کد خبر: ۵۳۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

صداگذاری به جای فتوشاپ دروغی جدید در فضای مجازی ! جنجالی که بعد از بازی ” پرسپولیس ” ایجاد شد !

این روزها فیلم های مونتاژ شده بسیاری در فضای مجازی دست به دست می شوند که هر یک عامل ایجاد تنش و درگیری در میان گروه ها و دسته های مختلف است.
آفتاب‌‌نیوز : رشد شبکه های اجتماعی موبایل محور، مزایای بسیاری برای تمام جامعه از جمله فوتبال دوستان داشته است اما در بین تمام ویژگی های مثبت، این پیشرفت چشمگیر معایبی نیز دارد و فرصت سواستفاده را برای برخی افراد به وجود آورده است. در شرایط فعلی کشور ایران، خیلی ها علاقه مندند تا با تحریک شهروندان شهرهایی چون تبریز، اهواز و… آن ها را به هنجارشکنی های مختلف دعوت کنند و چه فضایی بهتر از شبکه های اجتماعی و چه موضوعی بهتر از فوتبال برای این کار؟پس از پایان بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان، در شرایطی که قرمزها از گزارش به زعم خودشان یک طرفه مسعود نریموسی ناراضی بودند، با ویدئویی از بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان روبرو شدند که گزارشگر در حالی که یگان ویژه پشت سر بازیکنان در حال حرکت به سمت سکوها است، جو ورزشگاه را عادی می داند و تنها مشکل را بازی ضعیف دو تیم عنوان می کند! در آن فیلم، نریموسی در میان التهاب واضح در ورزشگاه می گوید:

    «خوشبختانه من در گزارشگر بازی هم عرض کردم. مشکلی خاصی وجود ندارد و فقط بازی ضعیف دو تیم در ذوق می زند. استقلالی ها که سعی می کنند در زمین خودشان دفاع کنند و پرسپولیسی ها هنوز برنامه ای برای به گل رسیدن ندارند»!

انتشار گسترده این ویدئو در رسانه های مختلف و حتی تلویزیون های رسمی و پر مخاطب خارجی، سبب شد تا میزان نارضایتی ها در این باره افزایش یابد و واکنش اهالی فوتبال به خصوص هواداران پرسپولیس تندتر شود. در این باره واکنش های بسیاری وجود داشت و در مجموع، این فیلم بر میان تنش ها و التهاب ها افزود. نری موسی البته نظر دیگری داشت و با تکذیب چنین اظهاراتی گفت که فیلمِ مذکور برای ثانیه هایی پیش بوده است. پس از این صحبت ها بر آن شدیم تا تحقیقات بیشتر و دقیق تری در این باره داشته باشیم.
نتیجه تحقیقات، تصدیق صحبت های گزارشگر بازی بود. در دقیقه ۴۳:۱۰ بازی و در حالی که استقلال خوزستان در کنار خط طولی سمت راست زمین و در میانه میدان صاحب یک ضربه آزاد شده، گزارشگر جمله بالا را بیان می کند. حدود یک دقیقه بعد آبی های خوزستان صاحب کرنر می شوند و در همین حال، یگان ویژه از روی پیست تارتان به سمت سکوها حرکت می کند و نریموسی پس از سکوت چند ثانیه ای می گوید: خب ایمان مبعلی باید توپ را پرتاب کند. با پای راست یک ارسال به تیر اول و…» او چند ثانیه بعد با اشاره به اتفاقات موجود گفت:

    «…متاسفانه بازهم فضا ملتهب می شود.»

یکی از کانال های سودجو و سو استفاده گر اظهارات نریموسی راجع به آرامش ورزشگاه که برای ابتدای دقیقه ۴۳ بازی بود را به یک دقیقه بعد منتقل کرد تا صدا و تصویر، دروغگویی گزارشگر را به شکلی واضح منتقل کند!
البته در گزارش نریموسی ایرادهای فراوانی وجود دارد اما مسئله مشخص، ظهور برخی رسانه های دروغگو و جعلی است که با استفاده از تعصب هواداران، قصد تحریک هواداران و پیش بردن اهداف شوم خود را دارند. در این بین شاید کاربران فضای مجازی باید با دیدی شکاک تر از این، اخبار، ویدئوها و تصاویر را دنبال کنند و سعی کنند آن چه که وجود دارد را باور کنند نه چیزی که دوست دارند وجود داشته باشد و البته انتظار اهالی فوتبال از مسئولان کمیته اخلاق و پلیس فتا، پیگیری جدی تر این دروغ نویسی و دروغ سازی، برای بهبود هرچه بهتر فضا است.
دو هفته قبل نیز فیلمی منتسب به هواداران پرسپولیس در بازی فولاد در کانال ها و صفحات مجازی منتشر شد که حاوی شعارهای زشت بر علیه هموطنان عرب زبان بود اما چند روز پس از این انتشار آن، مشخص شد که این فیلم صدا گذاری بوده و مونتاژ شده است! حتی مسئولان باشگاه فولاد خوزستان نیز شعارهای ضد قومیتی را تکذیب کردند اما بیشتر عرب زبان ها، به کانال های تلگرامی اعتماد بیشتری داشتند و آن فیلم جعلی را باور کردند. البته سلب اعتماد نسبت به مسئولان نیز مسئله یک شبه نیست و آن ها باید ببینند در این سال ها چه کرده اند که هواداران، به صفحات مجازی اداره شده توسط ادمین ها اعتماد بیشتری نسبت به حرف های مدیران دارند.
به هر حال تاثیر این فیلم چند ثانیه ای در بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان دیده شد. پیش از مسابقه اتوبوس پرسپولیس با سنگی از سوی همین افراد شکسته شد اما اتفاق بزرگ تر در راه بود. در ورزشگاه، برخی از تماشاگران اهوازی، با سنگ به استقبال پرسپولیسی ها رفتند و علاوه بر مصدومیت هواداران این تیم، بارها در انجام بازی وقفه ایجاد کردند.

ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین