کد خبر: ۵۴۰۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

دریابان سیاری:امام جنگ را مردمی کرد

مراسم «جشن ایثار» با حضور جمعی از آزادگان و ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
امیردریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در مراسم جشن ایثار گفت: پس از پیروزی انقلاب انواع دشمنی‌ها علیه کشورمان شکل گرفت تا از رشد و پیشرفت ایران جلوگیری کنند. اختلافات قومی، مذهبی، ترور و پس از آن جنگ از جمله این اقدامات هستند. در جنگ شرق و غرب علیرغم اختلافی که با یکدیگر داشتند متحد شدند و انواع و اقسام سلاح، تجهیزات و اطلاعات را در اختیار صدام گذاشتند.

وی خاطر نشان کرد: آن زمان گفتند ایران آمادگی دفاع ندارد بر همین مبنا صدام گفت یک روزه خرمشهر، سه روزه جزیره آبادان و هفت روز بعد در میدان آزادی تهران با رسانه‌ها گفت‌وگو خواهد کرد. در این میان آن‌ها به قدرت مردم در دفاع از کشور توجه نداشتند از سوی دیگر وقتی دشمن حمله کرد نیروی زمینی ما با آن‌ها مقابله کرد. دو روز پس از آن نیروی هوایی با ۱۴۰ فروند پایگاه‌های مهم کشور عراق را منهدم کرد و ۶۷ روز بعد نیروی دریایی کشورمان توانست نیروی دریایی عراق را منهدم کند. قدرت مردم معجزه‌آفرین بود. از سوی دیگر حرکت و تصمیم مهم امام نیز ما را به پیروزی رساند.

امیر سیاری یادآور شد: امام جنگ را مردمی کرد و همین راز موفقیت ما در برابر عراق بود. مولفه‌هایی همچون وحدت، همدلی، هماهنگی، انسجام، اتحاد، ولایت‌مداری و تدبیر امام از دیگر دلایل پیروزی ما در برابر دشمن بود. همچنین توجه به موضوع ایثار و ازخودگذشتگی نیز از دیگر رمزهای پیروزی ما در دوران دفاع مقدس است. گاهی برای افرادی سوال‌هایی در رابطه با نشانه‌های پیروزی ایران در جنگ تحمیلی بوجود می‌آید. کافی است آن‌ها نیرو و تجهیزات دشمن را با شرایطی که آن زمان داشت مقایسه کنند و ببینند که اکنون در چه جایگاهی قرار داریم.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: دشمن به دنبال این است که کشور را بی‌ثبات کند. در شرایطی که کشور بی‌ثبات باشد پیشرفت نخواهیم کرد برای همین باید ثبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ کنیم. چرا که به این واسطه می‌توانیم رفاه نیز داشته باشیم. ابزاری که اکنون دشمن می‌خواهد ایران را بی‌ثبات کنند فضای مجازی، شایعه و اختلاف‌افکنی است. ما با این موضوع مقابله خواهیم کرد چرا که اگر ثبات کشور از بین برود امنیت فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و جایگاه ارزش‌ها از بین خواهد رفت. ما هوشیار هستیم و با بصیرت راه را طی خواهیم کرد و تحت تأثیر قرار نخواهیم گرفت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه نسل جوان باید بدانند شهدا و آزادگان چه کارهایی انجام داده‌اند، گفت: جا دارد به مناسبت سالروز ورود آزادگان یادی از شهید حسین لشکری اولین و آخرین اسیر ایرانی داشته باشیم. او ۱۸ سال اسیر بود. هنگامی که به اسارت درآمد فرزندش چهار ماه داشت و دندانی نداشت اما وقتی بازگشت فرزندش دندان‌پزشک شده بود.

وی یادآور شد: آزادگان ما توانستند زیر شکنجه و تنبیه دشمن ایستادگی کنند و همچون سرو مقاوم ماندند و تفکر ما را در جبهه پیروز کردند. نزدیک به ۷۲ هزار اسیر عراقی در ایران وجود داشت که دژبان ارتش از آن‌ها حفاظت می‌کرد. این اسرا جز آموزش، مهربانی و کارآموزی چیزی از ما ندیدند چرا که ارزش وفرهنگ ما این گونه بود. یادم می‌آید سال ۶۹ من در منجیل بود و در آن زمان حدود ۲۰۰۰ اسیر عراقی در آنجا دوران اسارت خود را سپری می‌کردند. رفتار ما به گونه‌ای بود که به ما می‌گفتند ما می‌دانیم اینجا شمال ایران است چرا به ما ماهی سفید نمی‌دهید.

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام انصاری مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران در سخنانی بیان کرد: در این دوران سخت که تهدید و تحریم و فشارهای خارجی بر ایران افزایش یافته است آنچه که ما را حفظ می‌کند ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری است. زمانی ایثار در جبهه‌های جنگ بود. امروز سنگر دفاع از کشور میدان ایثارگری اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: ترویج این فرهنگ و گسترش فرهنگ ایثار به مدد ملت خواهد آمد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۴۷۲ ایثارگر مشغول خدمت هستند که از این آمار ۱۰۶ نفر آزاده هستند.

در پایان این مراسم کتاب «ایستاده چون سرو و تلخ شیرین» رونمایی و از تعدادی از آزادگان این وزارتخانه نیز تقدیر شد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین