کد خبر: ۵۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

گردشگری در یزد یا شور می شود یا بی نمک؟

در حالی که بخش‌های مختلف صنعت گردشگری استان یزد از ناهماهنگی‌ها و نظارت نداشتن اداره کل میراث فرهنگی رنج می‌برند، مدیر کل میراث فرهنگی استان از لازمه فعالیت تشکل‌های گردشگری یاد می‌کند و نقش آن‌ها را در توسعه صنعت گردشگری شهر جهانی، ضروری می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از مهمترین اقداماتی که توسعه صنعت گردشگری به آن بسیار وابسته است، حضور تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این صنعت و فعالیت آنهاست به طوری که اداره کل میراث فرهنگی با واگذاری مسئولیت‌ها به تشکل‌ها می‌تواند گام بزرگی در رفع مشکلات ریز درون بخشی بردارد. از آن جایی که کشور در حال حاضر به صنعت‌های تک محصولی و وابسته به نفت، وابسته است، صنعت پاک و درآمدزای گردشگری می‌تواند عاملی برای رهایی اقتصاد کشور از این صنایع باشد و تاثیر مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا کند.

این در حالی است که تا زمانی که تشکل‌های گردشگری به طور جدی وارد عمل نشوند و فعالیت‌های خود را آغاز نکنند، ظرفیت‌ها و توان‌های گردشگری استانی مغفول مانده و هیچ سیاست کلانی نمی‌تواند پس از اعمال تاثیرگذار واقع شود. استان یزد نیز به دلیل برخورداری از انواع جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی و همچنین جهانی شدن بخشی از میراث گذشتگان، نیازمند فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌های بخش‌های مختلف صنعت گردشگری است.

مسئول یکی از آژانس‌های گردشگری و مسافرتی استان که نمی‌خواست نام او اعلام شود، با اشاره به مشکلاتی که در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری استان وجود دارد، به خبرنگار ایسنا  می‌گوید: متاسفانه در گردشگری یزد، اختلالاتی در نحوه عملکرد بخش‌های مختلف به وجود آمده که باعث ایجاد آسیب‌هایی به بدنه صنعت گردشگری شده است. بی نظمی و عدم نظارت مسئولان بر بخش‌های مختلف گردشگری یزد باعث ایجاد مشکلات متعددی از جمله عدم شناخت جایگاه هر بخش شده است.

این مسئول با اشاره به این که هیچ بخشی در این صنعت از جایگاه اصلی خود باخبر نیست، تصریح می‌کند: آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و تاکسی‌ها هر کدام خدمات یکدیگر را ارائه می‌دهند و نه تنها موجب پایین آمدن سطح کیفی خدمات شده بلکه آسیب‌های متعددی را برای این صنعت به بار آورده است.

وی در مورد مشکلات به وجود آمده در صنعت گردشگری استان، می‌گوید: متاسفانه گردشگری یزد به گونه‌ای شده که هر بخش با انجام فعالیت دیگری زمینه اشتغال را از دیگر فعالان سلب کرده‌اند که با این روند خیلی از بخش‌ها ورشکسته و خیلی‌ها بدون عدالت توسعه پیدا می‌کنند.

این مسئول آژانس گردشگری تاکید می‌کند: البته این توسعه و پیشرفت نیز دوام نمی‌آورد چرا که هر کدام از این بخش‌ها تخصص‌های مشخصی دارند و کار بدون تخصص و دانش، دوام چندانی نخواهد داشت.

وی نیز نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان را بر بخش‌های مختلف صنعت گردشگری خواستار شد.

با این وجود سید مصطفی فاطمی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: هر چند به گفته فعالان گردشگری، نظارت میراث فرهنگی بر تمام بخش‌ها کافی نیست اما قطعاً این حجم از فعالیت و فعالان گردشگری نیز در سیستم اداری میراث فرهنگی نخواهد گنجید.

وی معتقد است که انجمن‌ها و تشکل‌ها در این رابطه باید وارد عمل شوند چرا که این صنعت به همکاری و تعامل این بخش‌ها نیاز دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در رابطه با ضعف تفکیک موضوعیت فعالیت‌های گردشگری، بیان می‌کند: اگر تشکل‌های گردشگری در تمام بخش‌ها تقویت شوند و جدا از نظارت جزیی بر فعالیت‌های مربوط به خود، با هم تعامل و همکاری داشته و بر فعالیت‌های یک دیگر نیز نظارت کنند، نه تنها این مشکلات برطرف می‌شود بلکه نظم  نیز بر این سیستم گسترده حاکم خواهد شد.

وی در مورد تعیین نرخ‌ها و دیگر مشکلات موجود در هرم گردشگری استان، یادآور می‌شود: تمام این مشکلات نیز با ورود تشکل‌های گردشگری برطرف خواهد شد چرا که این بخش‌ها با نظارت کلی اداره کل میراث فرهنگی به ثبات در انواع فعالیت‌های خود خواهند رسید. توسعه صنعت گردشگری وابسته به فعالیت تشکل‌های گردشگری است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین