کد خبر: ۵۳۹۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹

افزایش قیمت، دست‌پخت حمایت از تولیدات داخلی!!

‌اصولاً دولت‌ها به دلیل اتخاذ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تجاری باعث تغییر در میزان و الگوی تجاری در عرصه تجارت بین‌الملل می‌شوند. ابزارها یا سیاست‌های مورد استفاده درزمینهٔ حمایت از تولیدات داخلی به دودسته تقسیم می‌شوند، دسته اول، محدودیت‌های تعرفه‌ای هستند که همه کشورها از این نوع محدودیت‌ها که درواقع همان افزایش تعرفه‌های گمرکی هستند بر کالاهای وارداتی خود وضع می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دسته دوم که در کنار محدودیت‌های تعرفه‌ای قرار می‌گیرند، محدودیت‌های غیر تعرفه هستند و به‌صورت یک نوع مکمل در جهت حمایت از تولیدات داخلی بکار می‌روند به‌عنوان‌مثال می‌توان از سهمیه‌بندی در واردات کالاها، ممنوعیت واردات و موانع فنی و اداری در خصوص محدودیت‌های غیر تعرفه نام برد.

در طی چند ماه گذشته قیمت برخی کالاهای اساسی ازجمله برنج خوراکی افزایش یافت که ناشی از تورم عمومی در سطح قیمت‌ها در کشور بود. اخیراً دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت واردات برنج توسط سازمان جهاد کشاورزی صادره شده و به کلیه گمرکات کشور ابلاغ‌شده که براین اساس واردات برنج موقتاً ممنوع کرده است.

با توجه به افزایش نرخ ارز و ازآنجایی‌که قسمت عمده برنج مصرفی نیز وارداتی بود همین عامل باعث شد قیمت برنج افزایش یابد. در این شرایط که نیاز به آرامش بازار به سمتی است که قیمت‌ها افزایش پیدا نکنند، دستورالعمل ممنوعیت این کالای اساسی باعث وارد شدن شوک جدید باعث جهش قیمت این کالا خواهد شد.

اما مسئله مهمی که در پشت قضیه ممنوعیت فصلی واردات برنج وجود دارد این است که این رویه چندین سال به‌صورت پیاپی تکرار شده است و واردکنندگان برنج به‌خوبی مطلع هستند که در این فصل از سال واردات برنج ممنوع خواهد شد، بنابراین آن‌ها به‌اندازه کافی قبل از ممنوعیت این کالا را وارد کرده‌اند و در این شرایط مترصد افزایش قیمت هستند تا بتوانند کالای وارداتی خود را بفروشند.

بنابراین سیاست ممنوعیت یا محدودیت گزینه مناسبی در جهت حمایت از تولیدات داخلی نمی‌تواند باشد، بلکه افزایش "کیفیت" تولیدات داخلی است که می‌تواند در بازار رقابتی با محصولات خارجی سهم عمده‌فروش خود را کسب کند. البته باید گفت جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی راه‌های مناسب‌تری غیر از ممنوعیت وجود دارد مثل معافیت‌های مالیاتی، حذف قوانین زائد و دست پاگیر و پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و سایر موارد مسائل موردنیاز که بر اساس نوع صنعت و تولیدکننده لازم است در نظر گرفته شود.

نکته دیگر اینکه این نوع ممنوعیت‌ها درواقع منجر به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند زیرا برنج یکی کالاهای اساسی است و می‌توان گفت به‌نوعی قوت غالب مردم ایران به شمار می‌رود و لازم است که قیمت این کالا کنترل شود.

خبرنگار ایسنا جهت مشاهده وضعیت قیمت برنج در شهر بندرعباس به سراغ یکی از فروشندگان برنج رفت که در این زمینه بیهقی یکی از فروشندگان گفت: میزان فروش به دلیل افزایش قیمت‌ها نسبت قبل کمتر شده است و ازآنجایی‌که برنج‌های خارجی ازنظر قیمت با تولیدات داخل تقریباً برابر شده به همین دلیل فروش برنج ایرانی افزایش‌یافته است زیرا برنج تولید داخلی کیفیت بیشتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد.

‌به گزارش ایسنا، ‌وی در ادامه افزود: درست است که در زمان برداشت برنج داخلی مقداری قیمت‌ها افت می‌کند اما این وضعیت پایدار نیست و پس از گذشت زمان اندکی دوباره به قیمت‌های قبل بازمی‌گردد.

رئیسی یکی از مصرف‌کنندگان تصریح کرد: در این وضعیت که قیمت برنج‌های ایرانی و خارجی یکی است برنج ایرانی انتخاب می‌کنم زیرا کیفیت خیلی بالاتری دارد و سعی می‌کنم میزان مصرف برنج نسبت قبل محدودتر کنم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین