با مریم را پیدا نمی‌کند.

سرنوشت او باعث اختلاف نظر در میان حامیانش شده است.

نجا نیسار، یکی از این حامیان در راولپندی گفت: بسیاری از رهبران حزب مسلم لیگ نواز به او گفتند حرفی علیه ارتش و مقام‌های قضایی نزنند اما او گوش نکرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌کاشان آرشید، یک رهبر سابق جوانان این حزب در راولپندی گفت: او تا به حال سه بار از قدرت سقوط کرده و هربار مردم می‌گفتند که دیگر کارش تمام شده است اما بار دیگر قدرتمندتر بازگشته است.  "شیر دوباره غرش خواهد کرد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین