کد خبر: ۵۳۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸

همه راضی، مشکل کجاست؟

به‌رغم موافقت‌های ضمنی مسوولان شهری و حوزه موسیقی با برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان، این پیشنهاد تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
همایون شجریان اوایل مرداد ماه امسال برای دومین بار در سال‌های اخیر، پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را مطرح و علت آن را هم بهتر شدن حال مردم بیان می‌کند؛ در پی این اعلام برخی دیگر از هنرمندان هم آمادگی خود را برای برگزاری چنین کنسرتی اعلام می‌کنند و البته این بار برخلاف انتظار، این پیشنهاد با استقبال متولیان امر در حوزه‌های موسیقی و شهری همراه می‌شود. حتی جلسه‌ای با حضور این هنرمند و مدیران شهرداری تهران (سازمان زیباسازی) برای بررسی امکان برگزاری این کنسرت تشکیل می‌شود.

با این حال، پیشنهاد همایون شجریان برای اجرای کنسرت خیابانی پس از دو هفته هنوز اجرایی نشده است.

دفتر موسیقی امروز (۲۳ مرداد ماه) درباره برگزاری کنسرت خیابانی شجریان متنی را منتشر کرده و اعلام کرده است که «تا این لحظه پیشنهاد مکتوبی از سوی هیچ یک از مدیران اجرایی در شهرداری تهران به دفتر موسیقی ارائه نشده است.»

این نهاد متولی موسیقی همچنین در مطلب ارسالی به رسانه‌ها چنین آورده که «در تاریخ سه شنبه ۲۳ /۵ /۹۷ نامه‌ای برای معاونت محترم امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ارسال و تقاضا شد تا چنانچه مراتب مورد تایید شهرداری تهران هست، توسط مدیریت یکی از اماکن مذکور، به شکل رسمی و مکتوب اعلام آمادگی شود تا انجام فرایند قانونی صدور مجوز امکان‌پذیر باشد.»

در بخش‌های دیگر این مطلب هم یادآوری شده است که «صدور مجوز برگزاری کلیه کنسرت‌های کوچک و بزرگ مستلزم تامین سه شرط لازم است که در درجه اول تقاضای مدیر سالن یا مکان برگزاری و در درجه دوم اعلام آمادگی سرپرست گروه و سپس ارائه محتوای موسیقایی آثار قابل اجرا در کنسرت است که در مورد اجرای مذکور، جناب آقای شجریان علاوه بر اعلام آمادگی، عنوان قطعات مورد نظر خود را نیز اعلام کرده و حتی پیشنهاد مکان برگزاری را هم مطرح کرده است.»

اما این مطالب در حالی مطرح می‌شود که دو عضو شورای شهر تهران پیشتر در گفت‌وگوهایی مجزا با خبرنگار ایسنا، ضمن استقبال از اجرای کنسرت خیابانی همایون شجریان نقطه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

برای فضا آمادگی داریم

محمد جواد حق‌شناس ـ عضو شورای شهر تهران ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برگزاری کنسرت خیابانی اظهار کرد: من از آقای شجریان تشکر می‌کنم که اعلام آمادگی کرد (به شکل رایگان) برای مردم بخوانند، از خانواده فرهنگی و هنری مانند شجریان نیز همین انتظار می‌رود.

او که هفته گذشته برای روز خبرنگار به ایسنا آمده بود، در این زمینه ادامه داد: امیدوار هستم آقای صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مقدمات صدور مجوز را انجام بدهند. ورزشگاه آزادی یا یکی از بوستان‌های تهران برای چنین کاری مناسب هستند.

حق‌شناس بیان کرد: ما چند نوع کنسرت می‌توانیم داشته باشیم. کنسرتی در فضای بسته و سالن یک نوع از آن است. اما وقتی فضا باز می‌شود ما در خیابان امکان تامین صدا نداریم. شاید ده‌ها میلیون تومان برای یک کنسرت خیابانی هزینه شود که باید درباره این موضوع نیز فکر شود. باید دید آیا گروه برگزارکننده‌ای داریم که در این زمینه اعلام آمادگی و امکانات را فراهم کند؟

این عضو شورای شهر تهران درباره بخشی از این کنسرت که به شهرداری تهران مربوط می‌شود، تاکید کرد: ما برای فضا آمادگی داریم، فضای مناسب را شناسایی و برای آن جلسه برگزار کردیم.

او اضافه کرد: ما از شهردارهای ۲۲ منطقه خواستیم محل مناسب خود را در این زمینه پیشنهاد کنند. ما بوستان‌هایی با ظرفیت ۳ تا ۱۰ هزار نفر گنجایش داریم. مکان‌هایی که کنسرت در فضایی آرام برگزار و امکاناتی مانند پارکینگ فراهم شود.

حق‌شناس همچنین اظهار کرد: درست‌تر این است به جای کنسرت خیابانی بگوییم کنسرت در فضای باز. شاید حد فاصل بین عید قربان و عید غدیر زمان خوبی برای این کنسرت باشد. از طرفی وقتی می‌گوییم کنسرت در فضای باز برگزار می‌شود به این معنا نیست که بلیت‌فروشی نخواهیم داشت زیرا تعداد صندلی‌ها محدود است. ما باید تمام جوانب را ببینم و وزارت ارشاد و استانداری مجوز لازم را بدهند و تصمیم این کار را همایون شجریان و گروه همراهش بگیرند. جای کنسرت با ما، در خدمت هستیم.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر او این کار تا چه اندازه شدنی است؟ بیان کرد: پیش‌بینی من است کار سختی است، در فضایی که من می‌شناسم به این راحتی نمی‌توانم درباره آن تصمیم بگیرم.

حق‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه چرا جلسه همایون شجریان با مسوولان شهرداری، به جای معاونت فرهنگی با مسوولان سازمان زیباسازی برگزار شد؟ گفت: معاونت فرهنگی مسوولیت این کار را بر عهده دارد. شاید مسوول سازمان زیباسازی که قبلا مدیرکل ارشاد تهران بوده، لینکش با آقای شجریان برقرار شده است. این جلسه باید در معاونت فرهنگی برگزار می‌شد و اگر مسوول زیباسازی می‌خواست این لینک را برقرار کند، می‌توانست بهتر عمل کند.

حوزه فرهنگ تصمیم بگیرد

البته احمد مسجد جامعی عضو دیگری از شورای شهر تهران و وزیر اسبق ارشاد که هفته گذشته با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد نیز در این زمینه گفت: که دسترسی آسان و ارزان به کالاهای هنری، وظیفه شهرداری است.

او ادامه داد: بخش‌هایی هست که در حوزه (فعالیت) ما نیست؛ یعنی ما نمی‌توانیم مجوز فعالیتی را بدهیم یا نه! حوزه فرهنگ، متولی خودش را دارد و او باید تصمیم بگیرد؛ اگر تصمیم گرفته شود ما باید شرایط و بستر کار را فراهم کنیم.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین