کد خبر: ۵۴۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷

هدف السیسی از دیدارهای فشرده با سران کشورهای عربی چیست؟

رئیس جمهوری مصر طی هفته اخیر روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته و با چندین مقام عالی رتبه کشورهای منطقه و از جمله شاه عربستان دیدار و گفت و گو کرد اما هنوز جزئیات و محورهای اصلی گفت و گوهای وی با مقام های عربی فاش نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه های مصری و همچنین سعودی امروز سه شنبه از دیدار السیسی با «سلمان بن عبدالعزیز » شاه عربستان در منطقه «نیوم» واقع در کرانه دریای سرخ خبر دادند.

این دیدار با حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان صورت گرفت اما جزئیات بیشتر این دیدار و محور مذاکرات اعلام نشد و رسانه های دو کشور با کلی گویی اعلام کردند، دو طرف در مورد روابط دوجانبه و تقویت آن گفت و گو کردند اما به نظر می رسد مسائل مهمی در میان باشد که السیسی به دیدار شاه عربستان آن هم در زمان تعطیلات تابستانی او رفته است.

السیسی امروز در ضیافت ناهار شاه عربستان که با حضور شاهزاده «خالد بن فهد بن خالد» و«منصور بن سعود بن عبدالعزیز» ، «فهد بن سلطان بن عبدالعزیز»حاکم منطقه تبوک و شماری دیگر از شاهزاده ها و مقام های سعودی برگزار شد، شرکت کرد.

نکته مهم در این میان است است که «عباس کامل » رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر نیز السیسی را در این دیدار همراهی می کرد.

السیسی روز گذشته نیز میزبان«عبدربه منصور هادی » رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن بود و پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که قاهره اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات یمن و همچنین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب قائل است و اجازه نمی دهد یمن به جای پایی برای غیر عرب ها و همچنین ایستگاهی برای حمله به کشورهای عربی تبدیل شود.

وی امنیت یمن را امنیت مصر دانست و در پایان یک تفاهمنامه همکاری در امور بانکی میان مسئولان دو کشور به امضا رسید.

یکی دیگر از دیدارهای رئیس جمهوری مصر طی هفته گذشته با سران کشورهای عربی با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی بود.

«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر در صفحه رسمی فیس بوک خود نوشت: ولیعهد ابوظبی بعد ازظهر سه شنبه وارد قاهره شد و مورد استقبال رئیس جمهوری قرار گرفت.

وی افزود، دو طرف در خصوص راه های تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها و همچنین در مورد تحولات منطقه و موضوع های مورد علاقه گفت و گو کردند.

راضی در ادامه نوشت: دو طرف بر ضرورت حمایت از راه حل های سیاسی برای بحران های منطقه ای و همچنین تلاش برای حفظ حاکمیت و یکپارچگی کشورها تاکید کردند و دخالت خارجی را عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه دانستند.

السیسی در این دیدار گفت که قاهره علاقه مند است همکاری با امارات را در زمینه های مختلف افزایش و روابط دو کشور را نمونه عالی همکاری سازنده میان کشورهای عربی عنوان کرد.

مقام ها و رسانه های مصری جزئیات بیشتر این دیدار و علت اصلی این سفر مقام اماراتی را فاش نکردند.

السیسی طی هفته گذشته «انزو ملاینزی » وزیر خارجه و همکاری های بین المللی ایتالیا و همچنین یک هیات روسی به ریاست معاون وزیر بازرگانی و صنعت روسیه را به حضور پذیرفت.

دیدارهای اخیر السیسی با مقام های عالی رتبه عربستان، امارات و یمن طی هفته گذشته باعث ایجاد سوالات زیادی شده است به ویژه این که امارات، عربستان و عبدربه منصور هادی از جمله متحدان هم محسوب می شوند و مشخص نیست که دیدارهای زنجیره ای با ولیعهد ابوظبی و سپس دیدار هادی از مصر و در نهایت دیدار السیسی با شاه عربستان در نیوم در چه جهت و هدفی است.

با این حال به نظر می رسد ولیعهد ابوظبی مذاکرات مهمی با السیسی داشته و بعید نیست محور این مذاکرات یمن، دریای سرخ و باب المندب یا حتی ایران و ترکیه بوده باشد.

این دیدارها در زمانی روی داد که تحولات مهمی در منطقه در حال روی دادن است، از یک سو روابط ترکیه با آمریکا پرتنش شده و به نوعی جنگ اقتصادی میان دو کشور آغاز شده است و از سوی دیگر آمریکا جنگ روانی و اقتصادی خود را ضد ایران تشدید کرده است و ایران نیز اعلام کرده است به هیچ عنوان با آمریکا مذاکره نمی کند و سیاست های خود را در منطقه تغییر نمی دهد.

از سوی دیگر واکنش ها به حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن بویزه طی روز های اخیر در پی قتل عام کودکان و دانش اموزان یمنی روبه افزایش گذاشته است و نوک پیکان حملات جوامع بین المللی و حوقق بشری به سمت عربستان و امارات نشانه رفته است.
ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین