کد خبر: ۵۳۹۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳

انگور کاشمر، برترین محصول دنیا

ترشیز، منطقه‌ای که بسیاری از محصولات آن به خصوص انگور و کشمش برندی جهانی دارند. همه ساله این فصل از سال که می‌رسد کشورها و شهرهای بسیاری چشم انتظار این محصول بسیار ارزشمند منطقه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
 کاشمر و خلیل آباد که به عنوان یک منطقه توانمند در عرصه تولید کشمش و انگور در کشور مطرح هستند پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه داشته و دارند به طوریکه وجود بسیاری از این باغات موجب شده بود کاشمر در گذشته شهره شربت خانه خراسان را داشته باشد.

وجود نزدیک به 10 هزار هکتار باغات انگور در منطقه کاشمر و خلیل‌آباد و کشت بیش از 48 نوع رقم انگور در این دو شهرستان موجب شده یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش در کشور و حتی دنیا به حساب آید.

کشمش سبز قلمی کاشمر برندی جهانی

در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شهرستان کاشمر با داشتن 3300 هکتار سطح زیر کشت باغات انگور و تولید حدود 90 هزار تن در سال رتبه دوم استان را از نظر میزان تولید بعد از خلیل‌آباد به خود اختصاص داده است.

سید ابوالقاسم موسوی با اشاره به اینکه اکنون 23 نوع رقم انگور در کاشمر کشت می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت منابع آبی 95 درصد ارقامی که کشت می‌شوند پیکامی و عسکری بوده که برای کشمش کردن مناسب هستند.

وی با اعلام اینکه این نوع کشمش بازار پسندی زیادی به خصوص از نظر ماندگاری ندارد، بیان کرد: در این راستا با کمک مرکز تحقیقات کشاورزی استان خراسان و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر مقرر شده از طریق کشت بافت 120 نوع رقم انگور دیگر را در استان و ایستگاه تحقیقات این شهرستان کشت و به مرور به کشاورزان معرفی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه این ارقام انگور علاوه بر کم آب طلب بودن ماندگاری بیشتری برای تازه خوری داشته، در برابر بیماری‌ها و آفات و خشکسالی مقاوم بوده و از نظر اقتصادی نیز به نفع کشاورز است، عنوان کرد: اکنون 30 درصد انگور کاشمر به مصرف تازه خوری و 70درصد دیگر تبدیل به کشمش می‌شود.

وی میزان کشمش تولیدی امسال را 15 هزار و 750 تن اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال مشکلاتی از نظر آفات و بیماری‌ها نداشتیم تولید کشمش از نظر علکمرد در واحد سطح و تولید کل افزایش داشته است.

موسوی کیفیت کشمش کاشمر به خصوص در دهستان پائین ولایت را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کشمشی که اکنون تولید می‌شود بیشتر از نوع طلایی و مقداری هم سبز است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه برخی از کشمش‌های تولیدی پس از ثلث و بسته بندی به کشورهای مجاور صادر می‌شوند، عنوان کرد: به رغم اینکه در بیشتر روستای  بخش مرکزی انگور کشت می‌شود اما روستاهای زنده جان، کسرینه، حاجی آباد، محمدیه و سرحوضک در پائین ولایت از بهترین نوع انگور از نظر کیفیت و کمیت برخوردار هستند.

وی کیفیت انگور در روستاهای بالا از جمله رزق آباد، فرگ، تربقان، فدافن و فروتقه را پائین تر دانست و اضافه کرد: به رغم اینکه برداشت انگور در شهرستان آغاز شده اما برای کشمش از اواخر مرداد و شهریور ماه برداشت صورت می گیرد.

موسوی با بیان اینکه رقم ترکمن که بسیار برای شهرستان رقم خوبی است طی چند ساله گذشته ترویج شده و هم اکنون 70 هکتار در کاشمر کشت شده و به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: این نوع رقم انگور از نظر درآمد برای کشاورزان بسیار سودآوری دارد.

مدیر جهادکشاورزی کاشمر با بیان اینکه برندی که برای کشمش منطقه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن معرفی شده کشمش سبز قلمی کاشمر است که در سطح دنیال شناخته شده است، اظهار کرد: کشمش سبز قلمی کاشمر یک برند جهانی است.

موسوی با تاکید براینکه باید از این برند به بهترین نحو استفاده کرد، به وضعیت صادرات این محصول اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه صادرات بستگی به روابط ما با کشورهای دنیا دارد اما کشمش منطقه به کشورهای جنوب حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیش از دو سوم کشمش کاشمر که بیش از ده هزار تن است صادر می‌شود، اظهار کرد: بیشتر انگور کاشمر مصرف داخلی داشته به طوریکه بیش از 23 هزار تن آن به شهرهای مختلفی از جمله تهران، مشهد و بسیاری شهرهای دیگر ارسال می‌شود.

موسوی در ادامه قیمت انگور و کشمش امسال را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: اگر قیمت‌ها به همین منوال باشد برای کشاورز به صرفه است.

به گزارش ایسنا،مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه اکنون قیمت هر کیلو کشمش 20 تا 25 هزار تومان و انگور 1500 تومان است، از وجود سه کارخانه فعال در صنایع بسته بندی خبر داد و عنوان کرد: این کارخانه پس از اینکه از نظر کیفیت کشمش را درجه بندی کرده باتوجه به نیاز بازار به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه در هر هکتار حدود 27 تن برداشت انگور داریم، ادامه داد: واسطه‌هایی که بیشتر با بخش کشاورزی به خصوص انگور ارتباط دارند شناخته شده بوده و فروش انگور و کشمش را برای کشاورزان تسهیل می کنند.

موسوی با بیان اینکه نمی‌توان گفت واسطه ها باید حذف شوند، اضافه کرد: از سویی افرادی هستند که بدون آشنایی، بدون اینکه مسائل اقتصادی برایشان مطرح باشد و یا علم این کار را داشته باشند وارد این حوزه می‌شوند که برای کشمش و انگور شهرستان خطر بزرگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خاموشی مستمر چاه‌ها براثر قطع برق گفت: هر روز یک تا 1.5 ساعت با قطعی برق مواجه هستیم که در تنش آبی محصولات کشاورزی از جمله انگور تاثیر داشته است.

موسوی با اعلام اینکه قطعی های برق موجب افزایش مدار شده به طوریکه از 12 روز به 13 روز افزایش یافته است، بیان کرد: قطعی‌های برق در دانه بندی و ریزش و کیفیت انگور تاثیر بسیاری داشته است.

مدیرجهادکشاورزی کاشمر اظهار کرد: هرچند خسارت وارد شده از نظر ریالی برآورده نشده اما به ده درصد محصول انگور منطقه نیز خسارت وارد شده است.

امارات و روسیه مهمترین مشتریان انگور خلیل‌آباد

اکنون انگور و کشمش شهرستان خلیل‌آباد به کشورهای عراق، امارات، روسیه و اوکراین صادر می‌شود و به اذعان بسیاری از بازرگانان بزرگ کشور کیفیت محصول انگور این شهرستان در دنیا بی نظیر است.

در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه کشمش منطقه نه تنها در کشور بلکه در جهان کم نظیر است، عنوان کرد: روش تولید، اقلیم، میزان قند، کیفیت و قیمت محصول انگور خلیل‌آباد موجب شده این محصول در دنیا کم نظیر باشد.

مجید طاهرپور با بیان اینکه اکنون 25 رقم انگور در خلیل‌آباد کشت می‌شود که مهمترین آن‌ها ارقام عسکری و پیکامی هستند، اظهار کرد: لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی و سرقی از دیگر  ارقام انگور در این شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هرچند دو هفته از برداشت انگور نمی‌گذرد اما تاکنون 300 تن به کشورهای روسیه، اوکراین و عراق، 475 تن به  داخل کشور صادارت داشته‌ایم، اضافه کرد: بدون شک میزان صادرات تا پایان برداشت به 5 برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه در دو سال  قبل به داخل و خارج کشور 20 هزار تن صادارت انگور داشته‌ایم، گفت: برداشت انگور تا شهریورماه ادامه دارد.

طاهرپور با اشاره به اینکه امسال پیش بینی برداشت 180 هزار تن انگور را داریم، خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد محصول انگور تبدیل به کشمش و 30 درصد دیگر به مصرف تازه خوری می‌رسد.

وی با بیان اینکه کشورهای امارات و روسیه مهمترین مشتریان کشمش خلیل‌آباد هستند، ادامه می‌دهد: انگور منطقه را از نظر کیفیت فقط تجار و صادرکنندگان خبره به خوبی می شناسند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هنوز انگور خلیل‌آباد را عموم نمی شناسند و یا به نام کاشمر شهرت دارد، گفت: اکنون 2000 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه زیر کشت محصولات زراعی و 16 هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی هستند که مهمترین آنها با 6000 هکتار مربوط به انگور است.

وی در ادامه با بیان اینکه هرچند قطب تولید انگور در استان هستیم اما از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌بریم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا چند ماه آینده دو کارخانه صنایع تبدیلی تکمیلی را در شهرستان راه اندازی کنیم.

طاهرپور با اعلام اینکه این دو کارخانه در روستای دهنو و شهر کندر راه اندازی می‌شوند، اظهار می‌کند: اکنون به دنبال جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه صنایع تبدیلی سودآوری بسیاری خواهد داشت، می‌گوید: به رغم کیفیتی که انگور خلیل‌آباد دارد اما تاکنون به خوبی معرفی نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان مجبور به خام فروشی محصول هستند، اظهار کرد: اگر صنایع تبدیلی باشد محصول را به بهترین قیمت و مناسب‌ترین زمان روانه بازار خواهیم کرد.

با وجود اینکه بزرگترین باغ های انگور استان و حتی کشور در این منطقه قرار دارد ایجاد سندیکای انگور و کشمش در این شهرستان خواهد توانست موجب نرخ گذاری قیمت این محصول بر اساس هزینه‌های انجام شده و تاثیرگذاری آن در استان و حتی کشور باشد و حتی در صادرات نیز موفق‌تر عمل کنند.

هرچند کاشمر و خلیل‌آباد بهترین و مرغوب ترین انگور و کشمش جهان را دارد و حتی کشمش خلیل آباد ثبت ملی شده اما هنوز در سیستم بسته بندی، بازاریابی، صادرات و فرآوری با مشکلاتی مواجه هستیم و این موجب شده از نظر اقتصادی با مشکل مواجه باشیم.

قطعأ به ‌دلیل نوع ‌آب و هوایی در این مناطق و پرورش ارقام مختلف انگور، فرآوری و نگهداری این محصول، نیازمند توجه و حمایت بیشتر است. بدون شک راه اندازی پژوهشکده انگور در منطقه می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی باغداران را مرتفع کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین